دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صالحی عمران:

ارتباط با صنعت، شاخص اصلی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای است

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت:ارتباط با صنعت و بازار کار، شاخص اصلی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای است
کد خبر : 321379

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحی عمران صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه در رابطه با اعطای مجوز برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به شرایط فعلی این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مأموریت‌گرا جایگاه مهمی در سیستم آموزش مهارتی کشور دارد که دغدغه اشتغال داشته و می تواند منشأ توسعه اجتماعی و اشتغال کشور باشد.


وی ادامه داد: توسعه کیفی و کمی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای همواره از اولویت‌های وزارت علوم بوده است به طوری که در سال گذشته  328 رشته کارشناسی ناپیوسته از طرف شورای گسترش آموزش عالی به این دانشگاه اعطا شده است که در بین تمام دانشگاه‌ها نظیری ندارد.


رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با اشاره به ارتباط دانشگاه با صنعت و بازارکار به عنوان یکی از شاخص‌های دانشگاه افزود: اقتصاد، آموزش می‌طلبد که دانشگاه باید در هزینه‌های تحصیل و برنامه‌های یادگیری دانشجویان ایفای نقش کند و در نهایت منجر به توسعه کشور گردد. دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مادر با 175 دانشکده در سراسر کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای کارآفرینی و توسعه اقتصادی کشور باشد .


وی اظهار کرد:  هم اکنون 52 دانشکده فنی‌و‌حرفه‌ای مستقل دختران در کشور داریم که با توجه به اداره برخی از دانشکده‌های پسران با کمتر از ظرفیت‌های اصلی خود، تصمیم بر این شد تا در بعضی روزها قسمتی از ظرفیت‌ دانشکده برای آموزش مهارت‌های آن‌ها اختصاص یابد که برای این‌کار برای 5 دانشکده در شهرستان‌ها مجوزهای لازم را اخذ کردیم. به‌همین دلیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای برنامه ششم توسعه، درصدد رشد کمی آموزش‌های مهارتی در بدنه آموزش عالی است.


رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای عنوان کرد: در شش ماه نخست سال، 50 میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها صرف شده است، چرا که باید محیط کار واقعی و فرصت‌های عملی را برای دانشجویان فراهم کنیم.


صالحی ضمن تأکید بر ارتقای کیفیت آموزشی این دانشگاه گفت: کیفیت آموزش‌های مهارتی اولویت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بوده و برنامه‌‌ریزی درسی از مهمترین عناصر در افزایش کیفیت است، اگر برنامه‌های درسی به‌روز و همگام با نیاز‌های بازار کار و جامعه باشد رابطه اشتغال و آموزش عالی ایجاد می‌شود.


وی افزود: این دانشگاه متقاضی واگذاری اختیار عمل در برنامه‌ریزی درسی بود که موفق به اخذ مجوز آن از سوی وزارت علوم شده و این اصل در راستای مأموریت‌گرایی، پاسخ‌گویی به نیازهای بازار کار و افزایش کیفیت‌های آموزش مهارتی در نظام آموزش عالی است.، بنا داریم برنامه‌های درسی را به‌روز رسانی کرده و این امر موجب تغییرات و ارتقای کیفی آموزش‌های مهارتی خواهد شد.


صالحی از ابلاغ آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی خبر داد و افزود: انعطاف‌پذیری ذات آموزش‌های مهارتی بوده و کمیته‌هایی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و هنر تشکیل شده است تا برنامه‌ریزی با شایسته‌محوری در آن‌ها بررسی شود.


وی ادامه داد: در پنج سال آینده قریب به 800 نفر از همکاران ما بازنشسته خواهند شد، با این وجود مجوز جذب یک هزار و 300 نفر را از سازمان استخدامی کشور اخذ کرده‌ایم که این میزان، تا حدودی پاسخگوی نیازهای دانشگاه خواهد بود.


این مقام مسئول اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات ما تنظیم آیین‌نامه‌های استخدام و ارتقای پایه است که بسیار متفاوت از سایر دانشگاه‌های سنتی خواهد بود. این آیین‌نامه می‌تواند مرجع تحولی در ساختار آموزش عالی ایجاد کند، چراکه شاخص‌های این آیین‌نامه بر‌اساس ارتباط با صنعت و بازارکار خواهد بود.


صالحی با بیان اینکه «ما در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای کارمند دولتی تربیت نمی‌کنیم» افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با شهرک‌های صنعتی، اتاق بازرگانی، صندوق نوآوری‌ و شکوفایی و بخش خصوصی داشته‌ایم تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق بتوانیم  جوابگوی نیازهای صنعت باشیم.


رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با اشاره به بین‌المللی‌سازی آموزش‌های مهارتی ادامه داد:  هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از دانشگاه‌های آلمان برای آموزش مربیان و اعضای هیأت‌علمی منعقد کردیم که طی این تفاهم‌نامه نیز دوره‌های آموزشی در آلمان برگزار شده و مربیان و اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه در زمینه‌های مختلف به‌ویژه فناوری‌های نوین و انرژی‌های نو به آنجا اعزام شوند.
وی در انتها با تأکید بر این موضوع که در چهارچوب این تفاهم‌نامه استادان آلمانی نیز به ایران اعزام خواهند شد، افزود: تشکیل مراکز توانمندسازی مربیان یکی از برنامه‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای است از این رو قسمتی از یک دانشکده را به آموزش اعضای هیأت‌علمی اختصاص می‌دهیم تا ذیل تبادل برنامه‌های درسی بتوانیم از تجربیات، تجهیزات و کارگاه‌های کشور‌های دیگر نیز برای بین‌المللی‌سازی آموزش‌های مهارتی استفاده کنیم.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته