دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1397 - 22:47
کارشناس مسائل خاورمیانه:

ترور جمال خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی‌‌‌ شده بود/ دیگر نمی‌توانند چهره‌ای اصلاح‌طلب از بن‌‌سلمان ارائه کنند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ترور روزنامه‌نگار مشهور عربستانی در کنسولگری سعودی در ترکیه بسیار گستاخانه بود و تأثیر ویژه‌ای بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.
کد خبر : 316313
حسن رویوران.jpg

حسن رویوران در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، درباره ترور روزنامه‌نگار مشهور عربستانی در استانبول گفت: «ترور جمال خاشقجی از طرف امنیتی‌های عربستان سعودی قطعاً بر روابط ترکیه و عربستان تأثیر خواهد گذاشت، زیرا خاشقجی با شخص رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه  نیز در ارتباط مستقیم بود.»


رویوران این ترور را از پیش برنامه‌ریزی‌شده توصیف کرد و افزود: «عربستان سعودی با برنامه قبلی این ترور را انجام داده است. جمال خاشقجی دو هفته قبل به کنسولگری عربستان مراجعه و کنسولگری به وی اعلام می‌‌کند که هفته آینده در روز مشخص و ساعت مشخص دوباره باید به کنسولگری بیاید تا خواسته‌هایش پیگیری شود. در ادامه، کنسولگری عربستان در استانبول ریاض را از احتمال ورود خاشقجی به کنسولگری در هفته آینده مطلع می‌کند و مقامات بلندپایه امنیتی سعودی تصمیم به ترور این روزنامه‌نگار می‌گیرند.»


وی ادامه داد: «این ترورِ از پیش برنامه‌ریزی‌شده نشان می‌دهد که حذف مخالفان در خارج به‌وسیله ترور در سازمان‌های امنیتی عربستان نهادینه شده است و این مسئله چهره واقعی این کشور را برای جهانیان نمایان خواهد کرد.»


این کارشناس امور غرب آسیا تلاش سعودی‌ها درباره ترسیم چهره‌ای اصلاح‌طلب از ولیعهد این کشور در اذهان عمومی را مضحک خواند و گفت: «عربستان سعی داشت تا تصویر شاهی اصلاح‌طلب را از بن‌سلمان ارائه کند درحالی‌که این رفتارهای حذفی مشخص می‌کند که محمد بن‌سلمان مستبد، سرکوبگر و قاتل است. وی نه‌تنها به هم‌میهنان خود در داخل و خارج از عربستان رحم نمی‌کند بلکه درباره ملت مظلوم یمن نیز رحمی ندارد.»


رویوران در پاسخ به پرسشی درباره واکنش احتمالی غرب به ترور «جمال خاشقجی» تصریح کرد: «غرب همواره منافع خود را درباره هر حادثه‌ای در اولویت قرار می‌دهد و هر کجا که منافعش با مسئله‌ای تعارض پیدا کند، منافعش را ترجیح خواهد داد.»


این کارشناس امور غرب آسیا تصریح کرد: «باید توجه کرد که جمال خاشقجی نیرویی عادی برای غرب نبود، وی یک نیروی لیبرال بود که در پی اصلاح ساختار کشورش بر مبنای الگوهای غربی برآمده و در زمان اقامت در آمریکا شبکه ارتباطی گسترده‌ای برای خود تشکیل داده بود. حال این هم‌فکران به‌طور ویژه‌ای از وی دفاع می‌کنند، در نتیجه غرب نمی‌تواند از این مسئله به‌سادگی عبور کند. وقتی کسی در روزنامه‌ای مانند واشنگتن‌پست ستون ثابت دارد و حالا همین روزنامه به‌طور ویژه به‌دنبال حمایت از وی است، دولت آمریکا نمی‌تواند به‌راحتی از کنار ترور این شخص رد شود و واکنشی نداشته باشد.»


حسن رویوران واکنش غربی‌ها به این مسئله را فراتر از واکنشی رسانه‌ای پیش‌بینی و تأکید کرد: «واکنش غرب به این مسئله در حد رسانه نخواهد ماند، زیرا این رفتار به‌شدت گستاخانه در شرایطی اتفاق افتاد که سازمان‌های حقوق بشری طوماری از جنایت‌های این کشور علیه مردم یمن منتشر کرده‌اند. قطعاً این جنایت قابل اغماض نخواهد بود.»


به گزارش آنا، «جمال خاشقجی» هفته گذشته پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقامات امنیتی ترکیه از ترور این شخصیت از سوی عوامل اطلاعاتی عربستان سعودی خبر می‌دهند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته