دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1397 - 12:53
سخنگوی وزارت بهداشت:

مشکلی در حوزه سلامت نداریم/ سهم دولت و بیمه‌ها در تأمین هزینه‌های سلامت چقدر است؟

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح سهم دولت و بیمه‌ها در تأمین هزینه‌های سلامت گفت: نوسانات ارزی کشور در حوزه سلامت بحرانی نیست و مشکلی در بخش سلامت نداریم.
کد خبر : 316429
139507301555343778994314.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در برخی استان‌های کشور اظهار کرد: در حوادث جوی اخیر در کشور که ناشی از وقوع سیل، صاعقه و طوفان و گرد و غبار بوده، تا ساعت 24 روز گذشته، 99 نفر به مراکز درمانی منتقل شده یا به این مراکز مراجعه کرده‌اند که در استان مازندران 21 نفر، استان گیلان چهار نفر، استان سیستان و بلوچستان 13 نفر و استان کرمان 61 مصدوم داشته‌اند.

وی افزود: از 99 نفری که در این حوادث مصدوم شده‌اند، 31 نفر هنوز بستری هستند و 68 نفر ترخیص شده‌اند و متأسفانه در این حوادث تاکنون هشت نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند که چهار نفر از آنها بر اثر وقوع سیل در مازندران و گیلان، سه نفر بر اثر رعد و برق در مازندران و کرمانشاه و یک نفر بر اثر برق گرفتگی ناشی از وقوع سیل در مازندران جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: برای این حوادث، دستورالعمل‌های خاصی از سوی مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شده و ارتباط مستمری با مراکز هشدار سریع مانند سازمان هواشناسی داریم. تجهیزات آمبولانس‌ها در استان‌های درگیر با حوادث جوی افزایش یافته و وضعیت استقرار آمبولانس‌ها، پایگاه‌های اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی تغییر پیدا کرده است.

حریرچی ادامه داد: کارشناسان مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت در مناطق متأثر از حوادث جوی مستقر شده‌اند و برای شرایط دشوارتر نیز آمادگی دارند. وضعیت آب آشامیدنی، میزان کلر باقی‌مانده در آب، ناقل‌های بیماری‌زا و شکستگی‌های لوله‌های انتقال آب به‌طور مستمر توسط کارشناسان وزارت بهداشت بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: در مناطق متأثر از حوادث جوی، بیماری‌های روده‌ای و گوارشی ثبت می‌شود که خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری‌ها گزارش و مشاهده نشده است. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و تداوم بارش‌ها در کشور، پایگاه‌های اورژانس هوایی و زمینی در این استان‌ها در آماده‌باش کامل هستند. 

به گفته حریرچی در رسیدگی به وضعیت بیماران، مشکلی نداریم و هیچ نگرانی از بابت بروز بیماری‌های مختلف در این مناطق وجود ندارد. 

نوسانات ارزی کشور در حوزه سلامت بحرانی نیست

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نوسانات ارزی کشور اظهار کرد: نوسانات ارزی اخیر در همه سیستم‌ها اختلال ایجاد می‌کند، اما با تدابیر اندیشیده‌شده و اختصاص ارز به میزان مناسب، مشکلی در حوزه سلامت نداریم و مشکلات ما به‌هیچ‌وجه شدت ندارند؛ البته از برخی افراد، جریانات و دست‌اندرکاران گله داریم که مشکلات کوچک را بزرگ‌نمایی می‌کنند و برای مثال از نابودی فلان صنعت سخن می‌گویند. 

وی اضافه کرد: هم‌اکنون میزان ارز اختصاص‌یافته در عرصه تولید در حوزه سلامت برابر با سال گذشته است، اما با برخی مشکلات مزمن از جمله تأخیر در پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر روبه‌رو هستیم، همچنین تأخیر در پرداخت بیمه‌ها وجود دارد، اما نسبت به سال‌های گذشته، این تأخیرها افزایش نیافته است و پرداخت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. 

حریرچی ادامه داد:‌ در شرایط حساس کشور ممکن است برخی شرکت‌ها انتظار داشته باشند که مشکلات پرداختی بیمه‌ها، افزایش قیمت محصولات و مالیات بر ارزش افزوده، برطرف شود اما برای شرایط کنونی کشور، هنوز از واژه بحران استفاده نکرده‌ایم، اما بحرانی جلوه دادن این شرایط ولو به نیت خیر، درست نیست. 

زائران پیاده‌روی اربعین واکسن مننژیت تزریق کنند

وی با اشاره به اینکه هر سال آنفلوآنزای خفیف تا شدید در برخی افراد ظاهر می‌شود و آن‌ها را مبتلا می‌کند،‌ افزود: نرم‌افزارهای جدید و پیشرفته‌ای برای بیماری آنفلوآنزا طراحی شده که می‌توانند چند هفته قبل از شیوع این بیماری در کشور، ما را مطلع کنند تا پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم. 

وی ادامه داد: معمولاً اواخر آبان و اوایل آذرماه در کشور شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم،‌ افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران مبتلا به سرطان و بیمارانی که تحت درمان تضعیف‌کننده‌های ایمنی بدن هستند و کادر بهداشتی و درمانی که در تماس با افراد سرماخورده و آنفلوآنزایی قرار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بوده و باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

حریرچی با تأکید بر اینکه واکسن آنفلوآنزا به مقدار کافی در کشور در دسترس مردم قرار دارد،‌ افزود: برای زائران پیاده‌روی اربعین، توصیه الزامی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا نداریم اما زائرانی که واکسن مننژیت تزریق نکرده‌اند، قبل از سفر خود، این واکسن را تزریق کنند.

۶۰ درصد نوبت‌گیری درمانگاه‌ها به صورت تلفنی است

‌حریرچی با اشاره به نوبت‌گیری تلفنی و اینترنتی برای مراکز درمانی کشور گفت: یکی از روش‌های دیگر اخذ نوبت از درمانگاه‌ها، مراجعه حضوری است که در این روش ممکن است مردم از ساعات اولیه صبح در درمانگاه‌ها حضور پیدا کنند و در حال حاضر پیش‌بینی شده که ۶۰ درصد نوبت‌گیری درمانگاه‌ها به‌صورت تلفنی و الکترونیکی و ۴۰ درصد به‌صورت حضوری انجام شود. 

وی ادامه داد:‌ افرادی که از نوبت‌گیری تلفنی و الکترونیکی استفاده می‌کنند، بدون معطلی و در زمان تعیین شده به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند، افرادی که در روستاها ساکن هستند و یا آشنایی با تلفن و اینترنت ندارند می‌توانند به‌صورت حضوری به درمانگاه‌ها مراجعه کنند و اجباری برای استفاده از یک روش در نوبت گیری وجود ندارد. 

تشریح سهم دولت و بیمه‌ها در تأمین هزینه‌های سلامت

حریرچی گفت: در 10 سال منتهی به شروع طرح تحول سلامت، مجموع دولت و بیمه‌ها به‌طور میانگین ۳۵ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های سلامت مردم را تأمین می‌کردند. سهم دولت و بیمه‌ها در سال ۹۱-۹۰ در تأمین هزینه‌های سلامت مردم در پایین‌ترین سطح و به‌ترتیب به ۳۵ درصد و ۳۳.۳ درصد رسید. 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۳ و در اولین سال اجرای طرح تحول سلامت، سهم دولت و بیمه‌ها به ۴۹.۸ درصد و در سال ۹۵-۹۴ طبق حساب‌های ملی سلامت، سهم دولت و بیمه‌های پایه در تأمین کل هزینه‌های سلامت مردم ایران به‌ترتیب به ۵۱.۴ و ۵۴.۲ درصد افزایش یافت. 

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، در سال ۹۵ برای هر یک‌ درصد افزایش سهم دولت و بیمه‌های پایه در تأمین کل هزینه‌های سلامت و یا برای هر یك درصد کاهش پرداختی از جیب مردم باید ۱۱۴۶ میلیارد تومان بیشتر از طرف دولت و بیمه‌ها تأمین می‌شد که این مهم با همت دولت و بیمه‌ها و با حمایت مجلس شورای اسلامی حاصل شده است. 

حریرچی یادآور شد: برای رسیدن به سهم ۵۴ درصدی دولت و بیمه‌ها در تأمین کل هزینه‌های سلامت در سال ۹۵ نسبت به سهم ۳۳ درصدی سال ۹۱، حدود 21 هزار و 774 میلیارد تومان بیشتر در حوزه سلامت هزینه شده و به همین میزان از پرداختی از جیب مردم کاسته شده است تا مردم با رفاه بيشتري در حوزه‌هاي ديگر هزينه كنند. 

انتهای پیام/4044/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته