دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره فیلم و عکس مادر:

رویا تیموریان: با شرایط امروز اگر جشنواره برگزار نکنیم، چه کنیم؟!

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره فیلم و عکس «مادر» صبح امروز (۱۷ مردادماه) با حضور فاطمه گودرزی دبیر جشنواره، رویا تیموریان عضو شورای سیاست‌گذاری و میثم پویان‌فر مدیر اجرایی این جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 32156

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم فاطمه گودرزی دبیر جشنواره پس از تبریک روز خبرنگار گفت: «جشنواره فیلم و عکس مادر با توجه به وسعت معنا و ارزش وجودی مادر برگزار می‌شود. دبیری این جشنواره با وجود سختی‌های بسیاری که داشت اما تجربه ارزنده‌ای برای من بود و امیدوارم بتوانم به خوبی از عهده آن بر آیم.»


در ادامه این نشست رویا تیموریان عضو شورای سیاست‌گذاری نیز ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: «امروز روز بزرگی است، زیرا خبرنگاری کار بزرگ و پرمسئولیتی است. به اعتقاد من خبرنگاری یک رسالت بزرگ است اما گاهی کمرنگ می‌شود.»


وی افزود: «جشنواره فیلم و عکس مادر یک پیشنهاد به سینمای ایران است. اختصاص جشنواره‌ای به موضوع مادر حرکت تازه‌ای در سینمای ایران است و به ما یادآور می‌شود که در لابه‌لای جشنواره‌های رنگینی که برگزار می‌شود، جایگاه مادر را فراموش نکنیم.»


میثم پویان‌فر مدیر اجرایی جشنواره نیز اظهار کرد: «این جشنواره دو هدف اصلی را پی گرفته است، هدف اول و اصلی این جشنواره تکریم مادر و حدف دیگر تحکیم بنیان‌های خانواده است. در طول ۳ ماه گذشته، ۴۰۰ فیلم و 653 عکس به دبیرخانه جشنواره رسیده که هیات انتخاب از بین این آثار ۸۳ فیلم و 22 عکس را انتخاب کردند.»


وی توضیح داد: «این آثار شامل ۲۳ فیلم مستند، ۳۸ فیلم داستانی، ۶ فیلم تجربی و 12 انیمیشن است و در بخش نماهنگ نیز هیچ یک از آثار شایسته حضور در جشنواره نبود. همچنین یک فیلم نیز به عنوان نمایش ویژه روی پرده می‌رود که در مجموع 84 فیلم خواهیم داشت. همچنین در بخش جنبی نیز 4 فیلم «مادر»، «گیلانه»، «من ترانه 15 سال دارم» و «به همین سادگی» به نمایش در می‌آید.»


پویان‌فر افزود: «فیلم «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی با تدوین جدید در این جشنواره به نمایش در می‌آید زیرا نسخه موجود از این فیلم دارای کیفیت مناسبی نیست و به همین دلیل نسخه جدیدی با کیفیت مناسب تهیه شده که روز اکران به جشنواره ارائه خواهد شد.»


در ادامه فاطمه گودرزی گفت: «22 عکس که در بخش عکس انتخاب شده است، در ایام جشنواره در قالب یک گالری عکس در پردیس چارسو به نمایش گذاشته می‌شود.»


وی همچنین در مورد هیات انتخاب و داوری گفت: «مهدی یارمحمدی، علی علایی، پریوش نظریه، ماهایا پطروسیان و مرجان اشرفی‌زاده به عنوان هیات انتخاب و پوران درخشنده، محمد آفریده و رویا تیموریان به عنوان داور این جشنواره را همراهی کردند. در بخش عکس نیز شهاب‌الدین عادل، گوهر دشتی و فرزاد هاشمی اعضای هیات انتخاب و داوری بودند.»


دبیر جشنواره فیلم و عکس مادر در مورد بزرگداشت‌های این جشنواره شرح داد: «برای بخش بزرگداشت این جشنواره تعدادی از بزرگواران عرصه سینما را در نظر داشتیم که از آن جمله خانم ژاله علو بود اما بسیاری از این اشخاص به دلایل مختلف امکان حضور در مراسم را نداشتند. به عنوان مثال خانم علو گفتند که دو سال است از خانه بیرون نیامده‌اند و نمی‌توانند در این مراسم شرکت کنند. ما به فکر راهکاری هستیم که بتوانیم شرایط مناسبی برای حضور این افراد فراهم کنیم.»


وی در ادامه در مورد تاریخ برگزاری این جشنواره گفت: «جشنواره به صورت رسمی از ساعت 6 بعدازظهر روز 25 مرداد آغاز به کار می‌کند و در روزهای بعد از ساعت 12 ظهر تا ساعت 14 کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود. از ساعت 14 تا 22 نمایش فیلم‌های کوتاه را خواهیم داشت و ساعت 22 تا 24 نیز فیلم‌های بخش جنبی روی پرده می‌رود.»


در ادامه تیموریان در مورد انتخاب فیلم‌های بخش جنبی توضیح داد: «ما با توجه به زمانی که برای نمایش این آثار در اختیار داشتیم نمی توانستیم بیش از 4 فیلم را برای این بخش انتخاب کنیم. سعی کردیم فیلم‌های بخش جنبی از میان آثار قدیمی‌تر باشد که شاید عده زیادی ندیده باشند زیرا فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده قطعا دیده شده است.»


گودرزی نیز در این مورد توضیح داد: «ما مجبور بودیم 4 فیلم را انتخاب کنیم و مسلما این انتخاب هم مثل انتخاب‌های هیات‌های داوری که همیشه همراه با حرف و سخن است، حواشی را به همراه خواهد داشت اما این انتخاب کاملا سلیقه‌ای بوده و هیچ دلیل خاصی وجود نداشته است.»


در ادامه این نشست رویا تیموریان در پاسخ به یکی از خبرنگاران که به برگزاری جشنواره های متعدد معترض بود گفت: «من از شما پرسشی دارم، آیا در این شرایط که فیلم‌های ما اکران نمی‌شود، باید برویم و در خانه‌هایمان بنشینیم؟ باید این مساله را بپذیریم که متاسفانه در این سال‌ها سینمای ما افول کرده و گاهی یک فیلم متوسط در حد یک اثر برجسته دیده می‌شود. از سوی دیگر هم متاسفانه اصلا مشخص نیست که سیاست‌گذاری سینما چگونه خواهد بود.»


وی در مورد خروجی این جشنواره توضیح داد: «من از هر فرصت و روزنه کوچکی برای گسترش سینما استفاده می‌کنم و همچنین معتقدم نتیجه کار هنری در سال‌های آینده مشخص می‌شود. همانگونه که جوانان مستعدی مانند شهرام مکری و مجید برزگر پس از سال‌ها به عنوان چهره‌های با استعداد فیلمسازی معرفی شدند.»


وی ادامه داد: «هدف من برای حضور در هر جشنواره‌ای، کشف نیروهای جوان و وارد کردن آنها به حیطه حرفه‌ای است. البته متاسفانه بسیار دیده‌ام که بعد از معرفی جوانان‌، آن جشنواره به تعهدات خود عمل نکرده است. زیرا در سرزمین ما نمی‌توان حتی برای یک هفته آینده هم برنامه‌ریزی کرد. بنابراین چطور می‌توانیم ضمانت بدهیم که جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم و عکس مادر سال آینده برگزار می‌شود، با این حال همه ما تلاش خود را می‌کنیم و امیدوار هستیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته