مدرسه را نباید با قوانین خشک اداره کرد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در آیین افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانشآموزی که با حضور 150 دانشآموز نماینده این مجلس در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزارشد، اظهار کرد: امروز رخداد بزرگی در مردمسالاری دینی اتفاق میافتد و این مجلس به نمایندگی از ۱۴ میلیون دانشآموز یکبار دیگر نشان میدهد که آموزش و پرورش اصلیترین مسئولیت تمدنسازی را بر عهده دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین مأموریتهای اصلی مجلس دانشآموزی آماده کردن نوجوانان برای آینده و فراگیری مهارتهای اجتماعی و ارتباطی است که جامعه امروز ما به این مهارتها نیاز ویژهای دارد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به عدم انطباق برنامههای درسی با نیاز دانشآموزان گفت: باید همسویی و همگرایی بین دروس با نیازهای اجتماعی وجود داشته باشد و درصدد افزایش این همگرایی باشیم، این کار به معنای تحول در نظام آموزشوپرورش است.
بطحایی تصریح کرد: سند تحول تأکید دارد که 6 ساحت تربیتی و آموزشی به دانشآموزان بهطور متوازن فراداده شود و فقط به آموزش یک بعدی توجه نشود و به سایر ساحتهای تربیتی نیز توجه شود و این چکیده اصلی سند تحول است.
وی با اشاره به نیاز به ساحت هنری و زیباییشناسی در دانشآموزان اظهار کرد: دانشآموزان ما نیاز به داشتن درک هنری و زیباییشناسی دارند که به ساحتهایی مانند ساحت اقتصادی و حرفهای باید توجه ویژه شود.
عضو کابینه دوازدهم اظهار کرد: ارتباط نظام آموزشوپرورش با دانشآموزان باید افزایش یابد چراکه اصلیترین مخاطب آموزشوپرورش دانشآموزان هستند و در فرایند برنامهریزی باید به این مسئله توجه جدی شود.
وی با اشاره به طرح پرسش مهر توسط رئیس جمهور گفت: در سخنان رئیس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس، از دانشآموزان خواستند تا کتابهای دوران تحصیلی خود را نقد کنند و این حقی برای کسانی است که از کتاب استفاده میکنند و یکی از بسترهای نقد کتابهای درسی در مجلس دانشآموزی است.
بطحایی تأکید کرد که به حقوق دانشآموزان باید توجه شود و اگر به این مسئله توجه نشود به دانشآموزان بهطور غیرمستقیم یاد خواهیم داد که به حقوق دیگران توجه نکنند.
وی تأکید کرد: رعایت حرمت کادر آموزشی مدرسه، رعایت حریم تعلیم و تربیت است و دانشآموزان باید در رفتار و گفتار با معلمان و سایر کادر آموزشی رعایت ادب و احترام را داشته باشند و معلمان هم باید احترام و شخصیت دانشآموزان را در رفتارهای خود در نظر بگیرند و اگر به این موارد توجه نشود از موانع اصلی یادگیری است که منجر به تغییر نگرش و دیدگاه نمی شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: مدرسه پادگان نیست و مدرسه را با قوانین خشک و غیرقابل تغییر نمیتوان اداره کرد، برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری باید در درجه اول احساس رضایتبخش در مدرسه بهوجود آورد تا مدرسه به محلی برای زندگی تبدیل شود.
وی با اشاره به گسترش بیرویه کتابهای کمک آموزشی در مدارس گفت: مجلس دانشآموزی بهعنوان هیأتهای اندیشهورز باید به بحث آزمونهای غیرضرورری، کتابهای کمک آموزشی و کنکور که سالهاست تکرار میشود و روح و روان دانشآموزان و خانوادهها را تحت تأثیر قرار داده، ورود کند و مواردی که باعث ناکارا شدن فعالیتهای مدرسه میشود و یا آنها را از مسیر اصلی تعلیم و تربیت خارج میکند را بررسی کند.
انتهای پیام/4076/ن
انتهای پیام/