دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1397 - 10:34
نوآوری در ورزش؛

دوچرخه‌هایی که علائم رانندگی دارند

یک طراح آذربایجانی به سواری‌های پیرامون دوچرخه‌سوران کمک می‌کند که از نیت آن‌ها آگاه شوند.
کد خبر : 319598
713-1.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مشکلات استفاده از دوچرخه در شهر این است که رانندگان از حرکت دوچرخه‌سوار آگاه نیستند. تصور کنید پشت یک دوچرخه‌سوار در حال رانندگی هستید که ناگهان می‌ایستد و یا به چپ یا راست می‌پیچد و تغییر مسیر می‌دهد!


یک طراح آذربایجانی به این نیاز پاسخ گفته و به سواری‌های پیرامون کمک می‌کند که از نیت دوچرخه‌سوارها آگاه شوند. در طرح او یک پروژکتور کوچک به پشت دوچرخه اضافه‌ شده که به‌ وسیله یک نرم‌افزار موبایلی قابلیت پخش آیکون‌های کنترل‌شده بر پشت دوچرخه‌سوار را دارد.



اگرچه این دوچرخه ازلحاظ اصول زیبایی‌شناسی چنگی به دل نمی‌زند اما استفاده از حجم بدن کاربر به‌عنوان مکمل طرح، نگاهی نو و قابل‌تحسین است.


نشان‌دهنده علامت برای دوچرخه‌سواران



دوچرخه برای بسیاری از افراد حکم وسیله نقلیه دارد. در مسیر رفت‌ و برگشت به محل کار و یا مسیرهای بلند و کوتاه، از آن استفاده می‌شود اما برای بعضی افراد این ماجرا کمی متفاوت‌تر است و  نگاه آن ها به دوچرخه و دوچرخه‌سواری به‌عنوان علاقه و تفریح است تا جایی که حتی برای مسیرهای طولانی و حتی مسافت‌بلند هم این وسیله نقلیه را انتخاب می‌کنند.


در کنار لذت استفاده از دوچرخه و فوایدی که برای تندرستی فرد و حفاظت از محیط‌زیست دارد، استفاده از این وسیله نقلیه با خطراتی عجین است. خطراتی که در شب‌ها و در تاریکی و در خیابان‌های بزرگ شدت بیشتری به خود می‌گیرد.


برای حفاظت ایمنی دوچرخه‌سواران، النور بابایف از کشور آذربایجان چرخی را طراحی کرده که یک پروژکتور لیزری نوآورانه،  سیگنال‌های رانندگی را با طرح علائم راهنمایی و رانندگی بر پشت دوچرخه‌سواران نمایش می‌دهد.


پروژه «Cyclee» دوچرخه‌سواران را قادر می‌سازد که به دیگر وسایل نقلیه علامت دهند. این ایده حتی در تاریکی نیز کار می‌کند و می‌تواند مفید واقع شود. این پروژکتور به صندلی متصل شده و بدون دخالت فرد به‌صورت خودکار علامت می‌دهد.



علائم بسته به حرکت سواران تغییر می‌کند. با کمک یک تراشه خاص که در دستگاه قرار بگیرد کل برنامه می‌تواند بدون سیم ویرایش شود. پروژه علائم می‌تواند از طریق اپلیکشن موبایل تغییر کند و پس‌ازآن به دستگاه منتقل شود اما این پروژه دارای نقطه‌ضعف‌های آشکاری نیز است. برای استفاده از این پروژکتور، دوچرخه‌سوار بهتر است که لباس تیره و ساده بپوشد در غیر این صورت، این علائم به‌طور واضح در طرح‌های پیچیدهٔ لباس دیده نخواهد شد.


انتهای پیام/4084


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته