دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مسئول محیط زیست:

اتصال زرینه به سیمینه رود نقش مهمی در آبگیری دریاچه ارومیه داشت

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: لایروبی رودخانه‌ها و اتصال زرینه به سیمینه از جمله اقدامات مهم آبگیری بدنه اصلی دریاچه ارومیه بوده است.
کد خبر : 315760
3.jpg

حجت جباری در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص موضوع تبخیر آب دریاچه ارومیه در فصل گرما اظهار کرد: مسئله این است که به‌طور طبیعی در مناطق آبی و دریاچه‌ها در بهار و زمستان آبگیری صورت گرفته و در فصل تابستان هم تبخیر و این چرخه همیشه ادامه دارد.


وی ادامه داد: در بحث تبخیر نیز کار چندانی نمی‌توان برای دریاچه ارومیه انجام داد، به جز این‌که سعی کرد تا با مدیریت مصرف ورود آب مازاد به دریاچه ادامه داشته باشد.


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این‌که در صورت جریان داشتن آب ورودی به دریاچه در فصل تابستان تا حدودی مشکلات تبخیر جبران می‌شود، از اقدامات صورت گرفته ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تداوم جریان آب به این منطقه سخن به میان آورد و گفت: لایروبی رودخانه‌ها و اتصال رودخانه‌های زرینه به سیمینه از جمله اقداماتی است که تا حد زیادی باعث آبگیری بدنه اصلی دریاچه شده است.


جباری اذعان کرد: یکی از اثرات مثبت لایروبی رودخانه‌ها و اتصال زرینه به سیمینه در استان این بود که از پخش شدن آب‌ها در سطح و بالا رفتن سطح تبخیر جلوگیری کرده و حرکت مستقیم آن به‌سمت عرصه اصلی بدنه دریاچه شده و افزایش حجم و سطح آب دریاچه ارومیه را سبب شده است.


وی  در پایان گفت: تا اواخر هفته گذشته حدود 130 سانتی‌متر آب وارد دریاچه شده و این روند آبگیری همچنان ادامه دارد ولی براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد تابستان امسال بین 70 تا 80 سانتی‌متر از آب دریاچه تبخیر شده و حدود همین میزان هم در دریاچه ذخیره بماند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته