دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یاران مهربان/ 84

انتشار آخرین مصاحبه ادوارد سعید

کتاب آخرین مصاحبه ادوارد سعید با ترجمه عظیم طهماسبی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.
کد خبر : 318111
2906858.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا «آخرین مصاحبه ادوارد سعید» عنوان کتابی است که اخیراً انتشارات جهان کتاب با ترجمه عظیم طهماسبی و مقدمه حمید دبّاشی منتشر کرده است.


ادوارد سعید(1935-2003) به عنوان یک فعال طرفدار فلسطین، سال‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی تبلیغ می‌کرد با این حال او برخلاف بسیاری از نیروها و گروه‌های انقلابی در فلسطین و جهان اسلام تنها به مبارزه سیاسی با رژیم صهیونیستی اعتقاد داشت.


ادوارد سعید نظریه‌پرداز فرهنگی انتقادی است که با نظریه معروف شرق‌شناسی شناخته می‌شود. وی استاد زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا بود و از بنیانگذاران نظریه پسااستعماری محسوب می‌شد.


کتاب معروف سعید یعنی «شرق‌شناسی»‌ که توسط عبدالرحیم گواهی به فارسی نیز ترجمه شده است به عنوان یکی از 100 اثر برتر غیرداستانی و تأثیرگذار در تاریخ انتخاب شده است. تأثیر دیدگاه‌های انتقادی ادوارد سعید در زمینه ادبیات، سیاست و جامعه‌شناسی، در جهان عرب بسیار گسترده بود و  این تأثیر علاوه بر محافل فکری و دانشگاهی، در برخی آثار ادبی نویسندگان  معاصر عرب نیز به‌صورت جدی دیده می‌شود.


این روشنفکر فلسطینی- آمریکایی در آخرین گفتگوی خود از دوران کودکی و تحصیل، خانواده و تبار فلسطینی خود سخن می‌گوید. از علاقه‌‌اش به ادبیات، موسیقی و تماشای فیلم در ژانرهای مختلف یاد می‌کند و سرمنشأ اندیشه انتقادی‌ و شکل گرفتن ایده کتاب معروفش «شرق‌شناسی» را شرح می‌دهد.


کتاب «آخرین مصاحبه ادوارد سعید» پیاده‌شده  یک مصاحبه ویدئویی  سه ساعت و نیمه با ادوارد سعید است که  یک سال پیش از مرگ سعید و زمانی که در بستر بیماری بود، توسط چارلز‌ گلاس انجام شده است.


حمید دَبّاشی استاد دانشگاه کلمبیا و از دوستان نزدیک ادوارد سعید، برای ترجمه فارسی کتاب «آخرین مصاحبه ادوارد سعید» مقدمه‌ای نوشته  و در آن به‌صورت موجز و مختصر اندیشه‌ها و  کارنامه فکری ادوارد سعید را مورد واکاوی قرار داده است.


این کتاب در  ۱۳۶ صفحه و به قیمت ۱۷ هزار تومان توسط انتشارات جهان کتاب روانه بازار نشر شده است.


انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته