نگاهی به روابط تجاری ایران و ژاپن
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پس از انقلاب اسلامی ایران حجم مبادلات تجاری بین دو کشور گسترش چشمگیری یافت و در سال ۲۰۰۶ از مرز 3 میلیارد دلار عبور کرد.
با این حال پررنگ شدن حضور چین در بازار ایران باعث شد حضور ژاپنیها در کشورمان کمرنگ شود، اما به تازگی و در ادامه سفر هیاتهای تجاری خارجی به ایران، ژاپنیها هم برای این کار پیش قدم شدهاند.
آخرین اطلاعات دریافتی نشان میدهد در 4 ماه نخست امسال میزان صادرات ایران به کشور ژاپن 111 میلیون و 397 هزار دلار بوده است. ایران همچنین در این مدت بیش از 203 میلیون دلار کالا از ژاپن وارد کرده است.
از محصولات صادایرانر شده به ژاپن میتوان به پسته، خرما، چای کیسهای، زعفران، گلاب، جاجیم، جوراب زنانه، خیار، ترشی، انگور بیدانه و کتیرا اشاره کرد.
همچنین ایران محصولاتی از جمله کامپوزیت، پنیر، سوزن، چرخهای دوزندگی، مانیتور ال سی دی، کمک فنر خودروهای سواری، توپ فوتبال و والیبال و مدادهای خودکار یا نوکی از ژاپن وارد کرده است.
انتهای پیام/