دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1397 - 03:00
وکیل دادگستری در گفتگو با آنا مطرح کرد:

آیا دلالی دلار جرم است؟/ حکم خرید و فروش خیابانی ارز

وکیل پایه یک دادگستری گفت: اگر فرد یا گروهی با اهداف خاص در سیستم اقتصادی کشور اخلال ایجاد کند احتمال صدور حکم مفسد فی‌الارض وجود دارد.
کد خبر : 315463

علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص فعالیت دلالان ارزی در بازار و اخلال‌ در بازار و نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر کسی که در امورات ارزی، فاقد مجوز باشد و از طرفی در بازار اقدام به خرید و فروش ارز کند مرتکب جرم شده است. انجام معاملات ارزی یا باید توسط بانک مرکزی انجام شود یا صرافی‌های موجود در شهر این معاملات را انجام می‌دهند. هر فردی که در این معاملات دخالت داشته باشد مرتکب جرم شده و با توجه به نوع دخالتی که می‌کند طبق قانون مجازات خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر دلالان اقدام به خرید و فروش ارز با ارزش کمتر از یک میلیون تومان کرده باشند علاوه بر ضبط ارز معاملاتی به مجازات‌هایی نیز محکوم خواهند شد اما اگر میزان ارز معاملاتی که به‌صورت غیرمجاز انجام شده بالای یک میلیون تومان باشد و از طرفی اگر این میزان ارز در هنگام ورود به کشور کشف شود علاوه بر ضبط ارز مورد نظر فرد خاطی به پرداخت دو برابر ارز کشف شده محکوم خواهد شد. از طرفی اگر این میزان ارز هنگام خروج از کشور کشف شود علاوه بر ضبط و تحویل این مقدار ارز به بانک مرکزی، فرد متخلف باید به میزان چهار برابر ارز کشف‌شده پول پرداخت کند.

وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: برخی از دلالان نیز به‌صورت سازمان‌یافته اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند و قصد ایجاد اخلال در سازمان اقتصادی کشور را دارند که در این مورد مجازات‌های سنگین‌تری صادر خواهد شد.

عابدینی در پاسخ به‌سؤالی درباره اینکه آیا می‌توان برخی از دلالان که در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند را به عنوان مفسد فی‌الارض معرفی کرد یا خیر گفت: در خصوص افرادی که در بازار به‌صورت غیرمجاز اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند و میزان ارز معاملاتی پایین است این حکم صادر نخواهد شد اما اگر فرد یا گروهی به دلایل مختلف به دنبال ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور و به دنبال آن ضربه به مردم باشند در صورت اثبات اقدام آن‌ها و با نظر قاضی امکان اینکه حکم مفسد فی‌الارض برای آن‌ها صادر شود وجود دارد.

انتهای پیام/4076

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته