دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1397 - 09:50
مرور خاطرات مرد دوست‌داشتنی برنامه‌های ورزشی؛

خالق اصطلاحات ناب، خداحافظ/ قلب ورزش و مردم خاموش شد

بهرام شفیع در طول دوران حضورش در قاب مجری برنامه‌های ورزشی خاطرات زیادی برای مردم به‌ جا گذاشت.
کد خبر : 316976

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، شب گذشته بهرام شفیع گوینده باسابقه تلویزیون بر اثر ایست قلبی درگذشت. بهرام شفیع متولد 1335 در محله پامنار تهران بود. او از دهه شصت نام و چهره‌اش با قاب تلویزیون گره ‌خورده بود و سال‌هاست که با برنامه هفتگی ورزش و مردم مهمان خانه‌های مردم بود. شفیع دانش‌آموخته علوم سیاسی از دانشگاه تهران بود و مدرک ارشد تهیه‌کنندگی خود را  هم از اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا- اقیانوسیه (ABU) کسب کرده بود.


37 سال همراهی شفیع با ورزش و مردم 


برنامه ورزش و مردم در اسفند سال 58 با شکل‌گیری گروه ورزش شبکه یک و با همکاری جواد متقی، مجید وارث و وارطان آنتانسیان و ناصر پزشکی راه‌اندازی شد. در ابتدا این برنامه، یکشنبه شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شد و در ابتدا مجید وارث مجری این برنامه بود، اما پس از دو سال، زمانی که شفیع تازه به صداوسیما آمده بود در اوایل دهه شصت کار اجرای این برنامه را تا زمان درگذشتش برعهده داشت. آخرین برنامه ورزش و مردم با اجرای بهرام شفیع جمعه هفته گذشته بر روی آنتن شبکه یک سیما رفت.


شفیع از مجری‌گری تا مدیر ورزشی


شفیع علاوه بر کار اجرا، در بین اهالی ورزش یک مدیر ورزشی هم محسوب می‌شد. او از سال 84 تا 97، چهار دوره متوالی رئیس فدراسیون هاکی بود. در دی 96 در انتخابات هاکی باز هم نامزد این فدراسیون شد و برای چهارمین دوره متوالی هدایت این فدراسیون را برعهده گرفت. البته با توجه به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی نام شفیع در بین رؤسای بازنشسته بود و  باید 28 آبان  ریاست خود را به کس دیگری واگذار می‌کرد.


خالق اصطلاحات ناب


اگر بگوییم شفیع خالق اصطلاحات ناب در گزارش‌های ورزشی خود بود اغراق نکرده‌ایم. البته در دو دهه اخیر او کمتر مسابقه فوتبال گزارش می‌کرد اما با این حال کسانی که در دهه شصت یا هفتاد گزارش‌های او را می‌شنیدند مشتری پر و پاقرص او بودند. خالق اصطلاح عجیب  «اسطقوس دار» و «می‌ریم که داشته باشیم» کسی غیر از بهرام شفیع نبود. 


البته او اصطلاحات ماندگار دیگری هم داشت، شفیع ‌برای شوت هایی که با اختلاف بسیار زیادی از بالای دروازه به اوت می‌رفت، کنایه جالبی خلق کرد و می‌گفت: «اگر سه‌تا دروازه را روی هم سوار می‌کردند، شاید این توپ به تیر افقی دروازه سوم می‌خورد.»‌ همچنین اصطلاحات دیگری هم‌چون «زوزه‌کشان»، «تیری که از چله رفت» در خلال گزارش‌های او مشتاقان فوتبال را به وجد می‌آورد.


شفیع بخش از تاریخ فوتبال و ورزش ایران بود که شب گذشته بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد. 


خبرگزاری آنا این ضایعه را به خانواده این مرحوم و اهالی ورزش ایران تسلیت می‌گوید.


انتهای پیام/4057/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
۰
خدا رحمتش کنه
هلدینگ شایسته