دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1397 - 13:09

تایید زنگنه برای سهمیه‌بندی سوخت

وزیر نفت گفت: درباره سهمیه‌بندی یا کارت سوخت به‌طور جدی بحث است اما اساس دولت بر افزایش قیمت‌ها نیست.
کد خبر : 320520

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بیژن نامدار زنگنه شامگاه سه‌شنبه در حاشیه امضای قرارداد «طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درون شهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلانشهر» گفت: برای کسانی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت هست.
وزیر نفت همچنین تأکید کرد «به صفر رساندن فروش نفت ایران امکان‌پذیر نیست».


به گزارش ایرنا، نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» امروز در گزارشی نوشت: با توجه به عقب‌نشینی دوستان آمریکا، هدف رئیس‌جمهوری این کشور برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر دور از دسترس است و مقاومت اروپا در همکاری نکردن با وی برای افزایش فشار اقتصادی بر تهران، تأثیر تحریم‌ها را زیر سؤال می‌برد.


خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز نوشت: پس از ادعای عربستان مبنی بر ایفای نقشی سازنده و مسئول در تأمین نفت بازارهای جهانی، قیمت نفت کاهش یافت اما هنوز نگرانی‌ها از چگونگی تأمین تقاضا پس از تحریم‌های ماه آینده آمریکا علیه ایران، باقی است.


طرحی برای محیط زیست


وزیر نفت میزان تعهد وزارت نفت برای خرید و تأمین 2 هزار واگن برای قطار شهری 9 کلانشهر را 2.6 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این کار برای محیط زیست مؤثر است و همه از آن منتفع می‌شوند.


زنگنه ادامه داد: دولت با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، هزینه‌ها را تأمین می‌کند و هیچ بار مالی ندارد و بخشی از سوختی که اکنون مصرف می‌شود و محیط را آلوده می‌کند برای بازپرداخت هزینه‌های تأمین واگن‌ها خواهد شد.


به گفته زنگنه، صنعت داخلی برای توسعه متروها فعال می‌شود و این یکی از قدم‌هایی است که دولت در زمینه محیط زیست و بهینه‌سازی سوخت برداشته است.


وی افزود: در قسمت‌های دیگر اعم از گازرسانی شهرها و روستاها و نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاکسی‌ها امور در جریان است.


شامگاه سه شنبه طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلانشهر با حضور وزیر نفت امضا شد.


این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌.جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اجرا می‌شود.


بر پایه این طرح، 2 هزار دستگاه واگن جدید در تهران و یک هزار دستگاه در کلانشهرها تا سال 1400 به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها می‌پیوندد.


پیش از این، وزارت نفت به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 و آیین‌نامه اجرایی آن طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» را پیشنهاد کرد که پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شد.


در همین پیوند، پارسال تفاهمنامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شهرداری‌ها امضا شد که بر اساس آن تا سال 1400، 2 هزار دستگاه واگن جدید شامل یک هزار واگن در تهران و یک هزار دستگاه در کلانشهرها به ناوگان ریلی می‌پیوندد.


وی در ادامه درباره اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر همکاری استراتژیک این کشور با روسیه، به این سئوال که آیا ایران شکلی از این همکاری را در بازار نفت برای خود تهدید می‌بیند یا می‌تواند برای ما خنثی باشد، گفت: وزیر نفت عربستان دیروز بعد از مدت‌ها به واقعیت‌های مهمی اعتراف و اشاره کرد که نمی توانند جایگزینی برای نفت ایران شوند و اصلا بازار، نمی تواند نفت ایران را جایگزین کند و احتمال رسیدن قیمت نفت به سه رقمی را نمی توانند منتفی بدانند.


زنگنه درباره میزان دقیق قاچاق سوخت هم گفت: آمار دقیقی وجود ندارد و آمارهای اعلامی بر اساس حدس و گمان است.


وزیرنفت در عین حال در پاسخ به خبرنگاری که گفت شما راجع به بورس نفت اظهار نگرانی کرده بودید، تصریح کرد: من ابراز نگرانی نکرده بودم رسانه‌ها اشتباه منعکس کردند.


وی در مورد عرضه نفت خام در بورس هم گفت این کار پیچیدگی‌‌ها و ریزه‌‌کاری‌‌های زیادی دارد که بدون تعیین تکلیف این ریزه‌کاری‌‌ها و پاسخ به سؤالاتی که فعالان این بخش دارند امکان عرضه در بورس نیست.


زنگنه با اشاره به انجام ریزه کاری‌های لازم و اطلاعیه چند صفحه‌ای صادره در این ارتباط گفت: این که هر کسی نفت می‌خواهد بتواند خریداری کند، عملی نیست. شرایط، ریزه کاری‌ها و جزئیات در این اطلاعیه نوشته شده است.


وی همچنین درباره اظهارات منتسب به وزارت نفت مبنی بر این که این وزارتخانه مخالف احیای کارت سوخت است ، گفت: این هم دروغی مانند دیگر دروغ‌های رسانه‌نماها است.


وزیر نفت این را هم اضافه کرد که زمان احیای کارت سوخت مشخص نیست و اگر کارت سوخت احیا شود، برای همه کشور خواهد بود.


به گفته زنگنه، در زمان حاضر، بیشتر بحث‌ها در مورد بنزین است چرا که گازوئیل پیچیده‌‌تر بوده و بحث احیای کارت سوخت برای بنزین به‌طور جدی مطرح است.


وی در عین حال تأکید کرد: کارت سوخت می‌تواند مصرف را کنترل کرده و مانع قاچاق شود.


زنگنه همچنین درباره طرح مسئله تحریم بخشی از مارکتینگ نفت ایران در بازارهای دنیا گفت: این‌ها را اولین بار اسرائیلی‌ها گفته‌اند که هرگز حرف راست نمی‌گویند اما درباره تحریم هم اگر ازمن سؤال هم کنید جواب نمی‌دهم.


وزیر نفت همچنین درباره نحوه عرضه و نوع استفاده از سوخت گفت: ما مخالف نوع استفاده نیستیم، هدف اصلی ما از هر اقدامی کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و آمادگی برای این است که وابستگی به واردات نداشته باشیم.


منبع: ایرنا


انتهای پیام/4028 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب