دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 09:37
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه

برخی مسئولان دانشکده‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، جذب اعضای هیئت علمی مجرب در رشته پرستاری را یکی از عوامل مهم توسعه تربیت پرستار در این دانشگاه می‌دانند.
کد خبر : 31761

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به حساسیت رشته‌های علوم پزشکی، آموزش در این حوزه توسط دو وزارت‌خانه‌ علوم و بهداشت رصد می‌شوند و قوانین سخت‌تری برای آن‌ها وضع شده است. همین مساله موجب شده توسعه تحصیلات تکمیلی در برخی از رشته‌های علوم پزشکی دیرتر اتفاق بیفتد و با روند کندتری پیش‌ رود.


دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته سیاست توسعه تحصیلات تکمیلی را اولویت امور اجرایی خود قرار داده است. اجرای این سیاست در رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه نیز پیگیری می شود و با تاکید رئیس عالی دانشگاه آزاد رشته‌هایی مثل پرستاری نیز مورد توجه قرار گرفته اند.


مسیر توسعه رشته پرستاری به زودی هموار می‌شود


در همین راستا، دکتر عیسی غلام‌پور، رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد بابل درباره توسعه تربیت پرستار در این دانشکده بیان کرد: در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد بابل بیش از 30 سال است که رشته پرستاری را در مقطع لیسانس ارائه می‌دهد اما با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد برنامه‌ریز‌ی‌های درباره توسعه تحصیلات تکمیلی دراین رشته صورت گرفته است.


غلام‌پور با اشاره به امکاناتی که این رشته در مقاطع بالاتر نیاز دارد، افزود: ابتدا باید زمینه این موضوع فراهم شود. دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد بابل درحال حاضر تجهیزات پراتیک این رشته را آماده کرده که هرچه سریع‌تر بتواند مجوز کارشناسی ارشد این رشته را اخذ کند.








یکی از مهم‌ترین مسائلی که در توسعه تحصیلات تکمیلی در رشته پرستاری وجود دارد کمبود اعضای هیئت علمی است که در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی بابل فراخوان جذب استاد در این رشته را منتشر کرده است.

وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در توسعه تحصیلات تکمیلی در رشته پرستاری وجود دارد کمبود اعضای هیئت علمی است، که در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی بابل فراخوان جذب استاد دراین رشته را منتشر کرده است.


رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد بابل با تاکید براینکه دانشگاه آزاد اسلامی بستر توسعه رشته پرستاری را فراهم کرده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف رشد خوبی داشته اما متاسفانه رشته‌های علوم پزشکی از جمله رشته پرستاری رشد زیادی نکرده است، اما با برنامه‌های اخیر دانشگاه آزاد این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها در مسیر توسعه قرار خواهد گرفت.


غلام‌پور با تاکید بر کمبود اساتید مجرب پرستاری در ایران،‌ خاطر نشان کرد: جذب اعضای هیئت علمی یکی از مواردی است که در توسعه تحصیلات تکمیلی رشته پرستاری نقش مهمی دارد، البته با برنامه‌ای که دانشگاه آزاد دراین رابطه دارد این مسیر نیز به زودی هموار می‌شود.


اساتید متخصص، تجهیز بیمارستان‌ها و ایجاد انگیزه در دانشجویان عوامل رشد رشته پرستاری


دکتر هنگامه خواجوی کیا، مدیر گروه رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد تبریز نیز درباره شرایط حال حاضر این دانشکده درجهت توسعه رشته پرستاری بیان کرد: دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، نیروی متخصص و مجربی در این رشته تربیت کرده که اکثر آن‌‌ها به عنوان سرپرستار در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های خوب مشغول به کار هستند، بسیاری از این افراد درگرایش‌های مختلف در مقاطع بالاتر نیز تحصیل کردند و درحال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه نیز هستند.


خواجوی کیا در همین خصوص ادامه داد: اکثر این افراد با معدل‌های بالا در سال‌های قبل فارغ‌التحصیل شدند، این موضوع نشان می‌دهد دانشگاه‌ها توانایی توسعه تربیت پرستار را دارند اما این امر نیازمند وجود امکانات جدید است.


وی با اشاره به افزایش دانشجو در این رشته و تغییر شرایط آموزشی گفت: با توجه به اینکه پذیرش دانشجو دراین رشته‌ها افزایش یافته و توقع جامعه نیز نسبت به کیفیت آموزش بالا رفته است. امکانات باید متناسب با این تغییرات توسعه پیدا کند.


مدیرگروه رشته پرستاری دانشگاه آزاد تبریز با تاکید بر افزایش هیئت علمی متخصص این رشته افزود: تجربه و تخصص اساتید این رشته بسیار حائز اهمیت است و باید طوری برنامه‌ریزی شود که برای هر دانشجو سه یا چهار نفر استاد و مربی وجود داشته باشد، این مسئله کیفیت آموزش را بالا می‌برد.








بیمارستان‌ها و فضاهای آموزشی این رشته باید گسترش پیدا کند. ترجیح این است که دانشگاه آزاد بیمارستان‌هایی متعلق به خودش را برای آموزش پرستاران داشته باشد، زیرا همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد در ازای پراخت وجه از برخی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌کند که همین موضوع در بسیار موارد ایجاد مشکل می‌کند

خواجوی کیا با اشاره به فضاهای آموزشی تصریح کرد: بیمارستان‌ها و فضاهای آموزشی این رشته باید گسترش پیدا کند. ترجیح این است که دانشگاه آزاد بیمارستان‌هایی متعلق به خودش را برای آموزش پرستاران در اختیار داشته باشد، زیرا همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد در ازای پراخت وجه از برخی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌کند که همین موضوع در بسیاری موارد مشکل ایجاد می‌کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز با تاکید بر یک‌پارچه سازی برنامه‌های بالینی واحدهای اقماری با دیگر واحد‌ها خاطر نشان کرد: با یک برنامه جامع، امکانات به صورت مساوی بین تمامی واحدهای هر استان تقسیم می‌شود و همین مسئله کمک زیادی به پیشرفت این رشته درتمام دانشکده‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد خواهد کرد.


وی با اشاره به تجهیز وسایل مورد نیاز رشته پرستاری ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های آتی باید به سمت استفاده از وسایل جدید و تجهیز امکانات صورت گیرد تا درکنار دانش تئوری، تجربه دانشجویان برای کار نیز بالا رود.


خواجوی کیا در پایان به ایجاد انگیزه برای دانشجویان پرستاری در جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتراشاره کرد و گفت: برگزاری کنفرانس‌ و همایش‌های تخصصی می‌تواند برای دانشجویان پرستاری انگیزه ایجاد کند تا به جز دانش تئوری به تحقیق و پژوهش نیز علاقه‌مند شوند و مسیرشان درجهت ادامه تحصیل هموار شود. این موارد در کنار هم سرعت زیادی به رشد رشته پرستاری و توسعه تربیت پرستاران می‌کند، در این صورت رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند هم‌تراز دانشگاه‌های بین‌المللی و اروپایی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته