دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله مکارم شیرازی:

هزینه‌های جاری حوزه را با کوچک‌سازی ساختار کاهش دهید

یکی از مراجع تقلید با اشاره به فشارهای اقتصادی گفت: در مدیریت حوزه با برنامه‌ریزی و کوچک‌سازی ساختار هزینه‌ها کنترل و کاهش یابد.
کد خبر : 320861

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به ظرفیت بالای حوزه و لزوم استفاده از این ظرفیت برای ساماندهی و مدیریت بهتر حوزه گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که سنّت‌های حوزه را حفظ کنید تا تحت‌الشّعاع دیگر فرهنگ‌ها قرار نگیرد؛ چرا که حوزه خود فرهنگ مستقلی دارد و باید این فرهنگ و سنّت حفظ شود.


این مرجع تقلید که دبیری شورای عالی حوزه در سال‌های گذشته را نیز در کارنامه خدمات حوزوی خود دارد، افزود: طبق اساسنامه شورای عالی حوزه، این شورا مستقل است و این استقلال فقط به معنای استقلال مالی نیست بلکه استقلال در تصمیم‌گیری‌ها و... را نیز شامل می‌شود و امام راحل نیز بر این استقلال تأکید فراوان داشتند.


وی ادامه داد: اگرچه معمولاً دیگر استقلال‌ها بدون استقلال مالی انجام نمی‌گیرد لیکن باید تلاش شود استقلال همه‌جانبه شورای عالی و حوزه علمیه حفظ شود.


عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت افزود: در قضیه اخیر فیضیه، بررسی‌ها نشان داد که این اتفاق تصادفی نبوده و با برنامه‌ریزی انجام شده است. لذا باید هوشیاری خود را بالا ببرید و اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند.


این مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: شورای عالی حوزه، باید ارتباطش با مراجع را پررنگ‌تر و پیوندش را با آنان بیشتر کند.


وی با بیان اینکه در گذشته علما و مراجع از موقعیت بالایی برخوردار بودند افزود: انتظار می‌رود اکنون نیز در نظام جمهوری اسلامی این امر تقویت شود.


عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره محدودیت‌های حوزه قم و نیاز حوزه به تخصص‌گرایی در حوزه تاکید کرد: پذیرش طلاب مبتدی را به شهرستان‌ها واگذار کنید تا حوزه قم بتواند در سطح بالاتری فعالیت کند.


این مرجع تقلید در ادامه افزود: از آنجایی که قم مرکز حضور فضلا شده،‌ لذا شهرستان‌ها خالی مانده و این موجب آسیب‌پذیرتر شدن است؛ بنابراین باید این موضوع بررسی شود و طرحی اجرایی برای آن اندیشیده شود.


وی با اشاره به دروس خارج حوزه اظهار کرد: درس خارج حوزه نیز باید کنترل و ساماندهی شود.


عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به فشارهای اقتصادی و هزینه‌های جاری حوزه تصریح کرد: در مدیریت حوزه برنامه‌ریزی شود و حتی‌المقدور هزینه‌ها کنترل و کاهش یابد؛ و با کوچک‌سازی ساختار نیز می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.


این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مدیریت ارشد شورای عالی بر نهادهای تبلیغی و حوزی گفت: شورای عالی حوزه به عنوان متولی اصلی مدیریت حوزه و نهادهای تبلیغ دینی باید نظارت کامل بر سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزه خواهران نیز داشته باشد.


وی با اشاره به معضل مدعیان مرجعیت و انتقاد از وضعیت انتشار رساله‌های عملیه گسترش یافته در جامعه افزود: باید از جامعه مدرسین حوزه علمیه خواسته شود، بر رساله‌های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشند؛ چرا که تصور  گروهی از این تکثیر و انتشار این رساله به دنبال تضعیف مرجعیت هستند.


عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه در پایان با اشاره به دست‌آوردها و پژوهش‌های با ارزشی که در حوزه صورت گرفته اظهار کرد: باید روزی یا هفته‌ای در سال برای حوزه وجود داشته باشد، تا در آن دستاوردها و فعالیت‌هایی که انجام شده به اطلاع مردم برسد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته