دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگاهی به روابط تجاری ایران و ایتالیا

ایران و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که سابقه تاریخی تمدنی قابل توجهی دارند و حتی سابقه توسعه روابط بازرگانی و تجاری آنها به دوران صفویه می‌رسد.
کد خبر : 31661

به گزارش خبرنگارگروه اقتصادی آنا، سال‌ها پیش بازرگانانی که از ایران به ونیز می‌رفتند، در قبال فروش ابریشم و دیگر محصولات ایرانی، علاوه بر سلاح‌های جنگی، مرواریدهای بدلی، آینه‌های گوناگون، عینک، تسبیح‌های شیشه‌ای، کهربا، مرجان، شیشه‌ و پارچه‌ به ایران وارد می‌کردند.


نخستین موافقت‌نامه تجاری رسمی ایران و ایتالیا در سفر ناصرالدین شاه به اروپا در محلی به نام «ساردینا» به امضا رسید. در این دوران به دلیل حضور چشمگیر بازرگانان، روابط ایران و ایتالیا بیش از پیش گسترش یافت.


در سال‌های اخیر نیز در سفر لاپو پیستلی معاون وزیر امورخارجه ایتالیا به تهران، وی حامل نامه‌ای از جانب انریکو لتا نخست‌ وزیر وقت ایتالیا بود که ایران را به از سرگیری فوری مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای تشویق می‌کرد. در ۲۰۱۳ نیز بنینو، وزیر امور خارجه ایتالیا سفری ۲ روزه به ایران داشت که اولین سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران بعد از گذشت ۱۰ سال محسوب می‌شد.


وی در این سفر دو روزه دیدارهایی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه انجام داد. در این سفر همچنین مذاکرات مهمی بین وزارت نفت ایران و شرکت نفتی ایتالیا انجام گرفت.


اما بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5، ایتالیا نیز از جمله کشورهایی بود که تمایل خود برای توسعه روابط تجاری را خیلی زود نشان داد. با همین هدف روز گذشته هیاتی اقتصادی از ایتالیا وارد ایران شد. این هیات را «فدریکا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی و وزیر امور خارجه ایتالیا همراهی می‌کنند.


به همین مناسبت نگاهی گذار به مناسبات اقتصادی ایران و ایتالیا طی 4 ماهه نخست امسال می‌تواند جالب توجه باشد. در 4 ماهه نخست امسال میزان صادرات ایران به کشور ایتالیا 193 میلیون و 256 هزار دلار بوده است. ایران همچنین در این مدت بیش از 292 میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده است.


از محصولات صادر شده به ایتالیا می‌توان به سبزیجات تازه یا سرد کرده، خرما،خاویار، شیرینی، سیب زمینی، نقشه جغرافیا، سنگ‌های تراشه پذیر و اجزا و قطعات چرخ‌ها اشاره کرد.


همچنین ایران محصولاتی از جمله قهوه، تخم‌سبزیجات، روغن زیتون بکر، مربا، ژله، مارمالاد، پوره وخمیرمیوه، کود، نوار چسب ویژه پوشک، وان, دوش و دستشوئی ازمواد پلاستیکی، عکس برگردان، انوا ع ریل از آهن یافولاد، شانه, گیره زلف، عطرپاش و پاشنده‌های آرایشی از ایتالیا وارد کرده است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته