دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1393 - 12:34
در واکنش به قتل سه جوان مسلمان در «چیل‌هیل»؛

سکوت اوباما، اردوغان را به واکنش واداشت

رئیس‌جمهوری ترکیه از همتای آمریکایی خود به دلیل اینکه نسبت به کشته شدن سه مسلمان در آمریکا واکنشی نشان نداده است، انتقاد کرد.
کد خبر : 3174

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از «بی‌بی‌سی»، روز سه‌شنبه اجساد دانشجویان مسلمانی که به دنبال اصابت گلوله به سرشان کشته شده بودند در مجتمع آپارتمانی در شهر «چپل‌هیل» ایالت کارولینای شمالی یافت شد. بلافاصله پس از آن حادثه، پلیس اعلام کرد که مردی 46 ساله به نام «گریک هیکس» با قبول مسئولیت قتل این سه نفر، خود را به پلیس محلی تسلیم کرده است.


در عین حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه که برای دیدار رسمی به مکزیک سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با «انریکه پنیا نیتو» همتای مکزیکی خود با خاطرنشان کردن این حادثه گفت: سکوت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری، «جو بایدن» معاون وی و «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا در قبال این حادثه «پرمعنی» است. مقام‌های ارشد آمریکایی می‌بایست در قبال چنین حادثه‌ای موضع‌گیری می‌کردند.


رئیس‌جمهوری ترکیه با محکوم کردن افرادی که مرتکب قتل سه دانشجوی مسلمان شدند، گفت: اگر در مواجهه با چنین حادثه‌ای سکوت اختیار کنید و درباره آن سخنی نگویید، جهانیان هم نسبت به شما سکوت اختیار خواهند کرد.


سه فردی که روز سه‌شنبه کشته شدند، «ضیا شادی برکات» ۲۳ ساله دانشجوی رشته دندانپزشکی، همسرش «یُسر محمد ابوصالحه» ۲۱ ساله و خواهر همسرش «رزان محمد» ۱۹ ساله بودند و مراسم تشیع جنازه آنان روز گذشته (پنج‌شنبه) با حضور هزاران نفر در «چپل‌هیل» برگزار شد.


با انتشار اخبار این حادثه در «چپل‌هیل»، روز چهارشنبه دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای اظهارنظر درباره این واقعه، در انتظار نتیجه تحقیقات است.


خانواده مقتولان گفته‌اند که انگیزه قاتل نفرت دینی بوده است


در مقابل، منابع آگاه در پلیس گفته‌اند که ممکن است قتل با انگیزه شخصی صورت گرفته باشد زیرا «گریک هیل» همسایه سه فرد مقتول بود و میان آنان سابقه اختلاف و درگیری لفظی درباره استفاده از پارکینگ وجود داشته است. همسر قاتل نیز گفته بود که این قتل صرفا به دلیل اختلاف بر سر موضوعات شخصی انجام شده است و شوهرش دارای تعصب خاص مذهبی نیست.


با وجود این، پس از اندک زمانی از وقوع قتل، مطالبی در توئیتر منتشر شد که با انتساب این واقعه به تنفر مذهبی، از اینکه خبر آن پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای در جهان نداشته است، انتقاد شده است.


اظهارات «رجب طیب اردوغان» در حالی منتشر می‌شود که روابط میان وی و رئیس‌جمهوری آمریکا در یکی دو سال اخیر تا حدودی به سردی گراییده است. سال گذشته اردوغان گفته بود که روابط شخصی‌اش با «باراک اوباما» به صمیمیت سابق نیست و آن دو دیگر مانند گذشته، به طور مستقیم با هم گفت‌وگوی تلفنی ندارند، زیرا رئیس‌جمهوری آمریکا از اقدام لازم در سوریه خودداری کرده است. وی گفت که به جای «اوباما»، با «جو بایدن» معاونش درباره موضوعات مربوط به عراق گفت‌وگو می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته