دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1397 - 11:23
ظریف در مجلس:

تضمین نمی‌دهیم با CFT مشکلات کشور حل شود

وزیر امور خارجه گفت: نه من و نه رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی تروریسم مشکلات ما حل می شود.
کد خبر : 316118
1524764.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی که بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی تأمین مالی تروریسم را در دستور کار داشت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها آمریکا را شکست بدهید. 

وی افزود: ما بارها باتدبیر و کمک مردم، آمریکایی‌ها را شکست داده‌ایم و این بار هم با درایت و همراهی و همدلی، آنان را شکست می‌دهیم.

وزیر امور خارجه بابیان اینکه شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم و رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است، گفت:دو هفته گذشته اعتبار ایالات‌متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد و ترامپ نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه ایران بسیج کند.

ظریف تأکید کرد: جلسه شورای امنیت به جلسه مقابله باسیاست‌های آمریکا تبدیل شد و این‌ها همه از برکات درایت مردم و مقام معظم رهبری، تصمیم شورای اسلامی و پیگیری برجام بود که توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: این‌ها همه از توفیقات مردم بزرگ ایران و نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته مردم است. امروز مجلس در آستانه یک تصمیم تاریخی قرارگرفته است. ما با برجام توانستیم بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنان بگیریم. اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکا از آن خارج نمی‌شد.

وی بابیان اینکه برجام توفیق ملت بود و نباید آن را تبدیل به ضعف ملت کنیم، گفت: لوایحی که در برابر مجلس قرارگرفته و امروز در برابر وجدان عمومی جامعه بر اساس مصالح ملی تصمیم خواهد گرفت، لوایحی است که بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد و تاکنون آمریکا به بهانه این‌ها مانع معاملات ما شده است.

ظریف افزود: بعضی دوستان از قول من نکته‌ای را مطرح کردند که مایلم یک‌بار دیگر تأکید کنم که نه من و نه رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه عدم‌حمایت مالی تروریسم مشکلات ما حل می‌شود، اما تضمین می‌دهیم با نپیوستن به آن آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلاتمان پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ایران در شرایط دشوار با نگرش دقیق و بررسی جدی در محافل رسمی و سیاسی امنیتی تلاش کرده است بهانه‌های آمریکا را بگیرد و زمینه را برای مداخلات آمریکا از بین ببرد.

ظریف گفت: شورای عالی امنیت ملی، ساعت‌ها برای بررسی این لایحه زمان گذاشت و علاوه بر اینکه دوستان در مجلس و کمیسیون‌ها و ما در دولت فرصت زیادی را برای بررسی گذاشتیم. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی موارد مختلف این کنوانسیون را بررسی کرد و برای اینکه احتمال هرگونه ضرری را از آن رفع کند  شرط‌هایی را قائل شد که بسیار مهم هستند.

وی بابیان اینکه برخی می‌گویند ممکن است حق شرط‌های ما را نپذیرند، گفت: اشکالی ندارد، حق شرط ارائه می‌شود و برخی نمی‌پذیرند اما این به معنی باطل بودن این حق شرط‌ها نیست. در همین موضوع مخالفت با گروه‌های آزادی‌بخش به‌عنوان تروریسم اکثر کشورهای منطقه حق شرطی مشابه ما گذاشته‌اند و گرچه برخی کشورها مخالفت کردند اما به این معنی نبوده که این حق شرط از درجه اعتبار ساقط است.

ظریف گفت: بسیاری از مقررات و مصوبات کشور، لایحه کنوانسیون حقوق کودک، لایحه مناطق دریایی ایران با مخالفت‌های متعددی مواجه است و کشورهای متعددی بر این قوانین و لوایح ایراد گرفتند اما آیا این‌ها از درجه اعتبار ساقط است؟ لذا حق شرط برای ما محترم خواهد بود و خط جمهوری اسلامی را مشخص خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به گران و ارزان شدن ارز گفت: این گرانی‌ها هیچ ربطی به اف‌ای‌تی‌اف نداشت. بر اساس قانون پول‌شویی هم درزمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم‌اکنون گفته‌شده با رعایت مقررات پول‌شویی صورت گیرد. لذا مردم نسبت به مسائلی که دلایل دیگری دارد، اشاره به اف‌ای‌تی‌اف نکنند چرا که ارتباطی ندارد.

ظریف گفت: اف‌ای‌تی‌اف با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی ارتباط مستقیم دارد و با بسته شدن حساب بازرگانان ایرانی، چراکه این‌ها ارتباط‌های مستقیم است.

وی بابیان اینکه ممکن است خباثت‌های آمریکا هم دلیل باشد که حتماً هست، تصریح کرد: اف‌ای‌تی‌اف از مهم‌ترین مشکلاتی است که حتی دوستان ما به آن اذعان دارند. وقتی با چینی‌ها صحبت می‌کنیم که نیات استکباری علیه ایران ندارند، روس‌ها هم همین‌طور اما رئیس بانک مرکزی روسیه سه روز پیش به همتی گفته که بدون اف‌ای‌تی‌اف نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم. چینی‌ها بارها به ما گفته‌اند بدون اف‌ای‌تی‌اف نمی‌توانیم با شما کار کنیم. لذا به من نگویید تضمین بده که اگر کنوانسیون را پذیرفتیم و شرایط را اجرا کردیم، همه مشکلات حل می‌شود! نه... با تصویب این کنوانسیون مهم‌ترین بهانه‌ها برداشته می‌شود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا را به حدی منزوی کرده‌ایم که اتحادیه اروپا که شریک راهبردی آنان بوده و هست و خواهد بود، مکانیزمی ایجاد کرده‌اند تا بتوانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. در دنیا مقرراتی که اروپایی‌ها تدوین می‌کنند به‌عنوان نقطه شروع پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. لذا خودمان را دست‌کم نگیریم.

ظریف گفت: اروپایی‌ها می‌گویند برای اینکه بتوانیم این مکانیزم ویژه مالی را برای شما اجرا کنیم نیازمند این هستیم که ایران عضو این کنوانسیون‌ها باشد و شرایط اف‌ای‌تی‌اف را انجام داده باشد. لذا کسی را نمی‌ترسانیم چراکه به قدرت خود و مردممان ایمان‌داریم و با دادن بهانه به صهیونیست‌ها و کشورهای استکباری دچار خود تحریمی نمی‌شویم. 

انتهای پیام/4034/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته