«FATF» ابزار سیاسی علیه جمهوری اسلامی است / موافقت با این لایحه مغایر با منافع ملی است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی به مناسب هفته نیروی انتظامی در جمع فرماندهان و پرسنل یگان ویژه ناجای استان کرمان با بیان اینکه مباحث اقتصادی کشور متأثر از سه محور عوامل ساختاری، تحریمی و رفتاری است، گفت: بحث ساختاری یکی از مقولههای مهم ساختار بودجه کشور و وابستگی آن به نفت میباشد. قبل از انقلاب وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بخش عمدهای را تشکیل میداد و اقتصاد ما کاملاً وابسته به نفت بود.
وی بیان کرد: بعد از انقلاب کاهشهایی در وابستگی به نفت داشتیم و بعضاً به دلیل تحریمهای نفتی مجبور شدیم به سراغ روشهای دیگر درآمدی برویم که حتی به سهم 25 درصدی در بودجه عمومی ما نیز کاهش یافت.
پورابراهیمی با بیان اینکه جریان تحریم در رابطه با نظام جمهوری اسلامی، باید مدیریت شود تا اثرپذیری کمتری را داشته باشیم، گفت: آمادگی و مقاومسازی اقتصاد ما ازجمله اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتواند اثرپذیری ما را از تحریمها کمتر کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکاییها سختترین شرایط را برای جمهوری اسلامی به وجود آورند با ادبیات سخیفی که رئیسجمهور این کشور برای صحبت با دیگر کشورها استفاده میکند.
وی با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با استکبار جهانی بیان کرد: جریان تحریمهایی که امروز بر جمهور اسلامی ایران تحمیلشده، متفاوت از دورههای قبل است.
پورابراهیمی اضافه کرد: بعضی در کشور نحوه صحبتشان بهگونهای است که دل مردم را خالی کنند، آنهایی که جرئت و جسارت مقاومت در مقابل آمریکا را ندارند، بزدلانه میگویند که با آمریکا مذاکره کنیم.
پورابراهیمی با طرح این سؤال که جریان برجام چه بود و چرا جمهوری اسلامی ایران در برجام وارد شد، تصریح کرد: ماجرای برجام برای این بود که با پذیرش محدودیتهای هستهای، محدودیتهای اقتصادی برطرف شود و هیچ مسائلهای از حزبالله و حماس، جنبش منطقهای، آزادی و حقوق شهروندی در مذاکرات برجام مطرح نبود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه مذاکرات برجام تنها در حوزه هستهای و حذف تحریمهای اقتصادی بود، گفت: جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجام را پذیرفت و اجرا کرد، اما از سوی مقابل پیمانشکنی شد.
وی ابراز کرد: رفع تحریمهای بانکی، نفتی، بیمه و حملونقل باید در جریان برجام برداشته میشد، اما طرف مقابل نهتنها خود همکاری نکرد بلکه کشورهای دیگر را هم مجبور به عدم اجرای تعهدات کرد، حالا با این اوصاف چگونه میشود دوباره با آمریکا وارد مذاکره شد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: عربستان موردحمایت آمریکاییها بارها مورد توهینهای متعدد رئیسجمهور این کشور قرار دارد، یعنی اینکه آمریکا تنها منافع خودش را میبیند.
پورابراهیمی به رشادتها و دلاوریهای سربازان و رزمندگان کشورمان در عرصههای مختلف اشاره داشت و عنوان کرد: بهواسطه خون جوانان این سرزمین در هشت سال دفاع مقدس، جریان تازهای در عراق و سوریه شکل گرفت، ورود ما در عراق و سوریه به خاطر حمایت از مردم عراق و حمایت از خودمان بود.
وی در ادامه سخنان خود در جمع پرسنل یگان ویژه ناجا استان کرمان به مسائل داخلی، فساد و استفاده از رانتها بهعنوان یکی از عوامل تهدیدکننده نظام پرداخت و گفت: خطر درونی بزرگترین خطری است که جمهوری اسلامی را تهدید میکند، ما از جنگ و تحریم بیرون میآییم، اما اگر میخواهیم باعزت و افتخار پیش رویم، باید شفافیت اقتصادی زل مبنا و با فساد به شکل جدی مبارزه کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: مردم ما در مورد فساد و استفاده از رانتها دغدغه خاطر دارند و دشمن همروی این نقطهضعف دست گذاشته است، باید رویکرد متفاوتی صورت گیرد، برای مردم ما تبعیض، استفاده از رانتها، ژن خوب و بد و ادبیات نگاه بالا به پایین قابلقبول نیست.
پورابراهیمی گفت: بستر مبارزه با فساد، بستر جلوگیری و پیشگیری از ورود فساد است، یعنی اقدامات شفافسازی در اقتصاد را باید اجرا کرد که مدلهای آنهم در دنیا وجود دارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص FATF اظهار کرد: خرداد سال 95 متوجه شدیم که وزیر اقتصاد وقت، بدون هماهنگی با مجلس توافق بسیار مهمی را امضا کرده که جمهوری اسلامی ایران با گروه اقدام مالی همکاری کند و تمام بندهای مربوط به اکشن پلن را اجرایی کند.
وی ابراز کرد: هدف این گرو ه شفافیت اطلاعات در فعالیتهای اقتصادی کشورها است که بهظاهر رویکرد خوبی است، اما پشت پرده متفاوتی از هدفی که دنبال میکند را دارد.
پورابراهیمی با بیان اینکه توافق «FATF» به دلیل اهمیت آن باید حتماً با مجوز مجلس شورای اسلامی صورت میگرفت، افزود: از وزیر اقتصاد وقت خواستیم در کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحات خودشان را ارائه دهد که برای ما قانعکننده نبود.
وی اضافه کرد: در «FATF» چهار لایحه پالرمو، اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و نیز لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم وجود دارد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در ارتباط با داخل کشور است و توصیه «FATF» این بوده که این قانونها را ارتقا دهیم که به نظر من مشکلی ندارد و کمک هم میکند چون قانون داخلی است و نظارت خودمان را همروی آن داریم.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اما نگرانی از «FATF» در بحث کنوانسیون است، ما اعتقادداریم متن توافق به نحوی است که امکان اعمال تصمیمات کاملاً سیاسی و غیراقتصادی در آن وجود دارد و در کنوانسیون ما به یکنهاد بینالمللی تعهد میدهیم.
وی ابراز کرد: بررسیها و گزارشهای دستگاههای تخصصی نشان میدهد که در بحث پیوستن به کنوانسیون، هر تعداد شرطی که ما بگذاریم، برای آنها اهمیت ندارد و لذا اجرای بندهای شروط ایران در متن مصوبه هیچ ضمانتی برای اجرا ندارد و بودونبود آن فرق نمیکند.
پورابراهیمی عنوان کرد: عربستان که عضو ناظر در «FATF» است، بیشترین اقدامات مربوط به تأمین مالی تروریسم را در سوریه و عراق انجام میدهد اما هیچگونه الزامی به رعایت اکشن پلن FATF ندارد این نشان میدهد موضوع FATF یک جریان سیاسی و غیراقتصادی است.
وی گفت: جنس «FATF» ابزار سیاسی علیه جمهوری اسلامی است و اصلاً آن را به صلاح کشور نمیدانیم و تا الآن به این نتیجه رسیدیم که آنچه بهعنوان شرط و ضمانتها بگیریم، قابلیت اجرایی ندارد.
پورابراهیمی افزود: امضای موافقت با لایحه الحاق ایران جهت پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بههیچعنوان به صلاح کشور نیست و شرایط جدید برای کشور ایجاد میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی در صورت پذیرش لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، هیچ تضمینی برای انجام تعهدات FATF برای ایران وجود ندارد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/