دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1394 - 13:42

سخنان تهدیدآمیز پوتین علیه اردوغان، از انتشار خبر تا تکذیب آن

پایگاه خبری روسی روز گذشته گزارشی منتشر کرد که حاکی از تهدید رئیس‌جمهوری ترکیه از سوی همتای روسی‌اش بود، اما این پایگاه امروز خبر خود را و بابت آن از خوانندگانش عذرخواهی کرده است.
کد خبر : 31698

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه اطلاع‌رسانی «تی24» ترکیه در گزارش خود در این زمینه آورده است: در پی بیان ادعای اردوغان مبنی بر اینکه دولت روسیه از سیاست خود مبنی بر حمایت از دولت بشار اسد دست خواهد کشید، ولادیمیر پوتین در اقدامی مغایر با اصول دیپلماتیک، سفیر ترکیه در مسکو را شخصا فراخوانده و در این دیدار به رئیس‌جمهوری ترکیه پیغام داده است که سوریه را به استالینگراد دیگری برای رئیس‌جمهور ترکیه تبدیل خواهد کرد.


در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پوتین در دیدار با اومیت یاردیم اعلام کرده است که دولت روسیه روابط دیپلماتیک با ترکیه را فورا قطع خواهد کرد، مگر آنکه آنکارا به حمایت از گروه تروریستی داعش پایان دهد. پوتین در این دیدار همچنین به شدت از سیاست‌ خارجی ترکیه و نقش این کشور در بحران سوریه، عراق و یمن از طریق حمایت از گروه القاعده انتقاد کرده است.


گزارش‌ این رسانه که بخشی از آن را به نقل از مسکوتایمز منتشر کرده است، نشان می‌دهد که پوتین در این دیدار با خشم بسیار با سفیر ترکیه صحبت کرده و در عین حال یاردیم ضمن رد تمامی اتهامات پوتین علیه دولت ترکیه، مدعی شده است که سیاست‌های روسیه باعث ایجاد جنگ داخلی در سوریه شده است.


پوتین در این دیدار خطاب به یاردیم تاکید کرده است: به رئیس‌جمهوری کشورت بگو که با داعش به جهنم برود. من سوریه را برای دولت اردوغان به یک استالینگراد دیگر تبدیل می‌کنم. اردوغان و متحدان سعودی‌اش شرورتر از آدولف هیتلر هستند. رئیس‌جمهور کشور تو یک فرد منافق است و در شرایطی که مدعی دموکراسی است، از کودتا در مصر حمایت می‌کند و از سوی دیگر فعالیت‌های تروریستی را که به منظور سرنگونی رئیس‌جمهوری سوریه انجام می‌شود، مورد حمایت مالی قرار می‌دهد.


این پایگاه خبری ترکیه‌ای در پایان این گزارش خود به نقل از پوتین آورده است: من هرگز از حمایت از دولت مشروع سوریه دست برنخواهم داشت و به همکاری با متحدان این کشور به ویژه ایران و چین تا زمانی که یک راه‌حل سیاسی برای حل جنگ داخلی سوریه به دست آید، ادامه خواهم داد.


اما ساعاتی پس از انتشار این خبر، پایگاه ترکیه‌ای در بیانیه‌ای خبر مربوط به پوتین را یک خبر موهوم خوانده و به خاطر آن از خوانندگان خود عذرخواهی کرده است.


این تکذیب در حالی مطرح می‌شود که مسئول انتشار این خبر در این پایگاه اطلاع‌رسانی از سمت خود معلق و خبر نیز از روی این پایگاه برداشته شده است.


اردوغان هفته گذشته در سخنانی ادعای را خود مبنی بر اینکه پوتین به پایان دادن به حمایت خود از دولت بشار اسد ترغیب شده است، مطرح کرد و این ادعا در عین حال به طور رسمی از سوی دولت روسیه تکذیب نشد.


این در حالی است که دولت‌های غربی و عربی و اسرائیل مدت‌هاست برای تغییر نظر دولت پوتین درباره حمایت از بشار اسد تلاش می‌کنند تا از این طریق شرایط برای ساقط کردن دولت اسد تسهیل شود. اما این تلاش‌ها با مقاومت جدی رئیس‌جمهور روسیه روبرو شده است.


اواخر ماه ژوئن میلادی نیز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت عربستان با هدف تلاش برای راضی کردن پوتین به این امر، پیشنهاد مالی قابل توجهی را برای ارائه به مسکو آماده کرده است، اما این مسئله نیز باعث تغییر نظر پوتین در این زمینه نشد.


نقش روسیه در جلوگیری از تلاش کشورهای غربی برای حمله به سوریه بسیار مهم بوده است، به طوری که این کشور در سال 2013 از بروز حمله نظامی به دمشق به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی جلوگیری کرد و در پی آن بود که مرحله نابودی زرادخانه‌های شیمیایی سوریه آغاز شد.


با توجه به انتشار این خبر و تکذیب آن از سوی رسانه ترکیه‌ای، هنوز مشخص نیست که موضع اصلی پوتین در برابر ادعاهای اردوغان چه بوده است، مسئله‌ای که باعث شده در افکار عمومی دنیا تردیدهایی درباره احتمال تغییر مواضع دولت مسکو در قبال بشار اسد ایجاد شود و انتشار و تکذیب متعاقب این خبر نیز کمکی به از بین بردن این تردیدها نکرده است. بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که کرملین موضع رسمی خود را در این‌باره اعلام نکند، تردیدها در این‌باره همچنان ادامه خواهد داشت، مسئله‌ای که ممکن است بر روی روند مبارزه ارتش سوریه با داعش تاثیرگذار باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته