دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1397 - 18:31
آنا گزارش می‌دهد؛

روزآمدی منابع دانشگاهی، حلقه گمشده ارتباط با صنعت

برای رسیدن به بهره‌وری مطلوب در برنامه‌های دانشگاهی باید کیفیت و اثربخشی کتب و منابع رایج دانشگاهی مورد بحث و بازبینی قرار بگیرد.
کد خبر : 323122
4896.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - مجید فرج‌فائد؛ کتب درسی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی به حساب می‌آیند، در این بین کتب درسی دانشگاهی که اغلب با نظر اساتید دانشگاهی برای پیش‌برد برنامه‌های کلاسی معرفی می‌شود و از اصلی‌ترین این ابزارها شناخته می‌شود همواره محل بحث کیفی‌سازی آموزش است.


برای رسیدن به بهره‌وری مطلوب در برنامه‌های دانشگاهی باید کیفیت و اثربخشی کتب و منابع رایج دانشگاهی مورد بحث و بازبینی قرار بگیرد؛ کتب و منابع درسی دانشگاهی دارای ویژگی‌های مختلفی بوده که بررسی همه جوانب آن در گزارش‌های مجزا قابل پیگیری است و لیکن به‌روز بودن منابع از اهم این ویژگی‌ها به شمار می‌رود.


دانش جهانی در رشته‌های مختلف دائماً در حال افزایش بوده و این افزایش ناشی از اختراعات و رهیافت‌های جدید علمی و تغییر در رویکردها است؛ ازاین‌رو منابع دانشگاهی باید بسته به اقتضای حوزه‌های دانشگاهی هرچند سال یک‌بار بازبینی و به‌روزرسانی  شود.


با توصیفات حاضر از لزوم به‌روزرسانی در منابع و کتب دانشگاهی، روند این اقدام در کشور بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد. با بررسی میدانی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در یک جامعه آماری نه چندان بزرگ چنین برمی‌آید که عمده کتب و منابع دانشگاهی مورد استفاده در دانشگاه‌های کشور، قدیمی و بعضاً نسخه‌های منسوخ شده است.


با این‌که منابع و مراجع قدیمی به‌عنوان پایه و اساس تئوری‌های یک حوزه تخصصی به‌شمار می‌آید، نمی‌توان از آخرین رهیافت‌های جهانی مغفول شد. عدم به‌روزرسانی منابع دانشگاهی یکی از آفت‌های مقوله «ارتباط صنعت با دانشگاه» است، یعنی با منابع قدیمی و منسوخ شده نباید انتظار داشت که دانشگاه بتواند گره صنعت و جامعه را بگشاید و در چنین شرایطی همواره بین دانشگاه و نیازهای جامعه فاصله‌ای بسی بزرگ وجود خواهد داشت.


از طرفی کثرت منابع قدیمی دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی باعث اغفال دانشجویان از مباحث روز دنیا شده و به‌تبع آن ظهور خلاقیت، تولید محصولات و محتوای علمی جدید و با کیفیت ناخودآگاه متوقف می‌شود و دانشگاه‌ها را از اهداف تعالی دور می‌کند. 


با این وجود نقش اعضای هیأت علمی و شوراهای تخصصی گروه‌های دانشگاهی در معرفی و ابلاغ منابع و مراجع به‌روزشده می‌تواند بسیار پررنگ‌تر باشد تا دانشگاه‌های مادر سایر استان‌ها نیز الگوبرداری کنند.


در نهایت لزوم بازبینی و اولویت‌بخشی در خصوص به‌روزرسانی منابع و مراجع دانشگاهی از طرف دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی و سازمان تدوین کتب دانشگاهی امری مهم و ضروری است که برنامه‌ریزی و تحقق این امر خود می‌تواند نقطه شروع تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته