دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 12:30

ورود کولرهای گازی با رتبه پایین‌تر از B ممنوع است

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سابا گفت: واردات کولرهای گازی با رتبه انرژی پایین‌تر از B به کشور ممنوع است.
کد خبر : 32123

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، احمدرضا توکلی با بیان اینکه متأسفانه ساختمان‌های اداری در استان‌های واقع در اقلیم خشک کشور به استفاده از کولر گازی رو آورده‌اند، افزود: این امر عامل اصلی پیک شبکه سراسری برق کشور شده‌ است.


وی تصریح کرد: مصرف برق بخش ساختمان‌ها مطابق با ترازنامۀ انرژی کشور بالغ بر 47 درصد است که از این رقم حدود 31 درصد به بخش مسکونی، 9 درصد بخش اداری و 7 درصد در ساختمان‌های تجاری مصرف می‌کرد که در مقایسه با بخش‌های دیگر مصرف‌کننده بخش صنعت، کشاورزی و ... بیشترین مقدار را دارد.


توکلی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که در ساختمان‌های اداری تجهیزات سرمایش و تهویه حدود 35 درصد، روشنایی 25 درصد، ماشین‌های اداری 15 درصد و سایر حدود 20 درصد سهم دارند.


مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران اظهار کرد:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان پیک، 13 تا 18 هزار مگاوات از برق مصرفی مربوط به سامانه‌های سرمایشی است که از این میزان 3 هزار مگاوات به سامانه‌های سرمایشی ساختمان‌های اداری اختصاص دارد که عامل اصلی پیک ظهرگاهی شبکه برق کشور شده است.


وی با تاکید بر اینکه عامل اصلی پیک ظهرگاهی، استفادۀ بیش از حد از سامانه‌های سرمایشی بخصوص کولرهای گازی است، بیان کرد:


توکلی تصریح کرد: مصوبه‌ای از هیئت وزیران صادر شده که بند 4 آن استفاده از کولر گازی در اقلیم خشک با رطوبت نسبی کمتر از 30 درصد را ممنوع کرده است.


وی گفت: بر اساس بند 4 مصوبۀ فوق وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن، موظفند که به نحوی برنامه‌ریزی کنند که از واردات لوازم و تجهیزات برقی ازجمله کولرهای گازی با رتبۀ پایین‌تر از B به کشور جلوگیری شود.


مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران تصریح کرد: طبق بند 8 این مصوبه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مجاز به نصب چیلرهای تراکمی در ساختمان‌های خود نیستند و در صورت نیاز به سامانه‌های تهویۀ مطبوع مکلفند از چیلرهای جذبی استفاده کنند.


توکلی با بیان اینکه شرایط و استانداردهای مورد نیاز ساختمان‌های دولتی به سامانه‌های سرمایشی از طریق وزارت مسکن و شهرسازی ظرف شش ماه تدوین و ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: نصب و استفاده از کولرهای گازی جدید برای دستگاه‌های دولتی در مناطقی که میزان رطوبت نسبی آن‌ها در تابستان کمتر از 30 درصد بوده، از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه ممنوع است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته