دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وکیل دادگستری:

نوجوان تیرانداز در ولنجک فاقد مسئولیت کیفری است

یک وکیل دادگستری گفت: نوجوانی که به رهگذران ساکن ولنجک تیراندازی می‌کرد فاقد مسئولیت کیفری است و پدرش باید خسارت شهروندان را بپردازد.
کد خبر : 322577

به‌گزارش خبرنگار حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، روز گذشته سه نفر از شهروندان تهرانی به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای به سر و دست خود و ایجاد جراحت به کلانتری ۱۶۳ ولنجک تهران شکایت کردند؛ در پی رسیدگی پلیس به این موضوع مشخص شد پسر نوجوان ۱۵ ساله‌ای از بالکن طبقه هفتم یک برج مسکونی به‌وسیله تفنگ ساچمه‌ای پدرش به عابران پیاده تیراندازی کرده است.


براساس اعلام پلیس، این نوجوان به دلیل استفاده مکرر از بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز و جنگی تحت تأثیر قرار گرفته و در غیاب پدر و مادر که هر دو شاغل بودند به رهگذران تیراندازی کرده است.


به‌گفته سرهنگ محمدباقر قدم‌زاده رئیس کلانتری 163 ولنجک والدین این نوجوان مسئول رفتار فرزند خود هستند.
پیمان حاج‌محمود، وکیل پایه یک دادگستری نیز در مورد مسئولیت والدین نوجوان خاطی به خبرنگار آنا گفت: براساس قانون مدنی، پسران در سن ۱۵ سال قمری دارای مسئولیت اجتماعی هستند و باید از عهده اقدامات خود از جمله وقوع خسارت به اشخاص ثالث برآیند؛ اما از دیدگاه قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان افراد زیر ۱۸ سال فاقد مسئولیت کیفری هستند.
وی افزود: در قضیه تیراندازی این نوجوان ۱۵ ساله به نظر می‌رسد براساس ماده مذکور از قانون مدنی چنانچه برای مرجع قضائی رشد عقلانی وی احراز شده باشد شخصاً دارای مسئولیت مدنی و جبران خسارات مالی به افراد خسارت دیده خواهد بود.
این وکیل دادگستری یادآور شد: در صورتی که از جهت آزمایش پزشکی قانونی و قاضی رسیدگی کننده، بلوغ فکری و عقلی وی محرز نشد، براساس قاعده فقهی «عاقله» چنانچه خسارت بدنی به اشخاص دیگر وارد شده باشد پدر او باید به عنوان عاقله مسئول جبران این خسارات شود.
حاج‌محمود ادامه داد: خسارت شهروندان از نظر جسمی و روحی باید توسط پدر نوجوان پرداخت شود، خسارات جسمی در قالب دیه و خسارت‌های دیگر نیز باید به‌صورت وجه نقد به شاکیان پرداخت شود.
این وکیل پایه یک دادگستری در مورد مجازات کیفری و زندانی نیز گفت: از نظر کیفری براساس قانون مجازات جدید و باتوجه به کنوانسیون کودک، نوجوان خاطی دارای مسئولیت کیفری نیست.
انتهای پیام/۴۰۴۴/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته