دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1397 - 10:43
بهانه‌‌‌ای که ترامپ برای آینده سیاسی خود دست‌و‌پا کرده است؛

چین تنها امید جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات کنگره

خطر چین برای تأثیرگذاری در انتخابات آتی آمریکا به کلیدواژه سخنان جمهوری‌خواهان تبدیل شده است تا شاید کورسوی امیدی برای پیروزی آنان در انتخابات جاری کنگره باشد.
کد خبر : 318126
13970406084435493145742610.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - محسن احدی؛ هفته گذشته معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که چینی‌ها نمی‌خواهند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باشد و تلاش می‌کنند تا رئیس‌جمهور دیگری در این کشور بر سرکار بیاید. دونالد ترامپ نیز بارها در سخنرانی‌ها و توئیت‌های خود با حمله به پکن از تلاش سیاست‌مداران این کشور برای دخالت در انتخابات آمریکا و جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و حتی شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر 2018 (آبان 1397) سخن گفته است.


اما به‌ واقع باید پرسید که چرا مقام‌های سیاسی آمریکا این‌گونه بی‌محابا به چین حمله می‌کنند، خطر این کشور را بزرگ جلوه می‌دهند و از نیت پکن برای دخالت در امور سیاسی آمریکا صحبت می‌کنند؟


در پاسخ می‌توان گفت که تیم سیاسی دونالد ترامپ و شخص وی به‌شدت با بحران مشروعیت و محبوبیت در داخل آمریکا روبه‌رو است. دونالد ترامپ از همان لحظه انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در 2016 که وی درمجموع شمارش آرای مردمی در حدود چهار میلیون رأی کمتر از رقیب دموکرات خود به دست آورد دچار این بحران مشروعیت شد.


با گذشت زمان و مشخص شدن فساد اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا و حتی متهم شدن دونالد ترامپ به رابطه با بازیگران فیلم‌های مستهجن، جایگاه رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا بسیار متزلزل‌تر از گذشته شده است.


سیاست‌های تهاجمی دونالد ترامپ و اقدام‌های وی باعث شده است که بسیاری از مردم آمریکا زنگ خطر مرگ «ارزش‌های آمریکایی» را بشنوند و از این‌ رو در اتحاد با جامعه نخبگان سیاسی آمریکا تلاش کنند که در مقابل اقدام‌های افراطی دونالد ترامپ ایستادگی کنند.


مهم‌ترین کارزار پیش‌ روی ترامپ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا است که قرار است 23 روز دیگر برگزار شود. این انتخابات که از آن به‌عنوان رفراندومی درباره اقدام‌های سیاسی وی یاد می‌شود، درصورتی‌که دموکرات‌ها بتوانند در آن جمهوری‌خواهان را شکست دهند، می‌تواند نقطه آغازی برای سقوط چهل و پنجمین مستأجر کاخ سفید باشد.


ترامپ و تیم سیاسی وی که گرایش پوپولیستی دارند به‌ مانند دیگر گروه‌های مشابه خود بیشتر از آنکه به تعریف خود بپردازند، با ساختن یک حریف، به آن حمله می‌کنند. کاری که حالا ترامپ با کشور چین انجام می‌دهد را می‌توان در راستای همان دوگانه‌‌سازی یا سیاست «جنگ سرد آمریکا» برای پیشبرد مقاصد سیاسی دانست.


یک روز حریف مقابل آمریکا اتحاد جماهیر شوروی، اسلام افراطی (جهادی) بود و حالا مقام‌های محافظه‌کار آمریکایی چین را به‌عنوان سیبل حملات خود انتخاب کرده‌اند. چین و آمریکا در یک رقابت نفس‌گیر برای کسب مقام اول و بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان هستند و بسیاری از کارشناسان جهان معتقدند که در صورت ادامه شرایط کنونی تا چند سال آینده چین جایگاه آمریکا را در صدر جدول خواهد گرفت.


ازاین‌رو سیاستمداران پوپولیست آمریکایی تلاش می‌کنند تا با بزرگ جلوه دادن خطر چین و با اعلام اینکه سیاست‌های اقتصادی این کشور باعث مشکلات اقتصادی و بی‌کاری در آمریکا شده است، در میان رأی‌دهندگان آمریکایی و به‌خصوص قشر حاشیه‌ای آمریکا (سفیدپوستان کم‌سواد) که به‌شدت ملی‌گرا هستند، از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا جلوگیری و در مقابل سقوط ترامپ مانعی ایجاد کنند.


مقام‌های آمریکایی و شخص ترامپ به‌درستی به اهمیت انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا پی برده‌اند و می‌دانند درصورتی‌که جمهوری‌خواهان این کارزار سیاسی را واگذار کنند، فضا برای پیروزی کاندیدای دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 هموارتر خواهد شد. ازاین‌رو با ساخت  حریفی به نام چین، سعی در بزرگ جلوه دادن خطر فراروی قدرت و عظمت آمریکا هستند تا مردم را به حضور در پای صندوق رأی و پیروزی جمهوری‌خواهان ترغیب کنند.


می‌توان گفت که چین، امروز تنها نقطه امیدی برای جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور آمریکا است تا خود را در قدرت نگهدارند و با بزرگ جلوه دادن خطر پکن برای عظمت واشنگتن بر ناکارآمدی‌های خود سرپوشی بگذارند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته