دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرکنسول ایران در کربلای معلی در گفتگو با آنا:

داشتن تصویر کارت ملی، دفترچه بیمه و کارت پایان خدمت کافی است/ ممانعت از ورود زوار بدون روادید به عراق

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی گفت: امسال مسئولان عراقی و ایرانی از ورود و خروج زائران بدون مجوز به شدت ممانعت خواهند کرد.
کد خبر : 317555
129e458698c4745a32d44582161b51d8_465.jpg

میرمسعود حسینیان در گفتگو با خبرنگار حوزه حج و زیارت گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری آنا، با اشاره به نزدیک شدن ایام اعزام زائران به مراسم اربعین حسینی، گفت: اربعین ویژگی خاص امام حسین (ع) و نشان وحدت و مانور قدرت شیعه است.


وی با بیان اینکه اربعین بالاترین فضائل انسانی را داراست و راز ماندگاری عاشورا و مانوری برای ظهور است، افزود: به یقین حضور در این همایش عظیم اسلامی آمادگی‌هایی را قبل حرکت، حین مراسم و در برگشت می‌طلبد. مهم‌ترین بخش سفر اربعین معرفت و بصیرت‌افزایی در مورد امام و یاران ایشان و اهداف قیام و پیام های حضرت زینب (س) است، بنابراین زائران قبل از سفر باید در این زمینه معرفت کسب کنند.


سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی به برخی نکات قبل از حرکت و سفر جهت شرکت در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: توجه به این مهم که عراق کشوری خارجی با شرایط و مقررات خاص خود است، لزوم رعایت قوانین و احترام به حاکمیت آن را الزامی و همچنین داشتن گذرنامه و روادید عراق را لازم و حتمی دانست.


وی با بیان اینکه امسال مسئولان عراقی و ایرانی از ورود و خروج زائران بدون مجوز به شدت ممانعت خواهند کرد، ادامه داد: آمادگی کامل و همه‌جانبه و داشتن سلامت جسمانی با توجه به مسیر طولانی، سرما و گرما، ازدحام، احتمال بیماری و غیره در این سفر ضروری است. کهنسالان، کودکان، بیماران قلبی، عصبی و زنان باردار از سفر خودداری و زیارت را به فرصت دیگری موکول کنند. در صورت نیاز داروهای خاص و ضروری را فراموش نکنند.


حسینیان افزود: حمل مواد مخدر در عراق جرم محسوب می‌شود، بنابراین ابتدا با معتاد برخورد فیزیکی و سپس رسیدگی قضایی خواهد شد و در محاکمه نیز شدیدترین احکام صادر می‌شود.


وی گفت: وسایلی مثل کوله‌پشتی، کیسه خواب، کفش مناسب و وسایل شخصی و در صورت تمایل دفترچه یادداشتی برای ثبت خاطرات برای زائران ضروری است. با توجه به استقرار خودپردازها در عراق به همراه داشتن کارت بانکی بلا‌مانع است.


سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی افزود: لزومی به همراه داشتن مقدار زیادی پول نیست البته این بدان معنی نیست که عزیزان تمهیدات لازم را در نظر نگیرند بلکه به منظور امنیت بیشتر و جلوگیری از فقدان و سرقت، در حد سفر پول کافی همراه داشته باشند.


وی ادامه داد: نیازی به همراه داشتن کارت پایان خدمت، کارت ملی و دفترچه بیمه نیست. فقط تصاویر آن را در موبایل داشته باشند. از سفر انفرادی به‌خصوص خواهران اجتناب کنند و تلاش شود دسته‌جمعی سفر انجام گیرد و خواهران همراه کاروان باشند.


حسینیان با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات اربعین بحث گم‌شدگان، مفقودان و اموال آنان است، افزود: احتمال گم‌شدن کهنسالان و کودکان و بیماران بیشتر از بقیه است، اگر اصرار بر حضور این عزیزان وجود دارد حتماً مشخصات شخصی، شهر اعزام‌کننده، تلفن یکی از همراهان، تلفنی از شهر اعزام‌کننده و بیماری احتمالی در کارتی درج و به‌ صورت گردن‌آویز و یا در جیب افراد قرار گیرد.


وی تأکید کرد: در مورد وسایل و هر آنچه از فرد جدا می‌شود اعم از ساک،کوله‌پشتی، موبایل و کیف پول و غیره یک شماره تماس و مشخصات در آنها قرار بگیرد. پشت موبایل نیز شماره دیگری جز شماره خط نوشته شود. در آخرین صفحه گذرنامه هم یک شماره تلفن قید شود که در صورت گم‌شدن آن بتوانند در اسرع وقت آن‌ را به صاحبش باز‌گردانند. 


سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی افزود: در سال گذشته ۲۰۰ موبایل و ۱۷۰ ساک و ۷۰۰ گذرنامه پیدا شد که متأسفانه یافتن صاحبان ساک‌ها به نتیجه نرسید و موبایل‌ها هم با دشواری تمام به صاحبان آن برگردانده شد.اگر این اقدامات ساده از سوی زائران محترم صورت گیرد بیش از ۹۰ درصد مشکل گم‌شدگان حل شده و بار سنگینی از دوش نمایندگی کربلا برداشته می‌شود.


وی با بیان اینکه با توجه به کمبود طبیعی امکانات در کربلا و نجف زائران توقع خود را باید کاهش دهند، افزود: در یک روز حداقل ۴ میلیون جمعیت در کربلا حضور دارند، امکانات طبعاً پاسخگوی نیازمندی‌ها به‌خصوص اسکان شایسته و درخور نیست.


حسینیان گفت: خواهران از همراه آوردن طلا و جواهرات خودداری کنند و اگر لزومی برای به همراه داشتن آنها وجود دارد از آشکارکردن و نشان دادن آن به دیگران خودداری ودر حفاظت آن دقت لازم را داشته باشند (ممکن است افراد فرصت طلب که نیت دیگری جز زیارت دارند بین افراد حضور داشته باشد.)


وی اضافه کرد: با توجه به تراکم جمعیتی در مرزها و اماکن دیگر داشتن سعه‌صدر بخشی از زیارت محسوب می‌شود؛ احترام به دیگر زائران به‌خصوص بزرگترها و پرداخت صدقه وغیره در سفر لازم است.


انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته