4 اصل برای داشتن «رفتارهای با ملاحظه»
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، با ملاحظه بودن و رعایت حال دیگران به ما کمک میکند که در عین رک بودن به احساسات طرف مقابلمان هم احترام بگذاریم. بسیاری از ما در مسیر زندگیمان از افراد باتجربه این عبارت را شنیدهایم که «با ملاحظه رفتار کن تا بعدها پشیمان نشوی.» زمانی که با ملاحظه با دیگران رفتار میکنیم، میتوانیم روابطمان را حفظ کنیم، اعتبار خود را بالا ببریم و نشان بدهیم که برای بقیه ارزش و اهمیت قائل هستیم. در ادامه این مقاله از با ملاحظه رفتار کردن میگوییم و نشان خواهیم داد که چگونه میتوان این ویژگی مهم را در خود پرورش داد.
رعایت کردن حال دیگران خیلی خوب است. اما بالاخره باید حرفتان را هم بزنید و کاری کنید که حق خودتان هم ضایع نشود. بنابراین هرگاه خواستید با ملاحظه رفتار کنید، حواستان باشد که منفعل نباشید، بلکه قاطعانه رفتار کنید.
با استفاده از تکنیکهایی که در ادامه مطرح میشود، میتوانید با مراعات حال دیگران با آنها ارتباط بهتری برقرار کنید.
با ملاحظه رفتار کردن چیست؟
با ملاحظه رفتار کردن یعنی توانایی گفتن حقیقت، همراه با در نظر گرفتن احساسات و واکنشهای دیگران. برای این که بتوانید بازخوردهای منفی و نظرات حساس خود را به دیگران بگویید، بهتر است رفتار با ملاحظهای داشته باشید. وقتی با ملاحظه رفتار کنید، میتوانید حرفِ درست را درست بزنید و به این ترتیب از روابطتان محافظت کنید. رفتار با ملاحظه شامل مجموعهای از عوامل دیگر هم میشود که عبارتند از: هوش هیجانی، احترام، احتیاط، خودآگاهی، بافکر بودن، شفقت، صداقت و نزاکت که در این نوع رفتار نقش دارند.
چرا با ملاحظه بودن اهمیت دارد؟
قبل از هرچیز باید گفت که هر وقت مجبور بودید خبر بدی را به گوش فردی برسانید یا بازخورد منفی به دیگری بدهید، باملاحظه بودن اهمیت بسیاری پیدا میکند. جدا از این، با ملاحظه صحبت کردن باعث میشود اعتبارتان پیش دیگران بالا رود. شما میتوانید با ملاحظه حال افراد، هم روابط فعلیتان را حفظ کنید و هم دوستیهای تازهای شکل بدهید. یک برخورد درایتمندانه و باملاحظه، شما را شخصی اخلاق مدار نشان میدهد. همچنین با این رفتار به دیگران نشان میدهید که اخلاق و ارزشهایتان برای تان مهم است و همیشه به آنها پایبند ماندهاید. با ملاحظه بودن ادب شما را هم نشان میدهد. وقتی با درایت حرف میزنید و ملاحظه افراد را میکنید، از دیگران متمایز میشوید و توجه دیگران به شما جلب میشود. همه اینها میتواند به فرصتهای شغلی هیجانانگیزی بینجامد یا در زندگی مشترک و ارتباطهایتان با دیگران به کمکتان بیاید. سرانجام این که با ملاحظه بودن باعث میشود با سوءتفاهمها مواجه نشوید. میتوانید راه حلهایی بیابید که برای هر دو طرف مناسب باشد. بنابراین وقتی پای مذاکرهها و حل کردن سوءتفاهمها در میان باشد، باملاحظه بودن میتواند امتیاز مهمی محسوب شود.
1-قبل از حرف زدن کمی بیندیشید
چند بار شده که زود شروع کردهاید به حرف زدن و بعد از گفتههایتان پشیمان شدهاید؟ در قدم اول، تمرین کنید که وقتی دیگران حرف میزنند، فعالانه گوش کنید. قدم بعدی این است که همدلی نشان بدهید و هوش هیجانی داشته باشید. این دو مهارت به شما کمک میکنند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید و بتوانید از زاویه دید آنها به موضوعات نگاه کنید. سرانجام این که در دیگران اعتمادی به خودتان به وجود بیاورید تا بدانند که قصد سوئی ندارید، صادق هستید و شفقت نشان میدهید.
2-زمان مناسب برای حرف زدن را تشخیص بدهید
فرض کنید همکارتان باخبر شده که آخر این سال قرار است از کار بیکارش کنند. همزمان با این قضیه، رئیستان هم به شما خبر داده که ترفیع گرفتهاید. آیا الان برای حرف زدن درباره این خبر خوب وقت مناسبی است؟ معلوم است که نه! باملاحظه بودن یعنی گفتن حرف مناسب در زمان مناسب. قبل از این که شروع کنید به حرف زدن، به موقعیت توجه و احتیاط کنید. ببینید با چه کسی و کجا هستید و متناسب با آن موقعیت حرف بزنید.
3-کلماتتان را به دقت انتخاب کنید
انتخاب واژگان شما بر درک دیگران از مقصودتان تأثیر دارد. جملاتتان را زیادی مستقیم و رک نگویید. اگر مثلاً بگویید «واقعاً باید دفعه بعد بهتر به کارهایی که در خانه به تو سپردم، گوش بدهی»، ممکن است طرف مقابل حالت دفاعی به خود بگیرد. به جای آن میتوانید از جملات ملایم تر و غیرمستقیم تر استفاده کنید. مثلاً بگویید: «من فکر میکنم اگر دفعه بعد بیشتر برای کاری که از تو خواستم وقت بذاری، نتیجه اش بهتر بشه.» به خصوص در جر و بحثها و زمانهایی که قصد انتقاد سازنده دارید، استفاده از جملات اول شخص خیلی اهمیت دارند. با این کار به جای سرزنش کردن دیگران، مالکیت احساسات خودتان را به عهده میگیرید. برای مثال میتوانید بگویید: «من مسئله رو جور دیگهای میبینم». و در زمانهایی که میخواهید مخالفتتان را نشان دهید، میتوانید از عبارتهای دیگری استفاده کنید. عبارتهایی مانند «متوجهم چی میگی»، «نظرت برام محترمه» و «میفهمم حرفتو» در این مواقع به کمکتان میآیند. توجه داشته باشید که وقتی آدم احساس ناراحتی میکند، دوست دارد همینطور به صحبت کردن ادامه بدهد؛ اما این طوری احتمالش بیشتر است که زیادی حرف بزنید و چیزی بگویید که بعدها از گفتنش پشیمان شوید. صادق باشید و قاطعانه برخورد کنید و فقط حرفهای ضروری را بگویید.
4-احساسی برخورد نکنید
وقتی آدم عصبانی و ناراحت باشد، سخت میشود باملاحظه رفتار کرد. قبل از این که جلو بپرید و جواب طرف مقابل را بدهید، برای آرام شدن به خودتان زمان بدهید. یاد بگیرید تا در محیط خانه و کار، هیجاناتتان را تحت کنترل نگه دارید. وقتی موقعیت استرسآوری برایتان پیش میآید، از آن مکان بیرون بیایید. به پیاده روی بروید، از تکنیکهای تنفس عمیق استفاده کنید و خلاصه هر کاری لازم است بکنید تا آرامشتان را بازیافته و به خودتان مسلط شوید. علاوه بر این، بهتر است هر چیزی را که باعث بیملاحظه رفتار کردنتان میشود، شناسایی کنید. این عوامل میتواند هر چیزی باشد؛ کلمات به خصوص، مسائل و موقعیتهای خاص یا افراد مختلف میتوانند باعث بیملاحظگی شما شوند. آخرین باری که از عصبانیت کنترل تان را از دست دادید کی بود؟ آیا چیزی گفتید که بعدها از گفتنش پشیمان شده باشید؟ چرا چنین واکنشی نشان دادید؟ دقیقاً چه چیزی باعث شد کنترل خودتان را از دست بدهید؟ پاسختان به این سؤالات در با ملاحظه شدنتان، تأثیر زیادی خواهد داشت.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/4028
انتهای پیام/