دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1397 - 14:12
رئیس مرکز ملی فضایی در جمع خبرنگاران:

پرتاب ماهواره‌های دانشجویی تا پایان سال انجام می‌شود

رئیس مرکز ملی فضایی گفت: تا پایان امسال احتمال پرتاب چند ماهواره به فضا وجود دارد.
کد خبر : 316460

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منوچهرمنطقی پیش‌ازظهر امروز در همایش صنعت فضایی کشور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های 10 ساله دوم صنعت فضایی، توسعه این فناوری و کاربرد آن در بخش اقتصادی است. پیش از این دو برنامه 10 ساله مصوب شده بود که بر بستر صنعت جامع علمی کشور قرار گرفت.

رئیس مرکز ملی فضایی در ادامه گفت: از سال 84 تا 95 برنامه اول تدوین شده و هفت هدف در آن مشخص شد. بر همین اساس در حوزه ماهواره توانستیم سه پرتاب موفق داشته باشیم که این ماهواره‌ها سنجشی و مخابراتی بودند.

وی افزود: در برنامه جامع 10 ساله دوم، طوری برنامه‌ریزی شده که در منطقه به جایگاه اول برسیم و این برنامه بر اساس تصویب چرخه کامل فناوری فضایی و تکمیل زنجیره کامل ارزش فضایی است تا به رونق اقتصادی و ارائه خدمات پایدار دست پیدا کنیم.

منطقی درخصوص ساخت ماهواره‌های دانشجویی توضیح داد: ماهواره‌های دانشجویی در دو گروه ساخته می‌شد که یک گروه برای انجام پرتاب‌های اولیه فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر ماهواره‌های دانشجویی نظیر پیام امیرکبیر توانسته‌اند به‌ سمت عملیاتی شدن پیش بروند و با طول عمر دو سال در مدار باقی بمانند. 

رئیس مرکز ملی فضایی ادامه داد: در مسیر دیگر گروه دوم در برگزاری مسابقات مانند مسابقات ماهواره‌های مکعبی فعال هستند که برای تقویت این گروه، برنامه‌های ویژه‌ای داریم و قصدمان این است از شبکه‌سازی در این حوزه استفاده کنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مسابقات Can Sat در بهمن‌ماه به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود که ماهواره‌های این مسابقه نیز کاربردی می‌شوند. همچنین تا پایان امسال احتمال پرتاب چند ماهواره به فضا وجود دارد.

انتهای پیام/4085/پ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته