اربعین بهترین پدیده برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است
حجتالاسلام مسلم گریوانی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: پدیده اربعین را از سه زاویه میتوانیم بررسی کنیم. یکی زاویه نگاه فردی، دوم زاویه نگرش اجتماعی و سوم رویکرد تمدنی است.
وی افزود: وقتی با نگاه فردی به اربعین مینگریم، آثار و نتایج ارزنده و سازندهای دارد. روایات مختلفی داریم که ازجمله روایتی از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند زیارت اربعین یکی از نشانههای مؤمن است چنانکه نماز و نمازهای یومیه و نوافل از نشانههای مؤمن است، اربعین بهعنوان یک نشانه ایمانی دیده شد.
عضو هيأت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تصریح کرد: در بخش فردی، زیارت امام حسین (ع) حجم عظیمی از روایات را شامل میشود که مؤمن را برای رفتن به زیارت امام حسین (ع) بهخاطر آثار معنوی در این ناحیه تشویق میکند. همچنین در بخش فردی، اربعین اثرات فکری و معنوی و رفتاری و روانی عظیمی به حال یک مؤمن دارد.
وی ادامه داد: وقتی یک جوان ایرانی و ایمانی پای یک سخنرانی حضور پیدا میکند، نمازش را میخواند و بسیاری از اعمال دینی را انجام میدهد، ولی آن اثری که زیارت اربعین برای این جوان دارد، در این منبر نیست؛ زیرا زیارت اربعین، اثر معنوی و فکری زیادی دارد که شاید کمتر عمل دینی چنین آثاری را داشته باشد. این در حقیقت آن ارزش و اثر خاص و سازندهای است که اربعین در ناحیه فردی برای یک مؤمن دارد.
گریوانی خاطرنشان کرد: اربعین یک جنبه فراتر از جنبه فردی دارد و آن جنبه اجتماعی و فرهنگی است. اربعین بهلحاظ اجتماع عظیمی که مردم از سراسر نقاط جهان آنجا جمع میشوند. از ادیان مختلف، مذاهب گوناگون در این اجتماع دیده میشود که خیلی عجیب است. هیچ جای جهان پیدا نمیکنید این اجتماع عظیم به این شکلی انجام بگیرد، هیچ نقطه و اجتماعی را پیدا نمیکنید که نگاه ایرانی، نگاه شیعی، نگاه وحدتآمیز حضرت امام و مقام معظم رهبری، پیامهای نظام و انقلاب در آن اجتماع وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: هیچ عملی به اندازه اربعین وجود ندارد که ادیان مختلف، افکار مختلف، فکرهای مختلف، رنگهای مختلف، زن، مرد، بچه، بزرگ، کوچک، پیرمرد، پیرزن، همه در این اجتماع حضور داشته باشند. این بهخاطر همین نگاه فرهنگی و اجتماعی است که اربعین دارد.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اربعین بهترین صحنه و بهترین پدیده برای حرکت بهسمت تمدن نوین اسلامی است. بهخاطر اینکه پدیده اربعین میتواند پیام انقلاب، پیام تشیع، پیام امام و رهبری، پیام مکتب اهلبیت (ع) را در اقصی نقاط جهان منتقل کند.
وی گفت: مکتب اهلبیت (ع) و اربعین و تشیع با نگاه تمدنی، آثار فراوانی دارد. نگاه تمدنی، تشیع را از حالات فردی بالاتر میبرد، تشیع را از مرحله اجتماعی، از مرحله عزاداری، از ناحیه امامت فراتر میبرد، مکتب اهلبیت (ع) را به مثابه یک مکتب جهانی معرفی میکند و آن نگاهی است که ما باید آن را تبلیغ کنیم.
عضو هيأت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج اضافه کرد: جنبه سوم جنبه تمدنی است که فراتر از اینها و سازندهتر از اینها است و ما باید توجه داشته باشیم، عزیزانی که به اربعین می روند، رفتارشان، گفتارشان، کردارشان، روابطشان، تعاملشان با سایر مؤمنین، با سایر مصلحان و با سایر دینداران و افراد مختلفی که آنجا هستند، از نگاه تمدنی باشد، از نگاه امام حسین (ع) بهمثابه الگوی گاندی، امام حسین (ع) بهمثابه الگوی ایان باربا، بهمثابه الگوی حتی اهلسنت باشد.
انتهای پیام/4072/4090/خ
انتهای پیام/