دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1397 - 19:39

برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت در حوزه تجارت

گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه خود در حوزه تجارت را اعلام کرد.
کد خبر : 320387
IMG20440907.jpg

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، برنامه‌های رضا رحمانی گزینه پیشنهادی وزارت صمت در حوزه بازرگانی و تجارت نشان می‌دهد که آینده تجاری کشور دستخوش تغییرات مدرن و متفاوتی خواهد شد.


رضا رحمانی که تا پیش از این قائم‌مقامی وزارت صمت را بر عهده داشت در تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت تجارت کشور نکات قابل تأملی را احصا و در برنامه پیشنهادی خود برای وزارت صمت ارائه کرده است .توجه به توسعه تجارت خارجی با رویکرد تسهیل تجارت در فضای رقابتی از طریق توسعه دیپلماسی،افزایش صادرات غیرنفتی و تلاش برای کاهش هزینه مبادلات کالا و خدمات از اهم برنامه‌های رحمانی در این حوزه است.


رحمانی همچنین برنامه‌های محوری بخش بازرگانی را بر پایه توسعه تجارت الکترونیکی و امنیت غذائی به‌ویژه در دوران تحریم قرار داده و از ارتقای تعداد بنگاه‌های بزرگ مقیاس صادراتی یاد کرده است.


مشروح برنامه‌های وزیر پیشنهادی به شرح ذیل ارائه شده است:


توسعه تجارت خارجی


در عین حال او افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه بازرگانی کشور را هم یک مورد حیاتی برای این بخش دانسته و افزوده است: تسهیل تجارت در فضای رقابتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی یکی از مقوله‌های مهم است که در سایه بهبود و توسعه روابط تجاری بین‌المللی فراهم خواهد شد.


گزینه پیشنهادی وزارت صمت ، بهبود و توسعه روابط تجاری بین‌المللی و تسهیل تجارت در فضای رقابتی با اولویت صادرات غیرنفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی را هم از دیگر فعالیت‌های خود در این وزارتخانه برشمارده است.


وی همچنین بهبود سیستم خدمات بازرگانی کشور (حمل و نقل، بسته‌بندی، درجه‌بندی، استاندارد و ...) و افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید را با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر دارد.


تجارت الکترونیک و حقوق مصرف‌کننده


او افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم تجارت الکترونیکی از کل تجارت کشور را به‌عنوان دیگر برنامه‌های خود به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و قول داده که برای نهادینه کردن رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در نظام بازرگانی کشور گام‌های اجرایی بردارد.


بهبود نظام توزیع کالا و خدمات


وی ضعف بنیه مالی اغلب بنگاه‌های تولیدی صادراتی را هم مورد نظر قرار داده و از کاهش سهم اقتصاد غیررسمی و واردات قاچاق به‌عنوان یک خطر یاد کرد.


رحمانی کاهش هزینه‌های مبادله کالا و خدمات و ضعف کارایی نظام توزیع را یادآور شده و وعده ارتقای بهره‌وری در بخش بازرگانی و بهبود نظام توزیع کالا و خدمات را داده است.


افزایش سهم ارزش افزوده بخش تجارت و بازرگانی کشور در تولید ناخالص داخلی و تجارت جهانی و افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در بازرگانی داخلی و خارجی کشور در مسیر توسعه اشتغال پایدار در بخش بازرگانی کشور نیز از دیگر برنامه‌های او است.


برخی تهدیدها از نظر رضا رحمانی


رحمانی ناکارآمد بودن نظام تعرفه‌ای و نبود سیاست‌گذاری و نقشه راه مناسب در جهت توسعه تجارت الکترونیک را از تهدیدهای این بخش دانسته و گفته است که نامناسب بودن فضای کسب‌وکار و نظام ناکارآمد قیمت‌گذاری کالا و خدمات در کنار وجود تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی از مشکلاتی است که باید بدانها توجه داشت.


وی ضعف جدی در برقراری روابط کارگزاری پایدار بانکی با کشورهای هدف را نیز احصا کرده و گفته است:نوسانات شدید نرخ ارز و چند نرخی بودن آن و همچنین برون‌گرا نبودن اقتصاد و کم توجهی به زنجیره ارزش جهانی صادرات محور از آسیب‌های این بخش است.


تدوین سند جامع نظام توزیع کشور


تدوین سند جامع نظام توزیع کشور و هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی دو برنامه دیگری است که او برای آنها هم جزئیاتی در نظر گرفته است.


بهره‌گیری مؤثرتر از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشکل‌های مربوطه و ارتقاء جایگاه ستاد تنظیم بازار با هدف اثربخش نمودن تصمیمات آن دو برنامه اوست که در کنار هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مواد و توسعه و نوین‌سازی اصناف از طریق اصلاح مدنظر قرار داده است. 


داخلی‌سازی محصولات وارداتی


او در بخش تجارت کشور به موضوع داخلی‌سازی هم اشاره کرده و گفته است: هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی یکی از برنامه‌هاست و در این مسیر برنامه‌ریزی جهت ساخت داخل محصولات وارداتی با مشارکت شرکت‌های صادرکننده باید پیگیری شود.


همکاری با بخش خصوصی تجارت


نایب‌رئیس اول سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تشکیل اتاق فکر با هدف بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی را هم وعده داد و نوشت:واگذاری هدفمند تنظیم بازار کالاهای منتخب به تشکل‌های بخش خصوصی را پیگیری خواهم کرد.


وی برندسازی و ارتقای نام و نشان تجاری محصولات تولیدی- صادراتی را هم یک برنامه اصولی اعلام و گفت: حمایت از ایجاد و توسعه صنایع خدمات تجاری محصولات صادراتی بسته‌بندی، درجه‌بندی،شستشو و ... پیگیری خواهد شد.


رحمانی کاهش زمان ترخیص- کاهش هزینه‌های ترخیص را وعده داد و افزود: کاهش تعداد مجوزها، راه‌اندازی سامانه مدیریت توزیع کالا در کشور، تنوع‌بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی و ایجاد و ساماندهی مراکز لجستیک و ذخیره‌سازی را نیز پیگیر خواهد بود.


اقدامات اجرایی بخش بازرگانی:


رحمانی در برنامه مبسوط خود در حوزه تجارت ایران موضوعات متنوعی را مدنظر قرار داده که برخی از مهم‌ترین این بخش‌ها به شرح زیر است:


تأمین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف امنیت غذائی


ساماندهی شرکت‌های پخش و توسعه شهرک‌های صنفی و لجستیکی


مدیریت بازار و خدمات از طریق روان‌سازی و نوین‌سازی شبکه‌های


اصلاح نظام کنترل، بازرسی و نظارت و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار


پیگیری خرید و ذخیره‌سازی کالاهای منتخب جهت تنظیم بازار


شناسایی، ساماندهی و حمایت از توسعه شبکه‌های نوآوری و فروشگاه‌های مجازی و استارت‌آپ‌های لجستیکی و بازرگانی


استفاده از ظرفیت استان‌های مرزی و مرزنشینان در توسعه روابط تجاری


کمک به تبلیغات ، بازاریابی، اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و هیئت‌های تجاری


تنوع‌بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی


توسعه زنجیره‌ها و شبکه‌های توزیع مویرگی کالاهای تولید داخلی در کشورهای هدف


توسعه تجارت و انعقاد پیمان‌ها و قراردادهای دو یا چندجانبه برای دسترسی به بازارهای صادراتی


پشتیبانی از ایجاد و توسعه شرکت‌های تخصصی مدیریت صادرات


تشویق بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط جهت هم پیوندی و ایجاد هلدینگ‌های تجاری


استفاده از نظام تعرفه ترجیحی با برخی از کشورهای منتخب


اجرای برنامه‌های مرتبط با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته