دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 15:47

افزایش دستمزد سبب کاهش مصرف سیگار می‌شود

بهترین راه برای ترک سیگار کارکنان‌تان این است که حقوق بیشتری به آنها پرداخت کنید!
کد خبر : 32183

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در تحقیق تازه‌ای به رابطه معکوس میان میزان حقوق دریافتی و مصرف دخانیات پی‌برده‌اند.


تحقیقی که نتایجش در سالنامه Annuals of Epidemiology منتشر شده است، نشان می‌دهد که افزایش دستمزد از سوی کارفرمایان راه بهتر و متقاعدکننده‌تری نسبت به ممنوعیت استعمال سیگار در محل کار است. این تحقیق که در دانشگاه کالیفرنیا (UC Davis) انجام شده است، نشان می‌دهد که 10 درصد افزایش حقوق سبب 5 درصد کاهش مصرف سیگار در میان کارگردان مرد دارای مدرک دیپلم دبیرستان یا پایین‌تر از آن می‌شود. این 10 درصد افزایش حقوق همچنین احتمال ترک سیگار کارکنان را در مجموع بین 17 تا 20 درصد افزایش می‌دهد.


پل لی، سرپرشت نگارش مقاله پژوهشی این گروه و استاد بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در مقاله خود نوشته است: «یافته‌های ما به ویژه از این لحاظ اهمیت دارد که در دهه‌های گذشته افزایش دستمزد با توجه به تورم برای کارهای با درآمد پایین کمتر اعمال شده و درصد کارگرانی که با درآمد پایین به کار اشتغال دارند در سطح ملی (ایالات متحده آمریکا) بالا رفته است. افزایش حداقل دستمزد می‌تواند تأثیر بزرگی در این خطر مهم بهداشتی بر جا بگذارد.»


گروه پژوهشی دانشگاه کالیفرنیا در این تحقیق داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان تمام وقت 21 تا 65 ساله را از سال 1999 تا 2009 و بر اساس داده‌های پنل تحقیقاتی Income Dynamics را بررسی و با اطلاعات مربوط به مصرف سیگار و وضعیت اقامت افراد مورد بررسی مقایسه کرده‌اند. علت کنار گذاشتن کارکنان زیر 21 سال این بود که تغییرات دستمزد در این گروه سنی پایین بوده است. آنها در این تحقیق همچنین افرادی را که به هیچ‌وجه سیگار نمی‌کشیدند، کنار گذاشتند.


به گفته پروفسور لی «حدود 90 درصد افراد سیگاری در ایالات متحده در سنین زیر 20 سال سیگار کشیدن را شروع می‌کنند، بنابراین نمونه‌ای که ما گرفته‌ایم بیشتر کارکنان تمام وقت را که سیگار کشیده‌اند، در بر می‌گیرد.»


نرخ استعمال سیگار در ایالات متحده آمریکا رو به کاهش است، اما سیگار همچنان یک عامل اصلی و قابل اجتناب مرگ ناشی از بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، سکته قلبی، انسداد رگ‌های عروقی و سرطان ریه در آن کشور به شمار می‌رود.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته