دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1397 - 22:22
مشاور سابق وزیر امور خارجه در گفتگو با آنا:

قتل خاشقجی حاصل حماقت بن سلمان بود/ سکوت غرب در شهادت شیخ نمر و هیاهوی در پرونده خاشقجی

یک کارشناس امور غرب آسیا قتل روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در ترکیه را حاصل حماقت ولیعهد سعودی عنوان کرد.
کد خبر : 317216
حسین شیخ الاسلام.jpg

حسین شیخ‌الاسلام در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی واکنش تند غربی‌ها به مسئله قتل خاشقجی اظهار کرد: «تفاوت مسئله خاشقجی با دیگر مسئله‌های مطرح در ارتباط با رفتارهای ضد بشری عربستان آنجا است که سعودی‌ها این کار را بدون هماهنگی با مقامات آمریکایی انجام داده‌اند. یعنی موقعیتی برای کنسولگری عربستان در استانبول فراهم شده و این کنسولگری با کسب اجازه مستقیم از محمد بن سلمان و بدون هماهنگی با آمریکایی‌ها اقدام به ترور جمال خاشقجی کرده است.»


این کارشناس امور غرب آسیا این اقدام را نتیجه حماقت بن سلمان دانست و افزود: «این طرح کلی نبوده یعنی به عنوان مثال مانند اقدامات علیه ایران نیست که تقسیم کار صورت گیرد و هر کشور با دستور آمریکا نقش خود را ایفا کند. اتفاقی بوده که با خودشیرینی یک مسئول دون‌پایه و حماقت بن سلمان صورت گرفته و دامن‌گیر سعودی‌ها شده است.»


او با بیان این که آمریکا و انگلستان نمی‌خواهند در هزینه ترور یک شخص به اصطلاح روشنفکر و لیبرال سهیم باشند، تصریح کرد: «نقش حمایت رسانه‌های غربی از همکارشان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. آنها با تمام توان به دنبال پیگیری ماجرای همکار سابق خود هستند.»


شیخ‌الاسلام ضمن انتقاد از استاندارد دوگانه غربی‌ها در موضوعات مختلف گفت: «باید به استاندارد دوگانه غربی‌ها در برخورد با حذف مخالفان نیز توجه کرد. وقتی عربستان شیخ نمر را به عنوان یک مخالف حذف کرد، غربی‌ها موضع خاصی نگرفتند اما زمانی که خاشقجی که فردی غرب‌گرا بود، حذف شد همه آنها به ترتیب برای اظهار نگرانی در خصوص این موضوع به صف شدند.»


به گزارش آنا، جمال خاشقجی برای انجام امری اداری به کنسولگری عربستان در استانبول می‌رود و کنسولگری از او می‌خواهد تا هفته آینده دوباره برای ادامه کارش به کنسولگری مراجعه کند. پس از مراجعه خاشقجی در هفته بعد، او ناپدید می‌شود. مقامات ترک می‌گویند که او در کنسولگری به قتل رسیده و جسدش به مکانی دیگر منتقل شده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته