دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1397 - 11:29
آنا گزارش می‌دهد؛

همدان در انتظار خداحافظی استاندار بازنشسته

مردم استان همدان منتظر اعلام دستاوردهاي حضور مديران بازنشسته هستند تا بتوانند کارکردها، دستاوردها و فرصت‌هاي از دســت‌رفته را مورد ارزيابي قرار بدهند.
کد خبر : 316683
139409021311514676563764.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، در شرايطي كه دولت شــعار شفافيت ســر مي‌دهد، مردم استان همدان منتظر اعلام دستاوردهاي حضور مديران بازنشسته در این استان هستند تا بتوانند کارکردها، دستاوردها و فرصت‌هاي از دســت‌رفته را مورد ارزيابي قرار بدهند. فراموش نكنيم كارنامه استاندار بازنشسته همدان و ديگر مديران، كارنامه نمايندگان حامي آنان نيز خواهد بود.

با ابلاغ رســمي قانــون منــع به‌کارگيري بازنشســتگان در دستگاه‌هاي دولتي، محمدناصر نيکبخت استاندار همدان همراه با 22 مدير نيز بايد بار ســفر را بســته و از مسئوليت‌هاي دولتي خداحافظي کنند.  

نيکبخت به‌عنوان نخســتين مديري كه بايد پســت خود را ترک كند، با تجربه بيش از پنج سال در قامت استاندار همدان مشغول به خدمت بوده و فردي است که تجربه مديريت‌هاي سطح بالا در دولت‌هاي مختلف را دارد و از زمان دولت اصلاحات و اســتانداري علي‌اصغر زبردست پست معاونت اســتانداري همدان را بر عهده داشته و در دولت نهم  در سمت خود ابقا شده بود و در نهايت، اوايل دولت دهم به افتخار بازنشســتگي نائل آمد و مدت چهار سال را در تهران به زندگي شخصي خود رسيدگي کرد.

ســال 92 با پيروزي دولت حسن روحاني، بار ديگر هماي سعادت، نيکبخت را در قامت استاندار به كاخ سبز فرستاد و پس از اســتقرار دولت يازدهم، رايزني‌ها براي انتخاب اســتاندار همدان شدت‌گرفت و پس از مطرح‌شدن گزينه‌هاي مختلف که با مخالفت نمايندگان اصولگراي استان روبه‌رو مي‌شدند و وزارت کشــور نيز بنا را بر تعامل با نمايندگان و اجماع نظر آنان بر روي اســتاندار انتخابي گذاشته بود، در نهايت محمدناصر نيکبخت با اجماع نمايندگان که اکثريتشان از طيف اصولگرا بودند، به‌عنوان استاندار همدان برگزيده شد.

از آنجايي که نيکبخــت به‌عنوان چهره اعتدالي و فردي که هم با اصولگرايان و هم با اصلاح‌طلبان تجربه کارکردن داشــت و روحيه تعامــل با طيف‌هاي مختلــف را در كارنامه دارد و  به‌عنوان چهره اقتصادي در اســتان شــناخته مي‌شد، بناي خود را بر اهداف اقتصادي گذاشــت؛ گرچه در سياســت نيز نشــان داد، امور سياســي را با آرامش و با زيرکــي خاصي پيش مي‌برد، به‌طوري که در دولت يازدهــم بیشتر فرمانداران و معاونان خود، به‌ويژه معاون سياســي و امنيتي خــود را از بين اصلاح‌طلبان و نــه اصولگرايان برگزيد و اين امــر همواره مورد انتقاد احزاب و چهره‌هاي شاخص اصولگرايي در استان واقع می‌شد.

نيکبخت اما اين موضوع را با نشست‌هاي تعاملي و در ارتباط و تعامل با اصولگرايان مديريت مي‌کرد تا از گزند انتقادهاي تند و تيز برخي چهره‌هاي سياسي اصولگرا در امان بماند؛ البته داستان نيکبخت و نمايندگان اصولگرا کاملاً متفاوت از رابطه وي با احزاب سياسي و چهره‌هاي بانفوذ اصولگرايان بوده است. شــايد کمتر کســي فکر مي‌کرد نيکبخت در دولت دوازدهم نيز بتواند نظر مثبت هفت نماينــده اصولگرا را براي باقي‌ماندن در استانداري به‌دست آورد.

قدرت لابی‌گری و امتيازگيري نمايندگان با تغيير معاون سياســي و امنيتي استانداری بــه نفع نمايندگان تمام شد. با رفتــن الهي‌تبار که گویا با فشــار نمايندگان اتفاق افتاد، در نهايت فردي غيربومي كه مي‌توانست براي آنان بي‌خطر باشد، جايگزين شد. اين اقدام نيکبخت رابطه وي را با اصلاح‌طلبان به‌شــدت تيره کرد و اين روابط ســرد همچنان در بين طرفين حاكم است.

نيکبخت حرف‌هاي اقتصادي قشنگي در اين پنج سال زده و در زمينه‌هايي چون اشــتغال و ســرمايه‌گذاري و به‌کاراندازي واحدهــاي توليدي آمارهايي نيز ارائه داده که همواره اين آمارها با چالش و انتقاد جدي روبه‌رو بوده و مهم‌ترين دليــل منتقدان بر منطبق‌نبــودن آمارهاي اعلامی اســتاندار و فاصله با واقعيت‌هاي موجود، روند نزولي و منفي شــاخص‌هاي اقتصادي در اســتان است.

افزايش بيکاري، تحقق‌نیافتن وعده‌هاي جذب ســرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، تورم بالای اســتان نســبت به اســتان‌هاي ديگر، رکود بي‌ســابقه واحدهاي توليد و تعطيلي بســياري از آنهــا به‌دلیل بدهــي به بانک‌ها و نبود ســرمايه در گردش و نبــود حمايت بانك‌ها از طرح‌هاي اقتصادي و... را مي‌توان از نقایص موجود نام برد. 

پتروشيمي يكي از علامت هاي سؤال کارنامه نيکبخت خواهد بود؛ زيرا اين پروژه 12 ســاله سرانجام ششــمين استاندار را هم بازنشســته كرد و به پايان نرسيد. نيکبخت اين اواخر زياد تلاش کرد پروازهاي تهران- همدان را ســرپا نگه دارد و در اين زمينه حتي در نخستین جلســه شوراي اداري استان، خواستار استفاده از هواپيما براي امور كاري شد و حتي از دستگاه‌هاي نظارتي خواســت که در خصوص مأموريت‌هاي کارمنداني کــه با هواپيما به تهران مي‌روند، مانع‌تراشــي نکرده و موضوع ســرمايه‌گذاري «شستا» و بي‌سرانجامي «پاس» از ديگــر نقاط پرابهام كارنامه نيكبخت خواهد بود. 

در مقابل اقدامات بي‌ســرانجام؛ اما شــنيده‌شدن صداي سوت قطــار در همدان نقطه مثبت اقدامات اســتاندار 68 ســاله در همدان اســت، گرچه اين پروژه نيز با مشــكل قطار در مسير تهران مواجه اســت؛ اما پروژه 13 ساله كه پيشتر وعده اجرای آن داده شوده بود، با حضور روحاني افتتاح شد. 

بــا همه اين تفاســير حداقل انتظاري كــه از نيكبخت و ديگر مديران در آســتانه وداع با پســت‌هاي مديريتي آن اســت كه كارنامه‌اي شــفاف و قابــل ارزيابي از خود ارائــه بدهند تا در شرايطي كه دولت شــعار شفافيت ســر مي‌دهد، مردم استان بتوانند دستاوردهاي حضور اين مديران در استان و يا فرصت‌هاي از دســت‌رفته را مورد ارزيابي قرار بدهند.

انتهای پیام/4062/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته