دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 10:49

وزیر دفاع پاکستان شایعه مرگ «ملا عمر» در پاکستان را تکذیب کرد

در حالی‌که دولت افغانستان پیشتر اعلام کرده بود اطلاعات موثقی دارد که نشان می‌دهد «ملا عمر» در شهر کراچی پاکستان درگذشته بود، وزیر دفاع پاکستان ادعای مطرح شده درباره مرگ سرکرده سابق گروه طالبان در این کشور را رد کرده است.
کد خبر : 32040

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری «بی‌بی‌سی» گزارش کرد: دولت افغانستان در زمان اعلام خبر مرگ «ملا عمر» گفته بود که بر اساس اطلاعات موثق، وی در بیمارستانی در شهر «کراچی» درگذشته بود.


براساس این گزارش، باوجود اظهارات مقام‌های دولت افغانستان در این‌باره، «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان که روز گذشته (جمعه) در مجلس ملی این کشور صحبت می‌کرد، گفت: ما این موضوع که «ملا عمر» در کویته یا کراچی زندگی می‌کرد را به‌طور کامل رد می‌کنیم. ما این را هم نمی‌دانیم که وی به مرگ طبیعی مرده یا کشته شده است.


«آصف» گفت: با وجود همه ادعاهایی که در گذشته علیه پاکستان مطرح بوده است، ولی واقعیت این است که این کشور کنترلی بر طالبان ندارد.


مقام‌های افغان بارها پاکستان را به حمایت و پناه دادن به مبارزان مسلح مخالف دولت افغانستان متهم کرده‌اند.


هفته گذشته روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت به اسناد دیپلماتیکی دست یافته است که براساس آن «پانتا» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۱ به «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهوری وقت پاکستان گفته بود آن‌ها اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد «ملا عمر» در بیمارستان دانشگاه «آغاخان» در شهر کراچی، تحت درمان است.


این روزنامه برطبق سند دیگری نوشت که ژنرال «داگلاس لوته» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور افغانستان و عراق و دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۰ به مقام‌های پاکستانی گفته بود با آنکه پاکستان تلاش‌ زیادی برای جلوگیری از پناه‌ گرفتن تروریست‌ها در خاک خود کرده بود اما رهبران ارشد شورای کویته، از جمله «ملا عمر»، در مناطق میان کویته و کراچی ساکن هستند.


هرچند گروه طالبان دلیل مرگ سرکرده سابق خود را بیماری اعلام کرده است اما جنبش «محاذ فدایی» که گروهی جداشده از طالبان است، ادعا کرده است که «ملا عمر» به دستور «ملا اختر منصور» سرکرده جدید این گروه و با خوراندن داروی سمی کشته شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته