دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1397 - 09:36
تحلیلگر امور سوریه در گفتگو با آنا؛

ترکیه در توافق ادلب باید محک بخورد

تحلیلگر امور سوریه تأکید کرد: ترکیه حسن‌نیت و توانایی لازم را برای خارج کردن عناصر مسلح از ادلب ندارد.
کد خبر : 318837
2491834.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: نگاه منطقه که هیچ، نگاه یک جهان به سرنوشت توافقی است که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای‌ جمهور روسیه و ترکیه در شهر سوچی امضا کرده بودند و طبق آن باید سلاح‌های سنگین از گروه‌های مسلح با هر عنوانی گرفته شود. اینکه آیا ترکیه می‌تواند گروه‌های مسلح از جمله جبهة‌النصره را به خلع‌ سلاح راضی کند یا خیر همچنان سؤالی بی‌پاسخ است. 


در این میان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: «گزارش‌ها نشان می‌دهد طرف روسی به‌طور کامل به تعهدات خود در قبال معاهده سوچی پایبند بوده است» و اکنون ترکیه است که با سنگ محک روبروست و باید دوستی خود را با روسیه و سوریه درباره خلع سلاح ادلب اثبات کند.


15 اکتبر (23 مهر) مهلت توافق سوچی پایان یافت. با وجود این، در دو سه روز گذشته وضعیت باثباتی بر ادلب حاکم بوده و طبق اظهارات مقام‌های روس، با وجود پایان یافتن مهلت قانونی معاهده همچنان مورد احترام همه طرف‌هاست.


«کمال جفا» تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا با بیان اینکه گروهک‌هایی همچون فیلق‌ الشام و ارتش آزاد که ادلب را ناامن کرده‌اند از سوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه خط می‌گیرند، گفت: «گروهک‌های تروریستی به اشکال و انواع مختلف در ادلب جولان می‌دهند و اعضایشان گاهی در این گروه و گاهی با سمتی جدید در گروه دیگر هستند. عناوین متفاوتی نیز می‌شنویم؛ گاهی با سربازان قفقاز، گاهی با جبهةالنصره، گاهی با حزب اسلامی ترکستان و گاهی نیز با عنوان ارتش مجاهدان خود را به صحنه می‌کشانند تا ادلب را ناامن جلوه دهند.»


این استاد دانشگاه حلب افزود: «با توافقی که میان روسیه و ترکیه به‌ دست آمده است این گروه‌ها باید سلاح‌های سنگین خود را از ادلب خارج کنند و خود نیز از منطقه خارج شوند. در چند روز گذشته مشاهده کرده‌ایم که ترکیه تلاش کرده روسیه را متحد خود در توافق معرفی کند و با این ادعا که می‌تواند گروه‌های مسلح را از ادلب خارج کند، از بحران سوریه سهم‌خواهی کند. با وجود این، عملیات‌های شناسایی روزانه‌ای که از سوی روسیه انجام می‌شود نشان می‌دهد در برخی جبهه‌ها تلاش‌ها آن‌چنان موفق نبوده است و هفته گذشته بود که مخالفان سوری ادعا کردند از ادلب به سوی حومه حلب حمله راکتی انجام شده است.»


کمال جفا تصریح کرد: این حادثه نشان‌دهنده آن است که ترکیه حُسن‌ نیت یا توانایی لازم را برای خارج کردن عناصر مسلح از ادلب ندارد. ترکیه تنها در مناطقی همچون ابوالظهور، العیس، شمال حماه و صوران عملیات‌هایی پراکنده انجام داده‌ است تا بتواند سلاح‌های سنگین را خارج کند ولی در همان منطقه به‌ سوی دیگر مناطق راکت‌پرانی می‌شود.


تحلیلگر امور سیاسی سوریه گفت: «گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که افراد مسلح مخالف سوری ادوات نظامی و تجهیزات سنگین خود را به‌جای خارج کردن از ادلب در محور جنوبی حلب مخفی کرده‌اند، البته اینها مشاهدات عینی است، ولی در کل ماهیت خروج افراد مسلح از منطقه تغییری نکرده است و آنها به منطقه حارم و شمال لاذقیه منتقل شده‌ و جبهه‌های خود را علیه ارتش سوریه تشکیل داده‌اند.»


وی افزود: «امروز باید ترکیه را محک زد که آیا می‌تواند گروه‌های مخالف و مسلح را به هماهنگی کامل با بندهای توافق سوچی مجبور کند یا نه. ما تنها شاهد عملیات‌های منطقه‌ای ارتش سوریه هستیم و دراین‌میان برخی مخالفان توافق را نقض می‌کنند.»


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته