دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قاضی‌عسکر:

مردم ایران با برپایی موکب به کمک عراقی‌ها آمدند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: هر استانی برای خود موکبی زده و خدمت‌رسانی کرده و از این طریق به مردم عراق کمک نیز می‌کند.
کد خبر : 317210
_L3H7932.jpg

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نقش کمیته آموزشی اربعین در کمک به زائران اظهار کرد: در این چند سال که مسئولیت کمیته فرهنگی اربعین به بعثه مقام معظم رهبری واگذار شد، یکی از کارهای بسیار خوبی که صورت گرفت، این بود که همه نهادها و ارگان‌هایی که کار فرهنگی در حوزه اربعین داشتند، هم‌افزایی انجام دادند؛ آمدند در یک مجموعه و خلأها را پر کردند و کنار هم قرار گرفتند.


وی با بیان اینکه در این زمینه کار موازی صورت نمی‌گیرد، افزود: سعی می‌‌شود که برنامه‌ها کاملاً با هم هماهنگ باشد. همانطور که می‌دانید در این همه موکبی که در عراق به‌وجود آمده و ایجاد شده اگر ناهماهنگی صورت می‌گرفت، معنایش این بود که ممکن بود در یک موکب پنج مبلغ و پنج مداح حضور داشته باشند و در یک موکب اصلاً وجود نداشته باشند و این اتفاق الان دیگر نمی‌افتد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: چاپ کتاب‌ها و جزوات، تولید سی‌دی‌هایی که محتوای آن اربعین بود، از جمله کارهایی بود که از نظر علمی و فرهنگی انجام شد، کاری که در چند سال گذشته واقعاً نبود. ما الان کارهای خیلی خوبی در حوزه اطلاع‌رسانی به مردم با انتشار جزواتی انجام داده‌ایم.


وی افزود: البته در این زمینه با کشور عراق نیز هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است. الان آن‌طرف هم بسیار هماهنگ عمل می‌کنند، طوری که خدای ناکرده تضادی با حوزه عراقی‌ها پیدا نکند؛ به عنوان مثال، سال گذشته یک اقدام خیلی خوبی که صورت گرفت این بود که در کمیته اربعین با تهیه لوح و هدایایی این را به‌عنوان تقدیر و تشکر جمهوری اسلامی ایران، این لوح را به صاحبان موکب‌ها هدیه کردند و هدیه دادند.


قاضی‌عسکر بیان کرد: این فعالیت‌ها همه‌ تأثیرگذار است و من امیدوار هستم که روزبه‌روز این حرکت، شتاب بیشتری بگیرد. کارهای هنری، مسابقات فرهنگی و مسابقات در مورد عکس و فیلم که سال‌های گذشته هم بود از جمله کارهایی است که انجام می‌گیرد. شعرای آیینی را تشویق کردند که در این حوزه شعر بسرایند و اینها این کار را کردند.


وی افزود: در مجموع این حرکت‌ها نسبت به چند سال گذشته رشد قابل قبولی دارد و روزبه‌روز هم شتاب و هماهنگی‌اش بیشتر می‌شود، مخصوصاً با رادیو اربعین و صدا و سیما هم الحمدلله این هماهنگی وجود دارد و من خیلی کار را مثبت می‌بینم، همه نهادها از جمله صدا و سیما که در همین کمیته اربعین در بحث اطلاع‌رسانی بسیار فعال هستند، ان‌شاءالله که موفق باشند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: موکب‌ها را ما آن سال‌های اول نداشتیم ولی الان ببینید خوزستان با همه گرفتاری‌های مادی آنقدر موکب ایجاد کرده، آنقدر تشویق و کمک از نظر غذا، امکانات، جای خواب و امثال اینها می‌کند که این معجزه است حقیقتاً اینها نبود و الان خیلی رشد کرد حتی در ایلام هم مردم خانه‌های‌شان را در اختیار زائران می‌گذارند.


وی درباره اینکه در خارج از کشور هم این موکب‌ها به مانند ایران دایر است، گفت: آنجا بیشتر عراقی‌ها هستند. البته ما نیز هستیم. ببینید ایرانی‌ها مثل مثلاً حضرت رضا(ع) آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه(س) یا هر شهری هر استانی برای خودش آنجا یک موکبی زده و دارد خدمت‌رسانی می‌کند که طبیعتاً در کنار عراقی‌ها این حرکت یک حرکت مهمی است، ایرانی‌ها به مساعدت و کمک مردم عراق آمدند.


قاضی‌عسکر ادامه داد: یک کار دیگر هم که انجام دادند و بسیار قشنگ و خوب است، این است که خودشان جلو نمی‌آیند نقش کمک‌کار دارند بدون اینکه خودشان را مطرح کنند. این‌ هم کار ارزشمندی است؛ مثلاً آن‌ چیزی که می‌خواسته آنجا مصرف شود، برنج یا غذایی بوده، این را می‌دهد به خود عراقی‌ها، آنها در موکب‌شان استفاده می‌کنند، این‌ هم کار بسیار خوب و ارزشمندی است؛ یعنی اینها هم کمک می‌دهند به آن بخش که بتوانند مثلاً به‌جای اینکه خودشان پخت‌‌وپز بکنند، می‌دهند عراقی‌ها، آنها انجام می‌دهند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
۰
کار ایرانی‌ها در همه جای دنیا زبانزد است و با این کار بر دهن استکبار می‌زنند که همیشه کمک حال مردم جهان بوده‌اند
اسد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
۰
خیلی خوب می شد ما مردم عادی هم بتونیم تو این موکب ها کمک حال زائران باشیم
هلدینگ شایسته