دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1397 - 12:05

جهان اقدام عربستان در قتل خاشقجی را محکوم کرد

اعتراف عربستان به قتل فعال مخالف سعودی با واکنش‌ها و محکومیت‌های شدید از سوی محافل بین‌المللی مواجه شد.
کد خبر : 319316
EA_1382948_510288.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: «سعود بن‌عبدالله المعجب» دادستان کل عربستان شب گذشته اعلام کرد که تحقیقات اولیه در پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی» نشان می‌دهد وی کشته شده است. دراین‌راستا ۱۸ نفر تاکنون بازداشت شده‌اند.


وی افزود: «دادستانی کل عربستان تأکید می‌کند که تحقیقاتش دراین‌باره همچنان ادامه دارد و ۱۸ نفر از مظنونان حادثه که همگی تابعیت سعودی دارند بازداشت شده‌اند. به‌محض مشخص شدن ابعاد این موضوع، حقیقت اعلام و همه افرادی که در پرونده دست داشتند مجازات می‌شوند.»


واکنش‌های جهانی به قتل «خاشقجی»


به‌دنبال این اعتراف، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز انزجار شدید از  قتل فعال مخالف سعودی، این حادثه را به خانواده وی و دوستانش تسلیت گفت.


وی همچنین بر لزوم انجام تحقیقات سریع، عمیق  و شفاف درباره ابعاد پرونده و مجازات همه کسانی‌که در آن دست داشتند تأکید کرد.


همچنین کاخ سفید درباره قتل «خاشقجی» ابراز ناراحتی و تأکید کرد که آمریکا خواهان سپردن افراد دخیل در پرونده به‌دست عدالت است. «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی حزب جمهوری‌خواه نیز گفت: «حداقل چیزی که می‌توانم بگویم این است که درباره بیانیه صادره از عربستان درباره مرگ خاشقجی شک دارم.»


«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نخستین واکنش به اعتراف عربستان به‌قتل «خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: «این کار را نیمه‌کاره رها نمی‌کنیم و وظیفه خود را برای روشن شدن این حادثه انجام می‌دهیم.»


«خدیجه چنگیز» نامزد «خاشقجی» نیز با انتشار پیامی عاشقانه در حساب کاربری خود در توئیتر، وی را ستود و به‌دلیل از دست دادن «خاشقجی» ابراز ناراحتی کرد.



افزون بر این، «جواد گوک» کارشناس امور حقوقی ترکیه گفت: «آنکارا باید در واکنش به قتل خاشقجی، سفیر عربستان و همه کارمندان سفارت عربستان در ترکیه را از کشور اخراج کند.» وی افزود: «علاوه‌براین، دولت ترکیه باید کارمندان ترک حاضر در کنسولگری عربستان را به‌دلیل همکاری نکردن در کشف جنایت قتل خاشقجی بازداشت کند.»


از سوی دیگر، «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به‌این جنایت سعودی‌ها در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «می‌گویند که خاشقجی با یک اشتباه اداری و بدون اطلاع کشته شده است. کسی که نمی‌تواند دستگاه اطلاعات خود را کنترل کند یقیناً نخواهد توانست تجاوز علیه یک جمهوری مستقل را اداره کند.»


هذا تعليق الحوثي على تبني السعودية اغتيال خاشقجي


وی افزود: «چنین شخصی حتی نمی‌تواند درک کند که چه جنایتی در حق ملت یمن در حال رخ دادن است. باید کمیته‌های مستقلی برای تحقیقات بر روی پرونده خاشقجی تشکیل شود.»


«الحوثی» در واکنش به اظهارات «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان که گفته بود خاشقجی کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کرده بود، گفت: «عدالت منتظر تأخیرها و تلاش برای مخفی کردن شواهد نمی‌شود و بیانیه‌های شخص دوم عربستان را که می‌گوید خاشقجی از کنسولگری خارج شده است را قبول نمی‌کند.»


دونالد ترامپ، ساعتی بعداز‌ آنکه عربستان به کشته‌شدن «جمال خاشقجی» اعتراف کرد، این رژیم را «متحدی فوق‌العاده» برای کشورش خواند و گفت که کشورش برای مهار ایران به عربستان سعودی نیاز دارد.


این در حالی است که گزارشگر سازمان ملل متحد اعلام کرد که توضیح عربستان درباره اعدام خودسرانه «خاشقجی» غیرقابل‌قبول است و نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد. وی تأکید کرد که نیاز به یک تحقیقات موثق، شفاف و پاک احساس می‌شود تا قاتلان «خاشقجی» و مغز متفکر این جنایت مشخص شود.


«برنارد دوهایم»، رئیس کمیته ویژه اختفای قهری سازمان ملل متحد گفت: «قتل جمال خاشقجی، جرم، جنایت و حمله به کرامت انسانی و به‌طور کامل، مغایر با همه اصول اساسی سازمان ملل متحد است.»


«مایک کافمن» سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به اعلام خبر کشته‌شدن «جمال خاشقجی» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «کشور ما باید به ارزش‌هایی که به آن باور دارد، پایبند بماند و متحدانمان را مقید به پایبندی به حقوق بشر کند.»


از سوی دیگر، «مجتهد» افشاگر اسرار خاندان آل سعود در تازه‌ترین مطلب خود در توئیتر نوشت: «عربستان به‌طور رسمی به کشته‌شدن خاشقجی اعتراف کرد و اکنون یافتن جسد وی آسان‌تر خواهد بود. محمد بن‌سلمان (برای فرار از اتهام) 18 نفر دیگر را مسئول قتل خاشقجی کرده است، بنابراین باید طبق اعترافات این افراد محل دفن خاشقجی به‌سرعت مشخص شود.»



مجتهد تأکید کرد: «در وهله نخست، ترکیه و در وهله دوم رسانه‌های جهان باید از مقام‌های عربستان بخواهند فوری محل دفن جسد خاشقجی را طبق اعترافات این 18 نفر مشخص کنند.»


واکنش‌های مطبوعاتی


شبکه ان‌بی‌سی به‌نقل‌از چند مقام دولتی آمریکا نیز گزارش کرد که ازنظر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور غیرقابل‌باور است که «محمد بن‌سلمان» هیچ ارتباطی با قتل خاشقجی نداشته باشد، البته هنوز هیچ مدرکی در این رابطه به‌دست نیاورده‌اند.


همچنین تحلیلگر روزنامه گاردین در گزارشی، علت هم‌صدایی ترامپ با عربستان سعودی را در پرونده قتل «خاشقجی»، براندازی ایران دانست و نوشت: «آمریکا می‌داند راهبردی که علیه ایران اتخاذ کرده است بدون حمایت سعودی‌ها اثری نخواهد داشت؛ زیرا براندازی ایران به تزریق نفت عربستان برای جبران کمبود در بازار انرژی جهان گره خورده است.»


همزمان، روزنامه «نیویورک‌تایمز» به‌نقل‌از یک منبع آگاه نزدیک به کاخ سفید فاش کرد که «جرد کوشنر»، داماد ترامپ از وی خواسته است از «محمد بن‌سلمان» در موضوع پرونده خاشقجی حمایت کند. سی‌ان‌ان می‌نويسد: «پس از کوشنر، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و پس‌از وی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با بن‌سلمان درباره پرونده خاشقجی گفتگو کردند.»


علاوه بر این، روزنامه الجزیره چاپ عربستان، سخنان ترامپ را بازتاب داد که گفت برای مقابله با ایران به عربستان نیازمند است.


انتهای پیام/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته