دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأثیر قوه تخیل بر یادگیری

می‌دانیم که برخی از افراد نمی‌توانند تصاویر ذهنی را تجسم کنند؛ اما دانشمندان به‌تازگی متوجه تأثیرات قوه تخیل بر یادگیری شده‌اند.
کد خبر : 317900
file-20171110-13337-4whmhr.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از گاردین، هیچ‌وقت قدرت تجسم را دست‌کم نگیرید. شاید فکر کنید این جمله شعار است؛ اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تصاویر ذهنی می‌توانند روند یادگیری را سریع‌تر کنند، همچنین منجر به بهبود عملکرد فرد در همه مهارت‌ها می‌شود.


برای ورزشکاران و موسیقی‌دانان مرور ذهنی حرکات یا تمرین ذهنی آنها به‌اندازه تمرینات فیزیکی مهم و به همان اندازه نیز تأثیرگذار است. همچنین تجسم حرکت کردن می‌تواند به بازگشت عملکرد اندام‌های فلج‌شده در بیماران سکته مغزی کمک کند. تجسم کردن تصاویر برای حافظه، رؤیاپردازی و قوه تخیل ضروری است؛ اما افرادی هستند که چشم ذهنی ندارند و قادر به تجسم تصویری در ذهن خود نیستند، ناتوانی این افراد در تجسم بر توانایی یادگیری و عملکرد آموزشی آنها تأثیر به‌سزایی دارد.


بلیک راس، یکی از مؤسسان جستجوگر فایرفاکس، توصیف کرده است که نابینایی چشم ذهنی چه حسی دارد. راس یکی از افرادی است که توانایی تجسم تصاویر را در ذهنش ندارد، وی وقتی فهمید که افراد دیگر قادر به تصور کردن هستند بسیار شگفت‌زده شد. راس می‌گوید: نمی‌توانم چهره پدرم، یک توپ آبی یا اتاق دوران کودکی‌ام را تصور کنم. 30 سال سن دارم و تا مدتی قبل نمی‌دانستم که انسان می‌تواند تصاویری را در ذهنش تجسم کند.


متخصصان اعصاب بر این باورند که حدود دو درصد از جمعیت کره زمین (یا یک نفر از هر 50 نفر) نابینایی چشم ذهنی دارند و قادر به تصور کردن نیستند. دانشمندان از دهه 1880 می‌دانستند که برخی از افراد قادر به تجسم تصاویر در ذهن خود نیستند؛ اما تأثیر این ناتوانی بر روند یادگیری و عملکرد فرد موضوعی است که دانشمندان اخیراً متوجه آن شده‌اند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته