دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1397 - 15:49
معرفی کتاب/

آشنایی با سفرنامه نخستین آسیایی به اروپا؛ شگرف‌نامه ولایت

کتاب «شگرف‌نامه ولايت» (سفرنامه منشی ميرزا اعتصام‌الدين جون‌پوری به انگلستان) به‌عنوان نخستين سفرنامه فارسي توسط عضو هيأت علمی دانشگاه آزاد بجنورد تصحيح شد.
کد خبر : 321188
44.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بجنورد، كتاب شگرف‌نامه ولايت (سفرنامه منشی ميرزا اعتصام‌الدين جون‌پوری به انگلستان) به‌عنوان نخستين سفرنامه و دست‌نوشته فارسي توسط اميد سپهری‌راد، عضو هيأت علمی گروه تاريخ دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد تصحيح شد.


عضو هيأت علمی گروه تاريخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در مورد این کتاب اظهار كرد: شگرف‌نامه ولايت نخستين سفرنامه و دست‌نوشته فارسی است كه درباره زندگی اروپاييان نوشته‌ شده است.


سپهری‌راد گفت: نويسنده «شگرف‌نامه» شخصی از فارسی‌زبانان بومی هندوستان به‌نام منشی اعتصام‌الدين جون‌پوری، نخستين آسيايی است كه به اروپا سفر کرده و از انگلستان ديدار داشته است.


عضو هيأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با اشاره به تاريخچه تنظيم سفرنامه، افزود: مسافرت اعتصام‌الدين به اروپا و ولايت انگلند به‌مناسبت ارسال نامه‌ای از طرف پادشاه گوركانی هند به پادشاه انگلستان و به همراه يكی از كارگزاران كمپانی هند شرقی انگليس به‌نام كاپيتان سونتين صورت گرفت و از سال 1180 تا 1183، حدود دو  سال و 9 ماه به‌طول انجاميد و بعدها خاطرات سفرش را تنظيم كرد.


وی با بيان اهميت سفرنامه اعتصام‌الدين، اظهار كرد: سفرنامه اعتصام‌الدين به لحاظ اينكه نویسنده‌اش از نخستين افرادی است كه انگلستان را در قرن 18 میلادی ديده و با كنجكاوی، مطالب زيادی را درباره اروپايی كه تا آن‌زمان مايه حيرت و شگفتی خود نويسنده و بسياری از آسیایی‌ها بوده جمع‌آوری كرده و با دقت آن‌را به  فارسی‌زبانان معرفی كرده، دارای اهميت است.


سپهری‌راد تصریح کرد: كتاب شگرف‌نامه ولايت را می‌توان از سمت‌وسوهای مختلف مورد بررسی قرار داد و در اين كتاب به معرفی نويسنده و ذكر مندرجات متن و برخی از مطالب تحليلی و انتقادی اعتصام‌الدين مبادرت شده است. 


به گزارش آنا، کتاب شگرف‌نامه ولايت در 286 صفحه و در قطع وزيری، با خوش‌نويسی خليل رستمی‌بجنوردی، استاد ممتاز خوش‌نويسی و از كاركنان حوزه دانشجويی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به چاپ رسیده است.


انتهای پیام/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: چاپ کتاب ana Ananews آنا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته