دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مشاور وزیر نیرو: مشکلات سد گتوند قابل حل است

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه وجود گنبدهای نمکی در محل احداث سد گتوند از ابتدای شروع مطالعات ابتدایی و جانمایی سد محرز بود، گفت: تمهیداتی برای رفع مشکلات سد گتوند در نظر گرفته شده و فکر می‌کنم این معضلات همانند بسیاری از امور سدسازی قابل ترمیم است.
کد خبر : 32067

آرش حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه مطالعات سد گتوند از پیش از انقلاب آغاز شد و جانمایی آن تقریبا در محدوده احداث شده فعلی بود، افزود: مشکلاتی مانند نشت سد با پرده آب‌بند قابل حل است.


وی با تاکید بر اینکه به دنبال راهکارهایی برای کاهش میزان شوری آب هستیم، تصریح کرد: البته شاید رفع مشکلات فعلی سد گتوند هزینه مازاد 10 تا 20 درصدی نسبت به پیش‌بینی‌ها داشته باشد، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در مطالعات اولیه هم جانمایی و هم ساختگاه با محل فعلی احداث سد مطابقت دارد.


مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از 119 سد در حال احداث حدود 27 سد به علت کاهش منابع آبی تجدیدپذیر در اولویت دوم قرار گرفته‌اند، ادامه داد: با این حال گتوند سدی تمام شده‌ است و در حال حاضر نیز شورای عالی آب رسیدگی به مشکلات آن را بر عهده یک مرجع خارج از وزارت نیرو یعنی دانشگاه تهران گذاشته است. کارفرمای آن نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است تا طرح به طور کامل آماده و مورد تصویب قرار گیرد.








گتوند سدی تمام شده‌ است و در حال حاضر نیز شورای عالی آب رسیدگی به مشکلات آن را بر عهده یک مرجع خارج از وزارت نیرو یعنی دانشگاه تهران گذاشته است

حاج‌رسولی‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه مجموع آورد سالیانه رودخانه کارون در شرایط نرمال آبی 14 میلیارد مترمکعب است 5 سد با همان ظرفیت بر سرشاخه‌های کارون احداث شده‌ است؟ اضافه کرد: همه وظیفه 5 سد کارون بزرگ تامین آب نیست و تنها سد آخر این وظیفه را بر عهده دارد.


وی با بیان یانکه برخی سدهای موجود بر روی کارون برای تامین برق‌ احداث شده‌اند، اظهار کرد: با توجه به احداث سدهای پله‌ای در سال‌های اخیر توانستیم بیش از 100 هزار مگاوات ساعت تولید انرژی برق‌آبی در پیک تابستان داشته باشیم.


به گفته مشاور وزیر نیرو، 95 هزار مگاوات انرژی برق‌آبی از 5 سد کارون بزرگ تولید می‌شوند.


حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر اینکه این امر با وجود کاهش حدود 30 درصدی ورودی در حوزه خلج‌فارس و عمان و در نتیجه سدهای حوزه خوزستان اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: با این وجود هیچ خدشه‌ای در تولید برق ایجاد نشد و حتی بدون مشکل کمبود آب، نیاز حوزه مجموع دز و کارون در بخش کشاورزی هم تامین شد.


پیش از این یک کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه وجود گنبدهای نمکی پیش از احداث سد گتوند کاملا مشهود بود، گفته بود: در مطالعات ابتدایی صورت گرفته برای احداث این سد اشتباه بودن موقعیت آن محرز بود، اما با وجود این، در ابتدای احداث گتوند وجود گنبد نمکی انکار شد. این در حالی است که پس از آبگیری سد گتوند شوری آب به علت وجود گنبدهای نمکی 4 برابر میزان مجاز افزایش یافت و این امر جایی برای انکار نمک در آب سد نگذاشت.


هومان خاکپور با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین سد سرشاخه‌های کارون سد گتوند است، اظهار کرده بود: آورد سالانه کارون در وضع نرمال آبی حدود 13 تا 14 ملیارد متر مکعب است، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که این آورد در وضع مطلوب آبی وجود خواهد داشت، در حالی که ما سال‌های متعددی است که در خشکسالی به سر می‌بریم.


به گفته وی، با 5 سد احداث شده بر سرشاخه‌های کارون می‌توان همه آب آن را در زمانی خارج از خشکسالی پشت سد جمع کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته