دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 15:52

السفیر: آیا «اخوان‌المسلمین» از فضای تعاملی ایران با کشورهای منطقه سود می‌جوید؟

نمی‌توان تصور کرد که دیدار روز پنج‌شنبه میان سفیر ایران در لبنان با دبیرکل «جماعت اسلامی» لبنان تنها دیداری متعارف و تنها برای انجام رایزنی‌هایی ساده بوده باشد. این در حالی است که سفیر ایران برای نخستین‌ بار پس از آغاز فعالیت‌های دیپلماتیکش در لبنان است که به دیدار مقامی لبنانی می‌رود.
کد خبر : 32150

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه‌ «السفیر» در مطلبی نوشت: دیدار میان «محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان با «ابراهیم مصری» دبیرکل «جماعت اسلامی» لبنان در بیروت به‌دنبال دستیابی به توافق میان ایران و کشورهای قدرتمند غربی برسر برنامه هسته‌ای ایران انجام شد و این در حالی است که ایران به‌تازگی طرحی 4 ماده‌ای برای حل بحران سوریه ارائه کرده است. علاوه بر این، گزارش‌هایی منتشر شده است که حکایت از عادی‌شدن روابط میان گروه «اخوان‌المسلمین» و عربستان دارد.


بر اساس این گزارش، دیدار سفیر ایران در لبنان با دبیرکل «جماعت اسلامی» در مقر این گروه در «زیدانیه» بیروت انجام شد. پیش از این دیدار، سلسله ارتباطات و دیدارهایی میان مقام‌های «جماعت» و مقام‌های ایران در سفارت ایران برقرار و انجام شده بود و در این رایزنی‌ها دو طرف دلایل حضور نیافتن «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر سابق ایران در لبنان در مقر «جماعت اسلامی» لبنان (به مناسبت‌های مختلف) را بررسی کردند و خواستار ازسرگیری روابط دوجانبه شدند. «رکن‌آبادی» از سال ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳سفیر ایران در لبنان بود.


منابع آگاه به فضای سیاسی ایران درباره علت تاخیر در ازسرگیری روابط میان دو طرف، گفتند: عمده دلیل بی‌تمایلی ایران نسبت به داشتن رابطه با «جماعت اسلامی» لبنان به اتخاذ مواضع معاندانه این گروه نسبت به ایران و مقام‌های عالی‌رتبه آن و مانور رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های وابسته بازمی‌گردد. این در حالی است که دیدارهای گذشته هیچ تاثیری در نزدیکی موضع میان دو طرف نداشت.


«السفیر» می‌نویسد: با وجود این، تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، ارائه طرح 4 ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه، نزدیکی روابط میان جنبش «اخوان‌المسلمین» و عربستان، تمایل ایران برای تعامل با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای شرح ابعاد توافق هسته‌ای و تلاش برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی موجب شد تا «محمد فتحعلی» سفیر ایران در بیروت به مقر گروه «جماعت اسلامی» لبنان برود و دیداری با «ابراهیم مصری» دبیرکل این جنبش و دیگر رهبران آن داشته باشد.


منابع آگاه شرکت‌کننده در این جلسه فضای دیدار میان طرف‌ها را مثبت ارزیابی کردند و گفتند: سفیر ایران تمایل زیادی داشت تا مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مختلف از جمله اوضاع سوریه را بیان کند.


«السفیر» افزود: دیدار میان «فتحعلی» سفیر ایران و دبیرکل «جماعت اسلامی» لبنان گام مهمی به‌شمار می‌رود که بازتاب‌های مثبتی در افزایش روابط میان «اخوان‌المسلمین» و مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی خواهد داشت و در آینده می‌تواند بسیاری از مشکلات منطقه را حل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب