دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1397 - 22:58
تحلیل/

چالش مشروعیت جهانی عربستان سعودی/ بن سلمان دیکتاتوری خون‌ریز یا اصلاح‌گری تکنوکرات؟

تصویر بن سلمان، تصویر رهبری دیکتاتور، خون‌ریز و به دور از حدأقل‌های انسانی را به جهانیان نشان می‌دهد که حتی درصدد پاک کردن ظاهر آلوده خود نیز نیست.
کد خبر : 316619
salamn-sodyahsalamn-fr4.jpg

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روی کار آمدن محمد بن سلمان با پروپاگاندای عظیم سعودی‌ها همراه بود. ولیعهد جوان سعودی با ریخت و پاش مالی درصدد ارائه تصویری ویژه از خود در جهان برآمد و قصد داشت تا تصویری متفاوت از پادشاهان گذشته عربستان از خود ارائه کند.

بن سلمان خود را طرفدار حقوق زنان نشان می‌داد، با فساد مالی می‌جنگید و در محکوم کردن نزدیکان فاسد خود لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد، اما تناقض ساختاری حکومتی سعودی‌ها خیلی زود این تصویر اصلاح‌طلبانه بن سلمان را خراب کرد.

ولیعهدی که تک‌همسری را برگزیده بود و رانندگی زنان در عربستان را آزاد کرده بود، در اولین چالش و رویارویی با فعالان زن حقوق بشر دستور بازداشت آنها را صادر کرد. این فعالان مطالباتی را از ولیعهد سعودی داشتند که برای سال‌ها به مسئله‌ای بدیهی در میان دیگر کشورهای نه‌تنها جهان بلکه خاورمیانه تبدیل شده بود.

از طرفی برخورد بن سلمان با اطرافیان فاسد به مرحله تازه‌ای رسید و ولیعهد سعودی تمام کسانی را که شانسی برای ولیعهدی داشتند به اتهام فساد مالی سرکوب کرد.

در حوزه سیاست خارجی نیز تنش‌های این کشور جنوب غرب آسیا با همسایگان و دیگر کشورهای جهان نه‌تنها کاهش نیافت بلکه هر روز بر شدت آنها افزوده می‌شود. آلمان روابط دیپلماتیک خود را با عربستان محدود کرده، ترامپ هفته‌ای چند بار شاه سعودی را به سخره می‌گیرد و سازمان ملل بارها علیه جنایت‌های ائتلاف سعودی در یمن گزارش نوشته است.

در تازه‌ترین رخداد با دستور مستقیم محمد بن سلمان جمال خاشقجی روزنامه‌نگار معترض سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه ترور می‌شود و هیچ اثری از او بر جای نمی‌ماند. اتفاقی که مطمئناً تأثیر ویژه‌ای بر روی روابط ترکیه و عربستان خواهد گذاشت.

مجموعه اتفاقاتی که در مدت کوتاه زمامداری محمد بن سلمان رخ داده، تصویر رهبری دیکتاتور، خون‌ریز و به دور از حدأقل‌های انسانی را به جهانیان نشان می‌دهد که حتی درصدد پاک کردن ظاهر آلوده خود نیز نیست و این مسئله غرب را با چالش جدی در مقابل افکار عمومی خود روبه‌رو خواهد کرد.

حال که رسانه‌های غربی به واسطه قتل خاشقجی در مقابل سعودی‌ها ایستاده‌اند، باید دید غرب تا کجا منافع مالی همکاری با عربستان را به رسوایی همکاری با رژیمی ضد بشری ترجیح خواهد داد و این عدم مشروعیت در میان افکار عمومی جهانی را چه عاقبتی خواهد بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته