دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1397 - 10:08
آنا گزارش می دهد؛

هجمه مجازی علیه دستورالعمل پوشش دانشگاه آزاد اسلامی

ابلاغ دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی که تجمیع سه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است.
کد خبر : 322924
1111111.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابلاغ دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی، خبر ساز شده است.


بر  اساس این دستورالعمل که هفتم مهر از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای دانشگاه برای اجرا ابلاغ شد، رعایت پوشش و ظاهر هر فرد دانشگاهی در حدود و چارچوب‌های شرع مقدس اسلام،‌ متناسب با شان، منزلت و عرف دانشگاه‌ها و هم سو با فرهنگ اسلامی و ملی ایران باید باشد.


در بخشی از ابلاغیه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: «با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404، قرار گرفتن نظام آموزشی، پژوهشی و فرهنگی آن در تراز بهترین دانشگاه های کشور به عنوان الگوی دانشگاه های اسلامی در سطح جهان می باشد، لذا این دانشگاه به دنبال تقویت فرهنگ معنوی و عمومی جامعه و الگوی ایرانی - اسلامی است که منجر به آراستگی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در تمام شئونات من جمله آراستگی محیطی، معماری و فضای فیزیکی، فرهنگ عمومی و سازمانی خواهد شد.»  


روز گذشته با انتشار برخی مصادیق مجاز و غیرمجاز دستورالعمل پوشش دانشجویان دانشگاه آزاد، برخی رسانه‌های بیگانه خط تخریب جدیدی علیه دانشگاه آزاد اسلامی و دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری این دانشگاه را در پیش گرفتند.


217بنگاه سخن پراکنی دولت انگلیس که طی ماه های گذشته به ستاد جنگ روانی علیه ایران تبدیل شده، این بار هم به بهانه ابلاغ دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرد با پیوند این موضوع به بحث «حجاب اجباری» هجمه‌ها را به سمت دکتر ولایتی رئیس هیات  موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ببرد.


بی.بی.سی فارسی در بخش از این گزارش خود آورده است: «از دو سال پیش و با دستور رهبر ایران علی‌‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب شده است. آقای ولایتی در این مدت بارها بر "ارزش‌های انقلابی" تاکید کرده است.»


 0013با بالا گرفتن بحث ها بر سر دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی، وحید شورابی مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد و یکی از اعضای شورای فرهنگی در توییتر خود نوشت: «آیین‌نامه آراستگی و شئون فرهنگی رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی چیز جدیدی نیست. در واقع تجمیع سه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دو تای آن به امضای سید محمد خاتمی رسیده است! در جلسه شورای فرهنگی اکثریت تصویب کردیم ابلاغیات رئیس دولت اصلاحات مجدد ابلاغ شود!»


217جستجویی ساده در اینترنت نشان می دهد که دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی و تدوین آن موضوع جدیدی نیست و در دوره های گذشته در دانشگاه آزاد هم دستورالعمل‌هایی در این زمینه وجود داشته است.


217دانشگاه آزاد اسلامی نيز مانند ديگر دانشگاه‌های كشور از گذشته بخشنامه هايي را در خصوص پوشش و آراستگی دانشجويان و دانشگاهيان خود ابلاغ كرده كه دستورالعمل اخیر تجمیع سه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که توسط رئيس دانشگاه به واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.


هرچند دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی موضوع جدیدی نبوده، اما جنجال رسانه‌های بیگانه بر سر این دستورالعمل نشان داد رسانه‌های زنجیره‌ای خط تخریبی علیه دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران جدید این دانشگاه را در دستور کار خود دارند.


217


چندی قبل کانال دروغ پراکن و معاند «آمدنیوز» هم با انتشار تصویری از دانشگاه آزاد اسلامی همدان مدعی شد بعد از تغییرات در سطوح مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی و با ورود مدیران جدید، فضای دختران و پسران دانشجو در این دانشگاه تفکیک شده است.


ادعای کانال‌های بیگانه در خصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد همدان، در حالی مطرح شد که این تابلو از سال 1380 در دانشگاه آزاد اسلامی همدان نصب شده بود.


217هرچند هدف از مطرح کردن چنین اخباری تلاش برای امنیتی نشان دادن دانشگاه‌ها و منزوی تصویر کردن فضای دانشجویی است با این همه آیین‌نامه پوشش متعارف برای دانشجویان تنها در دانشگاه‌های ایران صورت نمی‌گیرد و در بساری از دانشگاه‌های مطرح جهان چنین دستورالعمل هایی وجود دارد.


دانشجویان دانشگاه هاروارد موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.


217
در باشگاه خصوصی وابسته به دانشگاه هاروارد، به استثنای رستوران، در همه جا مردان بایستی تنها پیراهن یقه‌دار بدون کِراوات و زنان نیز باید پوششی متعارف و مناسب داشته باشند. دانشجویان موظفند مهمانان خود را از این قوانین پوششی مطلع نمایند.
 
زنان در دانشگاه هاروارد نیز موظفند پوششی مناسب اعم از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند و لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.



217


در دانشگاه باب جونز ایالات متحده هم موهای مردان بایستی سبک طبیعی و سنتی خود را داشته باشد. تراشیدن موها، درهم و آشفته نمودن آنها (Fashion) مجاز نیست، همچنین رنگ کردن و های‌لایت کردن موها و استفاده از گردن‌بند، گوشواره و یا دستبند برای مردان در دانشگاه ممنوع است.


در دانشگاه آکسفورد انگلیس هم کلیه دانشجویان باید پوشش رسمی دانشگاه، که معاون دانشگاه بعد از مشاوره با دیگر مسئولین و اعمال صلاحدیدها مصوب می‌کند را رعایت نمایند، مردان بايد از كت و شلوار تيره، پيراهن سفيد ساده، كِراوات و جوراب استفاده و زنان نيز بايد دامن تيره يا شلوار، بلوز سفيد، كِراوات سياه، كفش سياه و در صورت نياز يک كت تيره بپوشند.



217
پوشش لباس دانشجویان در دانشگاه بریستول انگلستان بايد حداقل بدن آنان را از شانه تا زانو بپوشاند و لباس‌ها بايد تميز و اتوكشيده باشند، درضمن لباس‌ها نبايد حاوی علائم، نشان‌ها و تصاوير برجسته باشند.


دانشگاه هاروارد نیز دانشجویان را موظف به رعایت ضوابط ضمیمه کتاب راهنمای خود (Student Handbook Appendix) نموده است.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
۰
بنده با افراط و تفریط مخالفم اما باید عرض کنم شخصا از این اقدام خوشحالم.
من خودم دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد یکی از مراکز استانها هستم و هر هفته دو روز در دانشگاه آزاد حضور پیدا می‌کنم.
به دور از هر گونه جبهه‌گیری و جناح بندی و سیاسی بازی، باید عرض کنم برخی دانشجویان واقعا یادشان رفته که به چه منظوری به دانشگاه آمده اند؟ انسان بعضا شرم می‌کند وضعیت را بیان کند.
امیدوارم با این دستورالعمل شاهد بهبود وضعیت در دانشگاه آزاد باشیم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
۰
لطفا فکری به حال حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی مربی که با سه ونیم میلیون حقوق باید ۲ میلیون ازبابت تحصیل دکتری بپردازند و برای هزینه زندگی راننده استپ شده اند بکنید.
محمد مرادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
۰
ای کاش بخشنامه رعایت شئونات اسلامی در تمام جامعه یعنی ادرات و شرکتهای دولتی و خصوصی مدارس دولتی و غیر دولتی و............. اجرایی بشود واقعأ از لحاظ سلامتی روانی برای جامعه خیلی مفید خواهد بود و اگر مسئولین بتوانند برای دانشگاهها و ادارات مانند کشور های اروپایی لباس فرم را جایگزین پوشش دلخواه بکنند واقعأ تحسین بر انگیز خواهد بود .
کامران سعیدی - تهران
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
۰
اگر برهنگی و بی بند و باری تمدن است پس حیوانات متمدن ترند . اگر شئونات اخلاقی و پوشش انسانی در جامعه‌ای رعایت و حفظ شود صد در صد برای آن جامعه امنیت روانی حاکم خواهد بود به طوریکه برخی کشورهای غربی خود به این مسئله رسیده و اذعان می‌کنند. ولی متاسفانه برای جوامع در حال توسعه عکس این موضوع را از طریق فضای مجازی و........ القاء می‌کنند. اگر موضوع رعایت شئونات اسلامی و پوشش در همه جای ایران به صورت یک قانون اجرائی شود و دولت از طریق نهادهای مربوطه یکپارچه به این موضوع با وضع قوانین محکم توجه کند مطمئنأ به نفع کشور و از همه مهمتر خانواده‌ها خواهد بود .
انشاءالله .
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
۰
با سلام لطفا فکری به حال و حقوق دستمزد کارکنانی که مدرک دکتری دارند و حقوق لیسانس دریافت می کنند نیز بکنید.
حق پسند
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
۰
آقای سعیدی احسن، واقعأ (((( اگر برهنگی و بی بندو باری تمدن است حیوانات متمدن ترند)))) مطلب خوبی نوشتی، در برخی مواقع حجب و حیا و حتی غیرت حیوانات از برخی انسانها بیشتر است، در این اوضاع اقتصادی برخی پوشش های آنچنانی با هزینه های آنچنانی که به قول آنها اینگونه لباسها تمدن است جای تاسف و ...........دارد.انشاء الله خداوند خودش افکار را به راه راست هدایت نماید .
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
۰
امیدوارم فقط در حد قانون رو کاغذ نباشه وواقعا اجرا بشه
هلدینگ شایسته