دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1394 - 23:34
در کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا؛

شرمن: برجام محدودیت‌هایی طولانی‌مدت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران اعمال می‌کند

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت در توافق هرگز انتظار این را نداشتیم که نظام ایران را تغییر دهیم.
کد خبر : 31816

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، «وندی شرمن» در کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا گفت: از اینکه این فرصت در اختیار من قرار داده شد تا درباره برنامه جامع اقدام مشترک که آمریکا و شرکای بین‌المللی ما اخیرا با ایران به آن دست یافتند تشکر می کنم. شهادت «آدام زوبین» همتای من در وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد که تلاش ما در دستیابی به اجماع بین‌المللی درباره اعمال تحریم های شدید اوضاعی را به‌وجود آورد که مذاکرات را امکانپذیر ساخت. همانگونه که «آدام» می گوید کاهش تحریم ها براساس برنامه جامع اقدام مشترک به گام های خاصی بستگی دارد که ایران باید آن‌ها را بردارد و بدین‌وسیله نشان دهد برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت صلح‌آمیز دارد.


وی افزود: همچنین این گام ها باید راستی آزمایی شود و ما توانایی بازگرداندن تحریم‌های ملی خودمان و همچنین تحریم‌های سازمان ملل متحد را حفظ خواهیم کرد. برنامه جامع اقدام مشترک نتیجه تلاشی یک ساله یا چند ساله نیست بلکه نتیجه یک دهه تلاش برای دستیابی به رویکردی صحیح برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. این رویکرد که سرانجام ما را به جایی رساند که امروز در آن قرار داریم و شامل طرحی روشن برای تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است ترکیبی از شدیدترین تحریم ها به همراه تمایل برای مذاکره به منظور یافتن راه حلی دیپلماتیک بود.


کنگره در شکل دادن به این تحریم ها و حمایت از آنها که ایران را به پای میز مذاکره کشاند ، نقشی مهم داشت و اکنون کنگره فرصتی دیگر دارد تا با حمایت از نتیجه به دست آمده یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ، به حمایت بیشتر از این رویکرد برخیزد.


شرمن ادامه داد: من در شهادت خودم بر راه های مشخصی متمرکز خواهم شد که در این موافقتنامه به آن‌ها اشاره شده است و هدف اعلام شده «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را درباره تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای و همچنین تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران محقق می کند. من توضیح خواهم داد که برنامه جامع اقدام مشترک چگونه همه راه های ایران را برای دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک سلاح هسته ای مسدود خواهد کرد.


معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: من همچنین در مورد ساز و کارهای جامع راستی آزمایی و شفاف سازی که در این موافقتنامه به آنها اشاره شده است سخن خواهم گفت. در پایان ، من چارچوب زمانی را بررسی خواهم کرد که در برنامه جامع اقدام مشترک به آن دست یافته ایم و محدودیت هایی قابل توجه را برای مدت 10 ، 15 ، 20 و 25 سال و برخی محدودیت ها را نیز برای همیشه بر برنامه هسته ای ایران اعمال خواهد کرد.


این مقام وزارت امورخارجه آمریکا با این ادعا که اهداف تحریم ها محقق شده است از اعضای کنگره آمریکا خواست توافق را تصویب کنند و آن را توافقی خوب برای امنیت آمریکا، اسرائیل و همه دنیا خواند.


وی در ادامه اظهارات خود در کمیته سنا گفت آمریکا به همراه شرکای ما در گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) و اتحادیه اروپا 14 ژوئیه به موافقتنامه ای تاریخی دست یافتند ، که در صورت اجرای کامل آن ، به گونه ای صلح آمیز و قابل تایید از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد. این موافقتنامه نتیجه حدود 20 ماه مذاکرات فشرده بین ایران و گروه پنج به اضافه یک از زمان برنامه اقدام مشترک نوامبر 2013 دو طرف است.


شرمن افزود: از همان روزی که این مذاکرات آغاز شد ، ما در این خصوص کاملا شفاف بوده ایم که هیچ چیزی جز یک موافقتنامه خوب را نخواهیم پذیرفت. یک موافقتنامه خوب عملا هر چهار راه دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی را برای ساخت یک سلاح هسته ای مسدود خواهد کرد. این چهار راه شامل دو راه از طریق غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو ، راه پلوتونیوم در رئاکتور آب سنگین اراک و همچنین هرگونه راه مخفیانه احتمالی است. این معیار ما بود و برنامه جامع اقدام مشترک این معیار را محقق می کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته