دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 11:26
مصاحبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پایگاه آمریکایی

هاشمی رفسنجانی: شواهدی از تلاش آمریکا برای جبران اشتباهات خود درباره مردم ایران را دیدیم/ ملک عبدالله برای سفر حج من در رمضان اصرار می‌کرد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه آمریکایی درباره آینده روابط ایران و آمریکا و همچنین ایران و عربستان سخن گفته و از اعتراضات داخلی به توافق هسته‌ای به شدت انتقاد کرده و آن را اشتباه دانسته است.
کد خبر : 32099

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری المانیتور، رفسنجانی در این گفتگو به این مسئله اشاره کرده است که به نظر می‌رسد آمریکا قصد فاصله گرفتن از گذشته را دارد و البته برداشتن گام‌هایی برای اثبات این مسئله مورد نیاز است و اینکه یکی از مهم‌ترین این گام‌ها تایید توافق هسته‌ای از سوی کنگره است.


وی همچنین در این مصاحبه درباره بحران‌های منطقه از جمله روابط پرتنش ایران و عربستان سخن گفته و تاکید کرده که ایران ذاتا هیچ مشکلی با عربستان و یا دیگر کشورهای عربی ندارد. وی به تعامل میان ایران و عربستان پس از دوران جنگ هشت ساله با عراق با وجود حمایت همه‌جانبه ریاض از صدام حسین اشاره و تاکید کرده است که همکاری با عربستان و دیگر کشورهای منطقه اولویت قانون اساسی ایران است.


هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه به فرمان امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره بهبود روابط با ریاض پس از کشتار زائران ایرانی در سال 1987 در مگه اشاره کرده و گفته است که رهبر سابق ایران اشاره‌هایی درباره بهبود روابط با عربستان داشته است. وی همچنین فاش کرده است که ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان در اواخر عمر خود چندین بار از وی برای انجام مناسک حج دعوت کرده است.


متن کامل گفتگوی هاشمی رفسنجانی به پایگاه المانیتور به شرح زیر است:


المانیتور: با در نظر گرفتن توافق هسته‌ای ایران و غرب، ارزیابی شما از چشم‌انداز آینده همکاری سیاسی میان آمریکا و ایران چیست؟


رفسنجانی: طبیعتا راه پیش روی ایران و آمریکا یک راه هموار و مستقیم مانند آن که میان ایران و دیگر کشورهای غربی وجود دارد، نیست. دلیل آن این است که حتی از زمان پیش از پیروزی انقلاب در ایران تا زمان کنونی، همواره در ایران این باور وجود داشته است که آمریکا پشت صحنه هر مشکل و سختی که برای ایران ایجاد می‌شود، قرار دارد. اگرچه اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا اکنون قصد دارد تا حدی از گذشته فاصله بگیرد، اگرچه این چیزی است که باید (در عمل) اثبات شود.


المانیتور: آیا شما این مسئله دور شدن آمریکا از گذشته را در مذاکرات مشاهده کردید؟


رفسنجانی: در رابطه با موضوع مذاکرات هسته‌ای، آمریکایی‌ها تاکنون نسبتا خوب عمل کرده‌اند. ما مشاهده کردیم که مقامات دولتی آنان که از حزب دموکرات هستند، در زمینه اختلافات خود با جمهوری‌‌خواهان دچار درگیری هستند و وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور و دیگر مقامات آنان مواضع خود را صراحتا اعلام می‌کنند. من همواره اعتقاد داشته‌ام که آمریکا باید به نوعی به جبران گذشته بپردازد و اشتباهات خود را از ذهن مردم ایران پاک نماید. برخی از سیاست‌های مثبت آمریکایی‌ها در حل مسئله هسته‌ای شاید در این زمینه موثر بوده باشد، و اگر آنان به این مسیر و تلاش برای منجر شدن به نتایج مثبت ادامه دهند، خواهند توانست به مسئله پاک کردن اشتباهات خود از ذهن مردم ایران نزدیک‌تر شوند.


المانیتور: به اعتقاد شما روابط ایران با عربستان و کشورهای منطقه پس از توافق چگونه خواهد بود؟


رفسنجانی: ما ذاتا هیچ مشکلی با عربستان و یا دیگر کشورهای عربی نداریم، زیرا آنان هم کشور اسلامی هستند، و ما همکاری با آنان را اولویت قانون اساسی خود می‌دانیم. اگرچه آنان در جنگ تحمیلی علیه ایران از صدام حسین حمایت کردند، اما اختلافات ما بلافاصله پس از واکنش آنان به سیاست پساجنگ ایران در زمینه تشنج‌زدایی حل شد و آنان به سمت همکاری تمایل پیدا کردند. کشته شدن زوار ایرانی در مکه یکی از موارد اختلافات ما بود که به دستور امام خمینی حل شد، زیرا ماهیت موضوع به گونه‌ای نیست که ذاتا باعث ایجاد اختلافات شود.


المانیتور: در حال حاضر مشکل کجاست و ریشه اختلافات و تنش‌ها در چیست؟


رفسنجانی: حوادث اخیر منطقه یعنی حوادث رخ‌داده در عراق، یمن، سوریه و بحرین از جمله موضوعاتی هستند که باعث ایجاد فاصله میان دو کشور شده‌اند. البته در صورتی که دولت ایران و آنان تصمیم به همکاری با یکدیگر بگیرند، مسائل چندان مشکل نخواهد بود و شرایط مانند گذشته می‌شود. می‌توان وضعیت را با یک ایجاد تغییر سریع در مواضع، آن هم به خاطر مصالح اسلام و تمام دنیا، به حال عادی درآورد. من واقعا معتقدم که این مسئله ممکن است. اگرچه ما باید ببینیم که این حوادث به کجا منجر می‌شود، این بسیار مهم است.


المانیتور: آیا شما برای حضور در مراسم حج به عربستان دعوت شده‌اید؟


رفسنجانی: ملک عبدالله در اواخر عمر خود در دو یا سه مورد به من برای حضور در مراسم حج در ماه رمضان فشار آورده بود.


المانیتور: بعد از دوران ملک عبدالله چطور؟ آیا ملک سلمان هم دعوتی از شما برای شرکت در مراسم حج داشته است؟


رفسنجانی: گروه جدیدی که به قدرت رسیده‌اند، هیچ درخواستی از من نداشته‌اند. این طبیعی است که آنان این کار را نکرده‌اند، زیرا وضعیت کنونی به گونه‌ای نیتس که من بتوانم این دعوت را بپذیرم و به عربستان بروم.


المانیتور: در داخل ایران برخی اعلام کرده‌اند که توافق نوعی عقب‌نشینی از سوی ایران بوده است. نظر شما در این‌باره چیست؟


رفسنجانی: من فکر می‌کنم افرادی که در داخل ایران مخالفت می‌کنند، اشتباه می‌کنند. هیچ عقب‌نشینی صورت نگرفته است؛ ما موضع خود را حفظ کرده‌ایم و تمامی نیازهای ما درباره مسائل زیربنایی هسته‌ای حفظ می‌شود. علاوه بر این برنامه تحقیق و توسعه ما به طور جدی ادامه خواهد داشت، مسئله‌ای که برای ما بسیار مهم است. حتی اگر محدودیت‌ها بر اساس توافق وجود نداشته باشد، ما برای انجام تحقیقات خود نیاز به زمان داریم، زیرا ما با ابزار کنونی که در دسترس داریم، برنامه غنی‌سازی‌مان در مراحل ابتدایی خواهد ماند و نمی‌توانیم نیازهای صنعتی خود را فراهم کنیم. بر اساس توافق ما قادر خواهیم بود سانتریفیوژهای IR6 و IR7 را توسعه دهیم، که 10 تا 15 برابر به ما محصول می‌دهد و ما برای این منظور نیاز به مقادیر زیادی مواد اولیه داریم. اگر ما بخواهیم چهار یا پنج نیروگاه هسته‌ای ما فعالیت کند و سوخت آنان نیز تولید خودمان باشد، باید توانایی تولید سوخت خیلی قوی‌ای داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته