دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1394 - 12:43
مدیر‌کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

با رفع تحریم داروی بیشتر وارد نمی‌‌کنیم

مدیر‌کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: پس از توافق هسته‌ای، افزایش واردات به کشور نخواهیم داشت و میزان واردات در همان سقف قبلی باقی می‌ماند یا حتی کمتر می‌‌شود.
کد خبر : 32292

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از سازمان غذا و دارو، مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تحریم‌ها باعث فشارهای سنگینی در حوزه دارو شد، اظهار داشت: توافق اولیه در لوزان، مقداری در زمینه تامین و هزینه‌های دارو تاثیر داشته و این توافق کمک کرده تا بتوانیم بحران دارویی را مدیریت کنیم.


وی با بیان اینکه به علت تحریم در سال‌های 91 و 92 کشور متضرر شد و خیلی از بیماران دچار کمبودهای دارویی شدند، یادآورشد: بحران شدیدی در داروهای بیهوشی در آن سال‌ها پیش آمد که عمل‌های جراحی را دچار تأخیر می‌کرد و آسیب‌هایی به حوزه دارو وارد کرد. از طرفی نیز تحریم برخی تجهیزات که شرکت‌های دارویی نیاز داشتند، شامل تحریم بود و کشور در تأمین این موارد مشکل داشت.


پیرصالحی افزود: خوشبخاته از سال 92 این بحران‌ها مدیریت و مشکلات دارویی کمتر شد.


وی گفت: امیدواریم پس از توافق شاهد تحولات مثبتی در حوزه دارو باشیم و به طور قطع پس از توافق نیز افزایش واردات نخواهیم داشت و در همان سقف واردات می‌مانیم یا کمتر خواهد شد اما بحثی که می‌تواند ما را کمک کند این است که وارد بازارهای صادراتی شویم و از این فرصت استفاده کنیم و تراز دارویی خود را مثبت کنیم.


این مسئول خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه دارو می‌تواند هم در بحث نوسازی صنایع و هم در سرمایه گذاری‌های جدیدی که شرکت‌های خارجی به صورت مستقل یا به صورت شراکت با شرکت‌های ایرانی برای تولید داروهای جدید دارند، موثر باشد.


پیرصالحی اظهار داشت: واردات دارو به همان سقف سابق خواهد بود و افزایش واردات مشکلی از کشور حل نمی‌کند. تسهیل روابط مالی باعث می‌شود که به موقع داروها را در اختیار داشته باشیم و تامین کنیم و افزایش واردات به صنعت ما لطمه می‌زند. در مورد داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند لازم نمی‌دانیم که افزایش واردات داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته