دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1397 - 15:50
تحلیلگر امور امنیتی عراق در گفتگو با آنا:

ترکیه از قتل مخالف سعودی تبری می‌جوید/ احتمال مثله‌کردن خاشقجی

تحلیلگر امور امنیتی عراق گفت: تبعات افشای ناپدید شدن فعال مخالف سعودی می‌تواند رابطه کشورهای عامل با ترکیه را برهم بزند.
کد خبر : 316211
50.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ ناپدید شدن «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول در حال حاضر به نقطه اختلاف میان عربستان با اروپایی‌ها از سویی و ترکیه با عربستان از سوی دیگر بدل شده است، چه‌اینکه وزارت امور خارجه ترکیه پیش‌تر سفیر عربستان را در ترکیه فراخواند تا درباره ربوده‌شدن این فعال سعودی توضیحاتی ارائه کند.

درباره ربوده‌شدن مخالف مخالف سعودی ابهامات و البته گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود دارد و تحلیلگران منطقه موارد مختلفی را ازجمله قتل، ربایش و ... مطرح می‌کنند. همچنین اینکه کدام طرف در جریان حادثه دست دارد و آیا ترکیه، عربستان یا طرف‌های دیگری در پس‌پرده حضور دارند، همچنان محل بحث محافل مختلف است.

«جاسم محمد» تحلیلگر امور امنیتی عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره این حادثه گفت: «برای اینکه پی ببریم این حادثه چگونه رخ داده است، باید تیمی از کارشناسان زبده امنیتی و اطلاعاتی از هر دو کشور و حتی طرف ثالثی ایجاد شود و موضوع را از لحاظ فنی بررسی کنند، زیرا تجربه ثابت کرده است هر زمان این‌گونه حوادث به بستر زمان سپرده شده‌اند، شاهد پیچیده‌تر و مبهم‌تر شدن آن بوده‌ایم.»

برخی منابع خبری ازجمله پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌ای در گمانه‌زنی‌های خود نوشتند که اطلاعات رسیده نشان می‌دهد «خاشقجی» پیش‌از کشته‌‌شدن در کنسولگری عربستان در استانبول شکنجه شده است. این تحلیلگر امنیتی عراق درباره این موضوع گفت: «من معتقدم اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، تنها هدف آن تسهیل در روند خروج جسد از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول بوده است. چه‌ اینکه ما پیشتر موارد مشابهی داشته‌ایم و اواسط دهه 90 بود که یکی از عناصر اطلاعاتی عراق که مخالف حکومت وقت پاکستان بود، به شیوه‌ای مشابه ترور شد.»

یکی از گزینه‌های محتمل دیگر، دست‌داشتن کماندوهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در حادثه است. چه‌اینکه سعودی‌ها بارها در جنگ یمن از بازوهای اطلاعاتی و عملیاتی خود در این کشورها برای پیش‌بردن اهدافشان در منطقه استفاده کرده‌اند. «جاسم محمد» درباره این گزینه می‌گوید:‌ «بعید است این عملیات از لحاظ ماهیتی به طرف‌های اطلاعاتی منطقه‌ای یا مافیایی ارتباط داشته باشد، چرا که افشای حادثه‌ای در این سطح به آن اندازه تبعات دارد که می‌تواند رابطه کشورهای عامل با ترکیه را که میزبان چنین حادثه‌ای است بر هم بزند. طبعاً دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی از چنین گزینه‌ای استفاده نخواهند کرد.» 

این تحلیلگر امنیتی منطقه در پاسخ به این سؤال که «چنین حادثه‌ای چه تبعاتی می‌تواند برای ترکیه یا عربستان داشته باشد؟» گفت: «امروز قرار است رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه سخنرانی داشته باشد، سخنرانی‌ای که از حیث زمانی بسیار مهم ارزیابی می‌شود و ممکن است حرف‌هایی درباره حادثه ناپدید شدن جمال خاشقجی زده شود، زیرا آنکارا در هر صورت باید موضع رسمی خود را درباره حادثه اعلام کند و از چنین موضوعی تبری بجوید.»

وی افزود: «طبعاً یکی از بدیهی‌ترین موضوعاتی که ممکن است اردوغان در صحبت‌هایش به آن بپردازد این است که پادشاهی عربستان باید مسئولیت کامل حادثه را که در کنسولگری این کشور در استانبول رخ داده برعهده بگیرد. طبق تعاریف دیپلماتیک، آنجا بخشی از خاک عربستان است و بروز چنین حادثه‌ای می‌تواند تبعات زیادی نه‌تنها برای ترکیه بلکه برای همه طرف‌های بین‌المللی احتمالی دخیل در حادثه داشته باشد.»

انتهای پیام/4033/پ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته