دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1394 - 10:55

تشکیل 600 تعاونی جدید تا پایان امسال در کشور

مشاور امور تعاونی‌های بانوان معاونت تعاون به مشکلات شرکت‌های تعاونی زنان در تامین مالی و تضمین‌های اعتباری مورد نیاز بانک‌ها اشاره کرد و گفت: حدود 10 هزار و 700 شرکت تعاونی زنان فعال در کشور وجود دارند و در سال جاری نیز برنامه‌ریزی برای تشکیل 600 شرکت تعاونی دیگر صورت پذیرفته است.
کد خبر : 31835

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری‌های مشترک جهت تشکیل، توسعه و توانمندسازی شرکت‌های تعاونی زنان با حضور کلانتری معاون امور تعاونی‌های وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، سهمانی مدیرعامل بانک توسعه تعاون و حسین نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و جمعی از مدیران کل امضاء شد.


بر اساس این گزارش طرفین توافق کردند در راستای تقویت و توسعه فعالیت شرکت‌های تعاونی زنان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه آنان در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور و ترغیب گروه‌های هدف زنان و دختران جوان تحصیل‌کرده جویای کار جهت اجرای طرح‌های تولیدی و خدماتی و دانش‌بنیان در قالب تشکل‌های تعاونی و تحقق اهداف ذیل همکاری‌های مشترکی داشته و از طریق تشکیل کارگروه، نسبت به تدوین دستورالعمل‌های اجرایی تامین مالی و تضمین اعتباری مورد نیاز شرکت‌های تعاونی زنان در قالب تهیه طرح یا بسته‌های اجرایی حمایتی و توانمندسازی اقدام کنند.


توزیع عادلانه فرصت‌ها، منابع و امکانات با توسعه مشارکت اقتصادی زنان در جامعه با رویکرد تعاونی، بهره‌گیری از ظرفیت، استعداد و توانمندی‌های زنان در رشد و توسعه اقتصادی کشور، حمایت از خوشه‌سازی، توسعه صادرات و توسعه فعالیت بخش تعاون با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان، تسهیل و تسریع در تخصیص اعتبارات و حمایت‌های مورد نیاز اجرای طرح‌های شرکت‌های تعاونی زنان ،حمایت از تداوم و استمرار فعالیت تعاونی‌های زنان و تقویت و توانمندسازی آن، حمایت از توسعه فعالیت تعاونی‌های زنان در قالب شبکه‌ها و زنجیره‌های تولیدی و مشاغل پشتیبان از جمله مفاد این تفاهم‌نامه همکاری است. ‌


معاون امور تعاونی‌های وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه برای تعاونی‌های زنان طرح مبارکی و در راستای حمایت بیشتر از تولید، تشویق تعاونی‌های زنان و اجرای طرح‌های مشترک تعاونی‌های زنان با یکدیگر باشد.


کلانتری به لزوم توجه بیشتر به حوزه تعاونی‌های زنان اشاره و پیشنهاداتی درباره تسهیل شرایط اخذ تسهیلات و تضمین‌های اعتباری مورد نیاز، تخصیص درصدی از اعتبارات بانک به تعاونی‌های زنان و ایجاد طرح‌ها یا بسته‌های حمایتی خاص تعاونی‌های زنان ارائه کرد


همچنین مقرر گردید کارگروه پیش‌بینی شده در ماده(6) تفاهمنامه در اسرع وقت با معرفی نمایندگان طرفین تشکیل و با بررسی نیازها و انتظارات و نظرخواهی از تعاونی‌ها بسته حمایتی مورد نیاز تعاونی‌های زنان تهیه و ارائه شود.


رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک توسعه تعاون نیز درباره سوابق اجرای طرح‌های حمایتی مشابه، همچون طرح (همتا) برای خانواده تعاون مطالبی را بیان کرد.


سهمانی ضمن اعلام آمادگی جهت تهیه بسته اعتباری خاص حمایت از تعاونی‌های زنان، بر پیگیری اجرای آن از طریق ابلاغ بخشنامه به شعب استانی تاکید کرد.


وی به ارائه نمونه‌هایی موفق از مدیریت زنان در اداره امور شعب بانک، امکان راه‌اندازی شعبه خاص زنان و یا آموزش و تعیین کارمندان زن در شعب جهت اجرای بسته‌های حمایتی اعتباری پرداخت.


مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون نیز با توجه به ابهام در ظرفیت جذب منابع تعاونیهای زنان برای اخذ حمایت‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، سوالاتی درباره تعداد تعاونی‌های زنان و برنامه‌های پیش بینی شده برای تشکیل تعاونی در سال جاری را مطرح کرد.


حسین‌نژاد از آمادگی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون جهت اجرای تفاهم‌نامه و همکاری‌های لازم درباره تامین وثایق، تضمین و تخفیف در کارمزد در قالب بسته حمایتی و اجرایی که تمامی مراحل تشکیل، توانمندسازی و تامین مالی را در دربر گرفته و نشان‌دهنده یک امتیاز ویژه برای تعاونی‌های زنان باشد، خبر داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته