دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1394 - 12:19

رضا یزدانی: باید قهرمان المپیک شوم/ کشتی‌گیران آینده‌ای ندارند

کاپیتان تیم ملی کشتی‌آزاد کشورمان گفت: از فردا تمریناتم را روی تشک کشتی آغاز می‌کنم تا مشخص شود می‌توانم در مسابقات جهانی کشتی بگیرم یا نه.
کد خبر : 31953

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، دوری سه هفته‌ای از تمرینات به دلیل مصدومیت خبر خوبی نه برای رضا یزدانی، آزادکار وزن ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی کشورمان و نه علاقمندان به این رشته ورزشی نبود. یزدانی که از ناحیه عضلات ساق پای راست مصدوم شده بود، روزهای طلایی‌ای را که می‌توانست خود را برای مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک آماده کند، از دست بدهد؛ اما پلنگ جویبار که تنها مدال المپیک را در کلکسیون افتخاراتش کم دارد ، عزم خود را جزم کرده است تا در زمان باقی مانده، روزهایی را که تنها نظاره‌گر تمرینات سایر کشتی‌‌گیران بود جبران کند و با آمادگی پا به مسابقات جهانی آمریکا بگذارد. یزدانی که از فردا تمرینات روی تشکش را آغاز می کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا از آخرین وضعش گفت.


دوران نقاهتت کمی طولانی شدکه همین موضوع نگرانی‌هایی را به همراه داشته است؟


مصدومیتم از ناحیه عضلات ساق پای راست بود. پزشکان معالجم یک دوره استراحت سه هفته‌ای را برایم در نظر گرفتند. چند هفته دوری که مسلئه مهمی نیست. اگر خاطرتان باشد در بیانیه کمیته پزشکی فدراسیون کشتی آمده بود اگر استراحت نکنم و به خوبی به درمان پای مصدومم نپردازم به علت اختلالات انعقادی و احتمال به وجود آمدن لخته خون، خطر سکته مغزی یا قلبی مرا تهدید می‌کند.








در سطح جهانی هر یک روز که تمرین نکنی چند روز عقب می ‌افتی. این مصدومیت تمام برنامه‌هایم را به هم زد. باید خیلی خیلی تلاش کنم تا این عقب‌افتادگی را جبران کنم

امروز که این خطر برطرف شد؟


شکر خدا مشکل خاصی ندارم و مصدومیتم تقریبا بر طرف شده‌ است . البته هنوز فشار لازم را به پای مصدومم وارد نکردم که ببینم تحت فشار آیا اذیتم می‌کند یا نه.


پیش‌بینی خودت چیست؟


امیدوارم اذیتم نکند. خوب استراحت کردم و به توصیه‌های پزشکم نیز توجه کردم.


چه زمانی تمریناتت را آغاز می‌کنی؟


اگر مشکلی پیش نیاید از فردا روی تشک می‌روم تا تمرین کنم. الته در روز‌های اول باید سبک تمرین کنم و بعد اگر اذیتم نکرد ان‌شاءلله تمرینات جدی‌ام را اغاز می‌کنم.


مصدومیت در حالی گریبان تو را گرفت که رقابت‌ها جهانی ۲۰۱۵ آمریکا و گزینشی المپیک ۲۰۱۶ ریو را پیش رو داری؟


کشتی ورزش سنگینی است و مصدومیت در هر ثانیه آن کشتی‌گیر را تهدیدمی‌کند. هیچ ورزشکاری دوست ندارد که در سال منتهی به المپیک مصدوم شود. به هر حال قسمت ما هم این بود.


این مصدومیت و دوری چند هفته‌ای در تمرینات چقدر تو را عقب انداخت؟


اندازه ندارد. در سطح جهانی هر یک روز که تمرین نکنی چند روز عقب می ‌افتی. این مصدومیت تمام برنامه‌هایم را به هم زد. باید خیلی خیلی تلاش کنم تا این عقب‌افتادگی را جبران کنم.


کار سختی پیش رو داری؟


کار ما در شرایط نرمال و معمولی سخت است چه برسد به کشتی‌گیری که بعداز مصدومیت بخواهد آن هم در سال منتهی به المپیک تمریناتش را آغاز کند.


به نطر می‌رسد کمی به لحاط روحی آماده نیستی؟


اتفاقا آماده‌ام و برای آغاز تمرینات لحظه‌شماری می‌کنم.


بعد از مصدومیت در المپیک لندن این قول را دادی که مدال المپیک «ریو» را حتما به دست خواهی آورد؛ هنوز هم سر قولت هستی؟


بایدقهرمان المپیک شوم، هدفم فقط همین است. در المپیک 2008 به دلیل بی‌تجربگی نتوانستم موفق باشم. در المپیک 2012 هم به دلیل آسیب‌دیدگی. اکنونتمام هدفم المپیک ۲۰۱۶ است. تمام سعی‌ام را می کنم تا در ریو به هدفم برسم.


پس طلبت را از المپیک در ریو وصول می‌کنی ؟


بله .خدا بخواهد با خوش‌رنگ‌ترین مدال المپیک به ایران بر می‌گردم.


این مصدومیت بد هنگام در رسیدن به هدفی که در پیش داری تاثیر منفی نمی‌گذارد؟


تمام تلاشم این است که اجازه ندهم تاثیر بگذارد. گفتم که کار من چند برابر دیگر کشتی‌گیران سخت است . آنان حداقل در روز ها و هفته‌ها گذشته تمرین کردند اما من تنها نظاره‌گر تمرینات آنان بودم. باید چند برابر انرژی بگذارم، زحمت بکشم تا این عقب‌افتادگی را جبران کنم.








در المپیک 2008 به دلیل بی‌تجربگی نتوانستم موفق باشم. در المپیک 2012 هم به دلیل آسیب‌دیدگی. اکنون تمام هدفم المپیک ۲۰۱۶ است. تمام سعی‌ام را می کنم تا در ریو به هدفم برسم

افتخارات کشتی ایران در المپیک و مسابقات جهانی قابل قیاس با سایر رشته‌های ورزشی دیگر نیست اما همواره کشتی‌گیران نسبت به بی‌توجهی مسئولان ورزشی به این رشته اعتراض داشتند و البته دارند. امسال هم که در سال منتهی به مسابقات المپیک قرار داریم باز هم کشتی‌گیران نسبت به این موضوع اعتراض دارند.؟


این همه حرف زدیم و اعتراض کردیم، مگر کسی توجه کرد. امروز هم حرف بزنیم فایده‌ای ندارد. نباید وقتمان را صرف این گونه‌مسائل حاشیه‌ای کنیم.


اما مسئولانی که امروز گوش خود را مقابل حرف‌های شما بسته‌اند خود را آماده کرده‌اند که به هنگام موفقیت کشتی‌گیران در مسابقات جهانی و المپیک در کنار شما عکس یادگاری بیندازند.


عیبی ندارد بگذار بیایند و عکسشان را بگیرن و بروند. اگر حرف‌های ما تاثیر داشت که امروز وضع قهرمانان کشتی این ممکت این گونه نبود. ولی باز هم خدا را شکر. امیدوارم تا زمان باقی مانده‌است مسئولان فکری برای حل مشکل بچه‌ها کنند تا آنان با خیالی آسوده به تمرین و مسابقات جهانی و از همه مهمترکسب سهمیه المپیک فکر کنند و تمرکزشان را از دست ندهند. مسئولان باید به این نکته توجه کنند کسی که به طور حرفه‌ای در کشتی کار کند، هیچ آینده ای ندارد و فردایش تضمین‌شده نیست .





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته