دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دفاع پارسایی از قیمت بلیت «بینوایان»

تهیه‌کننده و کارگردان بینوایان از قیمت بلیت نمایش خود دفاع کرد.
کد خبر : 317980
index.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دومین قسمت از برنامه «شب تئاتر» از سری برنامه‌های «شب‌های هنر» شبکه چهار سیما شب گذشته روی آنتن رفت. مهمانان این قسمت از برنامه شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین پارسایی کارگردان تئاتر و مدیرکل دفتر نمایش خانگی ارشاد بودند که در خصوص «تئاتر تجاری» سخن گفتند.


در ابتدای این برنامه ضمن پخش خلاصه قسمت اول که با موضوع قیمت بلیت تئاتر بود، آغاز شد و پس از آن شهرام کرمی گفت: «بسیار خوشحالم که یک برنامه تلویزیونی با محوریت تئاتر شکل گرفته و فکر می‌کنم این حداقل سهمی بود که می‌توانست در‌خصوص تئاتر رخ دهد و امیدوارم تا سالیان سال چنین برنامه‌ای را شاهد باشیم که بی‌شک به رشد و توسعه تئاتر کمک می‌کند.»


کرمی در ادامه در رابطه با وضعیت قیمت‌گذاری بلیت تئاتر و پیوند آن با تئاتر تجاری اظهار کرد: واقعیت این است، اینکه بلیت تئاتر براساس چه قانونی تعیین شده، همیشه خلاء قانونی داشته‌ایم و سالن‌‌های نمایشی به تناسب وضعیت سالن، نمایش و شرایط فرهنگی بهای بلیت تئاتر تعیین می‌شد. از جهت قانونی ما خلاء داریم و حتماً برای این نرخ‌گذاری باید شورای صنفی داشته باشیم و از چند هفته پیش برای تدوین آیین‌نامه اقدام کرده‌ایم.


پیام دهکردی نیز با اشاره به اینکه در این برنامه مسئله ما اشخاص نیستند، به سراغ حسین پارسایی رفت و از او در رابطه با قیمت‌گذاری نمایش‌های موزیکالش پرسید و اینکه چه توجیه اقتصادی در شرایط کنونی دارد،‌ پارسایی در پاسخ گفت: چطور نمایشی که با سه پرسوناژ و حداقل زمان تمرین و صحنه‌آرایی و دکور در ایرانشهر با بلیت ۴۰ هزار تومانی به صحنه می‌رود، توجیه دارد اما کاری که ۳۵۰ نفر عوامل و یک‌هزار قطعه لباس و آکسسوار و یک سال تمرین دارد، توجیه اقتصادی ندارد؟ خوشبختانه نمایش ما در بخش خصوصی با سالن خصوصی کار کرده و جای کسی را تنگ نکرده است و این هیچ اشکالی ندارد، ما هم که مطالبه‌ای از دولت نداشتیم. من برای هر کسی که مطالبه و پرسشی دارد، احترام قائل هستم اما نقد با توهین متفاوت است، من دلیل این همه نامهربانی را نسبت به خودم نمی‌فهمم! ما همه همکار و آیینه هم هستیم، قبل از اتهام بهتر است نوع مطالبه خود را تصحیح کنیم و به سمت تفاهم و دیالوگ برویم. هیچ چیزی در کار ما پوشیده نیست و همه زیر این آسمان تئاتر کار می‌کنیم.


دهکردی افزود: در شأن این برنامه و بنده نیست که بخواهیم فردی را متهم بکنیم بلکه مسئله برسر شفاف‌سازی است؛ پارسایی نیز در ادامه پاسخ داد: نمایش‌های بنده لاکچری نیستند، استفاده از این عناوین غلط است! ما همه چیز داریم در تئاتر، جز لاکچری بودن. چطور سرمایه‌های زیاد و خوب وقتی به سینما می‌روند، خوب هستند ولی به تئاتر که می‌رسد، بد می‌شوند؟ این حرف‌ها توهین به مردم است. نمی‌توانیم این گروه تماشاگران نمایش‌ها را نوکیسه خطاب کنیم! در استفاده از عناوین دقت کنیم، اغراق و سیاه‌نمایی نکنیم.


در ادامه برنامه گزارشی از اظهارنظر هنرمندانی هم چون امین موحدی‌پور، ژاله صامتی، عباس جمالی پخش شد و پس از آن پارسایی در پاسخ پیام دهکردی در رابطه با عدم شفافیت منابع مالی تئاترهای تجاری گفت: بنده برای همه پرسشگران احترام قائل هستم، اما پیش از آنکه وارد بحث شفافیت‌های مالی شوم چند نکته را باید بگویم؛ نقد با توهین متفاوت است، پرسشگری با ترور شخصیت فرق می‌کند، ما همکاریم و به یکدیگر نقد داریم و آیینه‌ای در برابر یکدیگر هستیم به نظرم باید نوع مطالبه را به سمت گفتگو ببریم. این دوستانی که در گزارش شما بودند مجال را به دیگرانی می‌دهند که خانواده تئاتر را بهم بریزند و خواهش می‌کنم با هم مهربان باشیم.


در ادامه بحث شهرام کرمی درباره مباحثی که حسین پارسایی مطرح کرد، نظری مطرح نکرد و صرفاً به توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تئاتر لاکچری اشاره کرد و گفت: توجه و دغدغه وزیر ارشاد جای تقدیر دارد، چرا که نگاهشان به تئاتر قابل اعتنا و تکلیف ما است، نباید اجازه دهیم تئاتر صرفاً به سمت تجاری شدن برود. من معتقد هستم که باید همه جنبه‌های تئاتر را از مثبت تا منفی مشاهده کنیم. در ۱۰ سال اخیر تئاتر ما توسعه یافته و ما شاهد رشد قابل توجه سالن‌های تئاتر و هنرمندان فعال و مخاطبان تئاتر بودیم.


وی با اشاره به توجه روزافزون بخش خصوصی به تئاتر گفت: عموم هنرمندان از این شرایط استقبال می‌کنند چون با کاهش تصدی‌گری دولت در تئاتر این سرمایه‌های بخش خصوصی به رشد تئاتر می‌انجامد اما چطور می‌شود که تئاتر تجاری نقطه نگران‌کننده تئاتر ما می‌شود هرچند که تئاتر تجاری هم خوب است و به جذب مخاطب و گردش مالی می‌انجامد؟ استفاده از ستاره‌های سینما در گونه‌هایی از تئاترها که صرفاً برای جذب مخاطب با تغییر محتوایی آثار نمایشی همراه می‌شود، جای بحث است!


وی اظهار کرد: نگرانی جامعه تئاتر غلبه تئاتر تجاری بر مستقل است که باعث نزول تئاتر مستقل می‌شود و توازن عرصه تئاتر را به هم می‌زند به همین دلیل هم وزیر ارشاد ما اشاره کردند که این توازن به هم نخورد. بنابراین آنچه در تئاتر تجاری وجود دارد دارای دو جنبه مثبت و منفی است.


پارسایی گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که همه بار تئاتر را دولتی بکشد که بودجه اندک دارد، هر مدیری هم که اینجا زحمت بکشد باز هم بودجه کفاف قشر فرهیخته تئاتر را نمی‌دهد. تئاتر اگر نتواند خود سرپا بایستد حتی اگر صد میلیارد هم بودجه داشته باشد باز کمبود خواهد داشت. اگر ما شرایطی فراهم کنیم که بخش خصوصی میل به تئاتر پیدا کند، بهتر است تا دولت را درگیر این مسائل کنیم.


کرمی هم درباره پرسشگری جامعه این روزهای تئاتر گفت: شاید یکی از علل آن شرایط نابرابر در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌ها باشد اگر همه از امکانات برخوردار باشند، قطعاً این نگرانی‌ها نخواهد بود زمانی که هنرمندان در هزینه‌های نمایش خود از تولید تا اجرا و دستمزدها دچار دغدغه هستند، نگران می‌شوند. در حال حاضر ۱۷ هزار هنرمند تئاتر در رشته هنرهای نمایشی فعال هستند به جز ۲۳۰ هزار هنرمندی که شاید یک بار کار هنری کرده باشند ما ۱۷ هزار هنرمند داریم که شغلشان تئاتر است.


وی یادآور شد: متأسفانه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تئاتر به نسبت سایر هنرها اندک است باید کاری کنیم تا این شرایط بهتر شود و همین امکانات هم برای هنرمندان عادلانه تقسیم شود نکته دیگر در سال‌های اخیر به تناسب جمعیت تئاتر بودجه اندک بوده است. تنها هر ۱۰ سال یک بار ما جهش اعتباری داشتیم که آن هم پاسخگوی نیازها نیست. سال گذشته حدود ۳۹ میلیارد کل بودجه تئاتر بوده که تنها ۲۴ میلیارد تومان آن جذب شده است با همین تعداد ۲۷۰ نمایش تولید شده است امسال متأسفانه افزایش اعتبار نداریم و شرایط مانند سال گذشته است، امیدوار هستیم همین میزان را بتوانیم جذب کنیم.


پارسایی در پاسخ به  تصدی‌گری دولتی او در نمایش خانگی ارشاد گفت: فعالیت تئاتری من هیچ ارتباطی با فعالیت دولتی‌ام ندارد، من در هر مسئولیتی وظایف خود را انجام می‌دهم و هیچ ارتباطی بین جذب سرمایه و تبلیغات من با فعالیت دولتی وجود ندارد و گواه آن وجدان و اعتقاداتم است و این اتهامات همه واهی است.


وی افزود: من در تماشاخانه ایرانشهر دبیر شورای سیاست‌گذاری محتوا بودم که این شغلم نیز به پایان رسیده است، اما فعالیت‌ام در سینمای خانگی هم ارتباطی با رانت و تئاتر ندارد چرا که این نمایش در بخش خصوصی اجرا و تولید می‌شود. من از مدیرانی بودم که در دوره مدیر کلی‌ام بیشترین نشست رسانه‌ای را برگزار کردم اما اکنون اینکه چرا شفاف نیستم علل زیادی دارد و یکی از علل آن هم همین آدرس‌های غلطی بود که عده‌ای دادند، من از دولت و ارشاد و شهرداری هیچ پولی نگرفتم و سرمایه‌گذاری نمایش من هیچ ربطی به عرصه دولتی ندارد.


برنامه شب تئاتر شنبه‌ها ساعت 23 به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی، اجرای پیام دهکردی و سردبیری محراب محمدزاده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.


انتهای پیام/4046/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
امیرهوشنگ نورا
United States of America
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
۰
سلام،
برخی متولیان دولتی امور هنری تنها در صورتی راضی می شوند که برای تئاتر هم کوپن صادر شود تا مردم محتوای بی کیفیت و حداقل ها را در سبد خود داشته باشند.
همه تدابیر و سیاستگذاری ها کمّی (کیلویی) است، کیفیت مفهومی برای آقایان ندارد و درک تئاتر (هنر) فاخر برای آنها امکان پذیر نیست.
برخی اوقات فکر می کنم اگر مسئول خط تولید صابون را بجای برخی از این بزرگواران قرار دهند بهتر کار می کند، زیرا حداقل به فکر فکر کف کردن صابون ها هست، نه کف کردن مردم از بی سلیقگی و تنگ نظری.
و من ا... التوفیق
قالیشویی ادیب