دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارتباط اثرِ وضعیِ اعمال با مخدرهای دیجیتال

در تفکر دینی، آثارِ اعمال بر جسم و روح انسان را «اثر وضعی» می‌نامند که در تقریر مسئله مخدرهای دیجیتال این بحث جایگاه مهمی دارد.
کد خبر : 320092
4551923-9554-b__767821898.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پیش‌تر در یادداشتی با عنوان «بررسی تأثیر مخدرهای دیجیتال بر مغز انسان» نکاتی به شکل کلی و فتح باب بیان و اشاره شد که محل ادراک از نگاه دینی، قلب انسان است و مغز به‌عنوان ابزار فهم در این مسیر، تأثیرات سطحی می‌بیند، اما مستی و سکر واقعی در قلب ایجاد می‌شود. در ادامه این بحث، توجه به مسئله طعام و خوراک امری مهم و غیرقابل انکار است.


در تفکر دینی به‌ نگاه کردن به طعام بسیار اشاره شده است؛‌ مثلاً در آیه 24 سوره عبس بیان شده: «فَلْینْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَی طَعَامِهِ»؛ پس انسان باید به خوراک خود بنگرد. با تفکر در این آیه، این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که طعام در ادبیات قرآنی چیست؟ آیا صرفاً منظور همان خوراک مادی‌  است که انسان برای رفع تشنگی و گرسنگی می‌خورد یا وجوه دیگری دارد؟


تأمل در معارف دین اسلام این مفهوم را ترسیم می‌کند که تنها ورودی طعام به بدن انسان،‌ دهان نبوده، بلکه هرکدام از حس‌های پنج‌گانه به فراخور کارکردی که دارند از طعام استفاده می‌کنند؛ مؤید این سخن خیلی از مسائل فقهی است که در حوزه بایدها و نبایدها برای انسان خط‌کش می‌گذارد.


برای مثال، نگاه به نامحرم در تقریر اسلامی همچون تیر سمی ترسیم می‌شود که بر قلب مؤمن داخل شده و آن را مجروح می‌کند، این تمثیل برای فهم ماست و در پی بیان این معناست که خوراکِ چشم، باید پاک و طهور باشد و اگر نباشد، همچون تیغی است که از گلو فرو می‌رود، اما اگر طاهر باشد، اسباب نورانیت و رشد را فراهم می‌کند که مثال عینی آن، نگاه کردن به صفحه نورانی قرآن کریم است که اسباب نورانیت چشم و قدرتمند شدن آن را فراهم می‌کند.


از این‌گونه تأثیر و تأثرها در فهم دینی به «اثر وضعی» یاد می‌شود، اثرِ وضعیِ غذا خوردن، سیر شدن است، اثرِ وضعیِ آب نوشیدن، رفع تشنگی است. این اثر در تمامی حس‌های چندگانه نیز جاری و ساری است.


با این تعریف، بسیاری از مسائل،‌ رفتارها، آسیب‌ها و معضلات در جامعه، متأثر از این آثار وضعی است، مخدرهای دیجیتال یا مخدرهای صوتی نیز از این قاعده مستثنی نیست، خواه ناخواه این مسئله تأثیر خود را خواهد داشت؛ چراکه طبق قانون دوم نیوتن «اگر به یک جسم نیرویی وارد شود٬ شتابی می‌گیرد که با برآیند نیروهای وارد بر جسم٬ نسبت مستقیم دارد و با آن هم‌جهت است.» مخدرهای دیجیتال نیز با ورود این نیرو به بدن انسان خصوصاً از راه شنیداری آثار خاص خود را خواهد داشت.


انتهای پیام/4044/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته