دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از حواشی امروز دانشگاه تهران گزارش می‌دهد

تریبونی برای دانشجویان، بدون دانشجویان

مراسم آغاز سال تحصیلی 98-97 با حضور رئیس‌جمهوری، حواشی بسیاری در محل برگزاری در پی داشت .
کد خبر : 318010
153951236326266000.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌­الاسلام حسن روحانی رئیس­‌جمهور، امروز در مراسمی آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی را تبریک گفت. امروز در اولین ساعات کاری، رئیس جمهور  با تدابیر امنیتی در داخل و اطراف دانشگاه تهران در شرایطی شروع به سخنرانی کرد که حاضران و دانشجویان از اختصاص تعداد بسیاری کمی از صندلی­های سالن به دانشجویان سخن می­گفنتد. همچنین کاهش سهمیه­‌های حضور تشکل­های دانشجویی به حداقل ممکن، یکی دیگر از حاشیههای بسیار جلسه صبح امروز در دانشگاه تهران بود .

از دیگر نکات قابل توجه جلسه صبح یکشنبه، می­‌توان به تجمع دانشگاهیان و تشکل­‌های منتقد و هم‌سوی دولت در مقابل سالن برگزاری اشاره کرد. عملکرد غیر قابل توجیه تیم اقتصادی رئیس­‌جمهور روحانی، بیشترین محل انتقادات دانشجویان تجمع کننده در مقابل سالن بود.

در شرایطی که رئیس‌­جمهور دانشگاه را محل نقادی، پرسشگری و پاسخگویی بیان داشتند، جالب بود که هیات اجرایی مراسم حتی اجازه ایراد سخن به تشکل­های هم­‌سو هم نداده و درهای هرگونه انتقاد و ارتباط با دولت را به سوی دانشگاهیان در روز حضور مقام عالی اجرایی کشور بسته بودند. همچنین خالی بودن تعدادی از صندلی­‌های داخل سالن حکایت از عدم حضور تشکل­‌های دانشجویی معترض به نحوه تدارکات و اجرای مراسم امروز دانشگاه به شمار می­رفت. 

رئیس­‌جمهور در شرایطی کلید گشایش مشکلات کشور را در تزریق امید و امید‌­درمانی دانست که نخبگان دانشگاهی از بی­‌آبی امیدشان برای سخن گفتن با دولت می­گویند و این مسئله مطرح است که بدنه دانشگاه و آحاد نخبگان چگونه باید امیدوار باشند در حالی که دولت هفته­‌ها بدون وزیر، وزارتخانه­‌های اقتصادی را تصدی می­کند و در مقابل عملیات مخرب اقتصادی دشمن، دولت هنوز هم استراتژی قابل اتکایی ندارد.  

شاید بایستی اقرار کرد امروز در شرایط جنگ اقتصادی استکبار جهانی، حتی بیشتر از امید‌­درمانی می­‌طلبد که دولت به بدنه دانشگاهیان و ظرفیت­‌های بی بدیل جوانان نخبه بیش از پیش معطوف گردد و اعتماد کند و پر­‌واضح است که یکی از دلایل ضعف عملکرد دولت و ایجاد اصطکاک و سردرگمی در شرایط سخت اقتصادی، عدم اعتماد وی به ظرفیت سرشار نخبگان و دانشگاهیان در امور است.

به­‌نظر می­رسد وقت آن شده است که بعد از پنج سال نگاه برون­گرا، دولتمردان  با سیاست­های درون­‌نگر و با سوق امکانات به سمت اقتصاد دانش‌­بنیان و اعتماد به اندیشه­‌های انقلابی جوانان روابط خود را با دانشگاهیان بهبود و به بیش از یک جلسه تبریک گسترش دهند .

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب